The aim of this research is to evaluate the quality and quantity of responsibility education applications of high school teachers. The research is a quantitative study in survey model. The sample group of the research consists of 310 teachers working in 13 high schools. The data of the research was collected using “Responsibility Education Applications Scale” developed by the researcher. It is a likert scale which has three factors and 38 items. The KMO value of it is 0.914; Bartlett’s test results of it are x2=4991.743; sd=703; p<.001. Item-total correlation values of Pearson’s r test are significant at the level of p<.01. Cronbach alpha reliability coefficient of the research was determined as 0.93. At the end of the research, it was found that; (1) teachers use informative-directive responsibility education applications at most and they use applied responsibility education applications the least; (2) the quality and quantity of responsibility education applications do not differentiate according to gender, branches, and high school types, while they differentiate according to professional seniority; (3) there are positive and significant relationship between professional seniority and frequency of using responsibility education applications
Responsibility education high school teacher strategy training applications
Bu araştırmanın amacı, lise öğretmenlerinin sorumluluk eğitimi uygulamalarının niteliğini ve niceliğini değerlendirmektir. Araştırma, tarama modelinde yürütülen nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 13 Lisede görev yapan 310 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Sorumluluk Eğitimi Uygulamaları Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek, 3 faktörlü ve 38 maddelik likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin KMO değeri 0,914; Bartlett Testi değerleri ise x2=4991,743; sd=703; p<,001'dir. Pearson's r testi ile yapılan madde-toplam korelasyonu değerleri p<,01 düzeyinde anlamlıdır. Ölçeğin Cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0,93 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonunda öğretmenlerin; (1) en fazla bilgilendirici-yönlendirici, en az ise uygulamalı sorumluluk eğitimi uygulamalarına yer verdikleri; (2) sorumluluk eğitimi uygulamalarının nitelik ve niceliği cinsiyet, branş ve lise türüne göre farklılaşmazken mesleki kıdeme göre farklılaştığı;(3) mesleki kıdem ile sorumluluk eğitimi uygulamalarına yer verme sıklıkları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin bulunduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Sorumluluk eğitimi; ortaöğretim; öğretmen; strateji; öğretim uygulamaları.
Sorumluluk eğitimi ortaöğretim öğretmen strateji öğretim uygulamaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2 |