The most important indicator of whether maintained and sustained for the purposes of training, their ability to reflect on speech and behavior, students' achievements -according to the level class- identified in the curriculum. The continuation of education in a structured way and determine if it would result in the purpose intended result can be carried out with measurement and evaluation practices. In other words, fulfills the function of education is determined by the measurement and evaluation. Students need to have acquisitions related to basic skills such as they read, listen to understand; feelings, thoughts, and desires can tell draft willed; participation in the process of textual analysis and basic language skills in order to effectively use in Turkish Language and Literature Education. These qualities is a clear indication students with the competencies required for the grade level they have been prepared to a higher class and also it has been moving for the purposes of training. In this regard needs to be conducted in a systematic way to determine student proficiency and gains of the measurement and evaluation in education. This study was referred to secondary schools students of Turkish Language and Literature course in detection efficiency and the development of competencies in case assessment and evaluation practices that can be implemented to determine. In this study is touched on measurement and evaluation application that can be implemented determination of the effectiveness of student proficiency and to determine the state of development in the secondary education courses Turkish Language and Literature. In this context was made in investigation and explanations Turkish Language and Literature teachers to be made of the process and outcome evaluation through examples for the use of tools and methods
Turkish language and literature education acquisitions of student process of learning and teaching measurement and evaluation
Verilen eğitimin amaçlar doğrultusunda sürdürülüp sürdürülmediğinin en önemli göstergesi, öğretim programında belirlenen kazanımların -bulundukları sınıf düzeyine göre- öğrencilerin konuşma ve davranışlarıyla yansıtabilmeleridir. Eğitimin planlı bir şekilde sürdürüldüğünün ve amaçlar doğrultusunda sonuçlanıp sonuçlanmadığının belirlenmesi, gerçekleştirilecek ölçme ve değerlendirme uygulamaları ile mümkündür. Bir başka ifade ile eğitimin işlevini yerine getirip getirmediği ölçme ve değerlendirme çalışmalarıyla belirlenir.
Türk Dili ve Edebiyatı eğitiminde öğrencilerin okuduklarını, dinlediklerini anlamalarından duygu, düşünce, tasarı ve isteklerini yerli yerince anlatabilmelerine; metin çözümleme süreçlerine katılımlarından temel dil becerilerini etkin bir şekilde kullanabilmelerine kadar temel beceri ve öğrenme alanlarında belirlenen kazanımlara sahip olmaları gerekir. Bu nitelikler öğrencilerin bulundukları sınıf seviyesinin gerektirdiği yeterlikleri kazanarak bir üst sınıfa/bir üst eğitim kurumuna hazırlanmış olmalarının ve verilen eğitimin amaçlar doğrultusunda ilerlediğinin de açık bir göstergesidir. Bu açıdan eğitimde öğrenci yeterlikleri ve kazanımlarının belirlenmesi için ölçme ve değerlendirme uygulamalarının sistemli bir şekilde yürütülmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada ortaöğretim kurumları Türk Dili ve Edebiyatı dersi içerisinde öğrencilerin etkinliklerdeki yeterliklerinin tespiti ve gelişim durumlarının belirlenmesi amacıyla hayata geçirilebilecek ölçme ve değerlendirme uygulamalarına değinilmiştir. Bu çerçevede Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin yapacakları süreç ve sonuç değerlendirme yöntem ve araçlarının kullanımına yönelik örnekler üzerinden inceleme ve açıklamalar yapılmıştır.Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi öğrenci kazanımları öğrenme ve öğretme süreci ölçme ve değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 3 |