Örgütlerde hiyerarşi her ne kadar köklü bir yapısal bileşen olarak ortaya çıksa da insani etkileşim yoğunluğu ile ön plana çıkan eğitim örgütlerinin hiyerarşik yapısı diğerlerine göre farklılıklar göstermektedir. Bu bağlamda araştırmada okul yöneticilerinin görüşlerine göre eğitim örgütlerinde var olan hiyerarşik yapının farklı yönleriyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle yapılandırılan bu araştırmada olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ilkokul kademesinden 3, ortaokul kademesinden 3 ve ortaöğretim kademesinden 3 olmak üzere toplam 9 okul yöneticisi ile yüz yüze gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelerden elde edilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların hiyerarşi kavramını daha çok disiplin ve düzen kavramlarıyla açıkladığı, hiyerarşik yapıyı ve hiyerarşik yapının önemini kurumsal yönetim ve var olabilme kavramları çerçevesinde ele aldığı tespit edilmiştir. Araştırmada yöneticilerin bir ast olarak il/ilçe MEM’le olan ilişkilerini görev ahlakı ve sahiplenme kavramları çerçevesinde ele aldıkları görülmüştür. Bir üst amir olarak müdür yardımcılarıyla olan ilişkilerini görev ve sorumluluk, dengeli ilişkiler kavramlarıyla, bir üst amir olarak öğretmenlerle olan ilişkilerini görev ve sorumluluk, ekip ruhu kavramlarıyla açıklanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okullarda düzenin ve disiplinin sağlanması açısından okulların bütün paydaşlarının meslek ahlakı çerçevesinde görev ve sorumluluklarını yerine getirmesi önerilmektedir.
Eğitim örgütlerinde hiyerarşi Hiyerarşi Hiyerarşik yapı okul yöneticileri
Araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Bu araştırma için Cumhuriyet Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu’ndan etik onay alınmıştır (Tarih: 01.12.2021, Sayı: 112740/18).
Although hierarchy in organizations emerges as a deep-rooted structural component, the hierarchical structure of educational organizations, which come to the fore with the intensity of human interaction, differs from others. The research aims to evaluate the hierarchical structure existing in educational organizations according to the opinions of administrators in different aspects. In this research, which was structured with qualitative research method, phenomenology design was used. The data of the study were obtained from face-to-face in-depth interviews with a total of 9 school administrators, 3 from the primary school, 3 from the secondary school and 3 from the secondary education level, and the data were evaluated by content analysis method. According to the results, it was determined that the participants explained the concept of hierarchy mostly with the concepts of discipline and order, and discussed the hierarchical structure and the importance of the hierarchical structure within the framework of the concepts of corporate governance and existence. It was seen that the administrators, as a subordinate, handled their relations with the provincial/district MEM within the framework of the concepts of duty ethics. As a superior, his/her relations with the vice principals were explained with the concepts of duty and responsibility, balanced relations, and his relations with the teachers as a superior were explained with the concepts of duty and responsibility, and team spirit. According to the results, it is recommended that all stakeholders fulfill their duties and responsibilities within the framework of professional ethics in order to ensure order and discipline.
Hierarchy hierarchical structure hierarchy in educational organizations school administrators.
In this research, Research and publication ethics were followed. The study was approved by Sivas Cumhuriyet University Human Subjects Research Ethics Committee (Date: 01.12.2021, Number:112740/18).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 2 |