The purpose of this study is to develop a valid and reliable assessment tool designed to determine visual perception levels of preschool children . Construct validity of the scale has been identified through explanatory factor analysis (EFA) while expert opinion has been employed for the content and face validity of the scale. The reliability of the scale has been calculated through checking the significance of Cronbach alpha internal consistency coefficient, corrected item-total correlation, and group item means of the top and bottom 27% in the t-test. Cronbach alpha reliability coefficient of VPS is .84. The results of EFA have revealed that the scale has three factors and that these factors can explain 46.73% of the total variance. Based on the contents of the items, these factors have been given the names of differentiation, figure-ground perception, and matching. Cronbach alpha coefficients of differentiation, figure-ground perception, and matching are .84, .84, and.75 respectively. According to corrected item-total correlation in t-test, all items have been noted to significantly vary between the top and bottom 27% (p<.001). Following the test/re-test reliability study, pretest/posttest Pearson Moments Correlation coefficient has been identified to be .74 (r>.70), and the significance between the two assessments has been noted to be p=.00 (p< .01)
Visual Perception Scale scale development preschool education validity reliability
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi (4-5-6 yaş) öğrencilerinin görsel algı düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçeğin yapı geçerliğini açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi yöntemiyle, kapsam ve görünüş geçerliği uzman görüşü ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin Güvenirliği Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı, düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ve t testi alt-üst %27’lik grup madde ortalamalarının anlamlılığına bakılarak incelenmiştir. GAÖ’nin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .84 olarak bulunmuştur. AFA çalışmasında ölçeğin 3 faktörlü olduğu, bu faktörlerin toplam varyansın ise %46.73’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Bu faktörlere, madde içerikleri dikkate alınarak ayırt etme, şekil-zemin algısı ve eşleştirme isimleri verilmiştir. Faktörlerin Cronbach alfa değerleri ayırt etme .84, şekil-zemin algısı .84 ve eşleştirme .75’tir. Düzeltilmiş madde toplam korelasyonu t testi sonucunda alt-üst %27’lik grup karşılaştırmalarında bütün maddelerin anlamlı olarak farklılaştığı (p<.001) görülmüştür. Test-tekrar test güvenirlik çalışması kapsamında yapılan uygulama sonucu Ön-test, son test Pearson Momentler Korelasyon katsayısı .74 (r>.70), iki ölçüm arasındaki anlamlılık ise p=.00 (p< .01) bulunmuştur.
Görsel Algılama Ölçeği ölçek geliştirme okul öncesi dönem geçerlik güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2015 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 4 |