It is an essential skill for pre-service teachers to have the competencies on preparing educational material and developing the course content. The increase in technology use in recent years requires utilization of these new technologies in education and specifically for content development. Within the content of this study, practical tools for content development were defined as internet-based technologies that do not require having any computer programming skills. The aim of the current study is to develop a scale to measure pre-service teachers` competencies and necessity perceptions about using practical tools for content development. The study has been conducted during the spring semester of 2013-2014 academic year. The study group was composed of 203 pre-service teachers from Special Education, Program of Guidance and Psychological Counseling and Department of Computer Education and Instructional Technology. The process of developing the scale included many stages, such as a literature review, taking student opinions through essays, creating an item pool, taking expert opinions, a pretesting study as well as analysis for determining the structural validity and reliability. The Likert type scale had 26 items. The results of explanatory factor analysis showed that the scale has a structure of one dimension and consists of 26 items. It was seen that the factor weights of the scale items varied between 0.753-0.486 for competencies and 0.778-0.571 for necessity. The Cronbach alpha reliability coefficient is α=0.94 for competencies and α=0.96 for necessity. These results indicated that the validity and reliability of the scale were sufficient.
Practical content development technologies pre-service teachers scale development explanatory factor analysis
Alanlarıyla ilgili gerekli ve yeterli öğretim materyali hazırlamayı sağlayan içerik geliştirme becerisi tüm öğretmen adaylarının sahip olması gereken önemli niteliktir. Son yıllarda teknolojinin hızlı gelişimi, içerik *This paper is the revised and enriched version of the research presented at 2nd International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium (ITTES, 2014) in Afyon, Turkey. Assist. Prof. Dr. Eskişehir Osmangazi University, Department of Computer Education and Educational Technology E-mail: esisman@gmail.com Dr. Eskişehir Osmangazi University, Department of Computer Education and Educational Technology E-mail: zavci@ogu.edu.tr Assist. Prof. Dr. Eskişehir Osmangazi University, Department of Elemantary Education E-mail: muniseseckin@hotmail.comgeliştirme amacıyla bu teknolojilerden yaralanmayı gerektirmektedir. Bu çalışma kapsamında pratik içerik geliştirme araçları, internet tabanlı, program becerisi gerektirmeden içerik hazırlamaya olanak sağlayan teknolojiler olarak tanımlanmıştır. Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının pratik içerik geliştirme teknolojilerini kullanma yeterliliklerini ve bu teknolojileri kullanmayı ne ölçüde gerekli gördüklerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Çalışma 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Zihin Engelliler Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümlerinde öğrenim gören 203 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde; alan yazın tarama, madde havuzu oluşturma, uzman görüşleri alma, ön deneme çalışması yapma, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapma işlemleri gerçekleştirilmiştir. Ölçek 26 maddeden oluşup Likert tipinde hazırlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için açımlayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda ölçeğin tek boyutlu bir yapıya sahip olduğu ve 26 maddeden oluştuğu görülmüştür. Ölçeğin yeterlik için toplam varyansı açıklama oranı %38.916 iken gereklilik için %50.528’dir. Ölçek maddelerinin faktör yükleri yeterlilik için 0.753-0.486; gereklilik için 0.778-0.571 arasında değişmektedir. Genel ölçeğe ait Cronbach alpha içtutarlılık katsayısı, yeterlilik için a=0.94; gereklilik için a=0.96’dır. Bu ölçeklerin pratik içerik geliştirme teknolojilerini kullanma yeterliliklerini ve gereklilik algılarını ölçmede kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Pratik içerik geliştirme teknolojileri öğretmen adayları ölçek geliştirme açımlayıcı faktör analizi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ağustos 2014 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 5 |