Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphors of Education Faculty Students on Perceptions of Faculty and Instructors

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 35 - 49, 30.08.2017

Öz

The aim of the study is to determine faculty of
education students’ perceptions on faculty and instructors through metaphors. The design of the study was determined as convergent
design of mixed methods. The population of the study covered students studying
in the west of Turkey, in the education faculty of a state university in spring
term of 2015-2016 academic year. While determining sampling, easily accessible
sampling was preferred. Metaphors were used in the study to determine students’
perceptions on faculty and instructors. Therefore, interview form was developed
for participant students to write down metaphors on faculty and instructor
conceptions. Interview form included two sections. In the first section, there
was information about students’ gender and departments; and in the second
section, there were sentences as “Faculty is like……..because…..” and
“Instructor is like……because….” for students to fill. Qualitative and
quantitative methods were applied in data analysis. Based on the data, it was
found that students generated 157 different metaphors for faculty and 178
different metaphors for instructor conception. According to the results, it was
reached that students’ metaphors for faculty and instructor conceptions were
generally indicated positive and negative features of faculty and instructors.
While the faculty as an ordinary place category is mostly emphasized for the
faculty concept, instructor as a guide/advisor category is the mostly
emphasized category for the instructor concept. The metaphor produced by the
students did not show any significant difference according to the gender
variable but showed a significant difference according to the department
variable

Kaynakça

  • Billot, J., & King, V. (2015). Understanding academic identity through metaphor. Teaching in Higher Education, 20(8), 833-844.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669–699.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (2. Baskı), (Ed. Y. Dede ve S. B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirpolat, B. C., Turpçu, M. & Köroğlu, M. G. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin meslek yüksekokuluna ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS 2015 Özel Sayısı, 202-209.
  • Demirtaş, H. & Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 113-144.
  • Ekinci, C. E. & Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Korukoğlu, A. (2003). Üniversite öğrencilerinin eğitimden beklentileri: Ege üniversitesi İ.İ.B.F. örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 79-89.
  • Koşar, D. (2016). The metaphorical perceptions of teacher candidates towards the concepts “university” and “academic staff”. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 1-15.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Pub. Özçakır Sümen, Ö. & Çağlayan, K. T. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesinden memnuniyet düzeyleri ve hayal ettikleri eğitim ortamı. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 249-272.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Maidenhead. PA: Open University Press.
  • Polat, S., Apak, Ö. & Akdağ, M. (2013). Investigation of primary student teachers’ perceptions about the concept of academician through metaphor analysis. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 14(2), 57-78.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (EF-ÖMÖ) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 106-122.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. & Şahin-Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(3), 429-452.
  • TDK (2016). Türk Dil Kurumu. 01.09.2016 tarihinde, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5807258d0cebc6.57850356 adresinden alınmıştır.
  • Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2015). Karma yöntem araştırmalarının temelleri (Çev. Eds. Y. Dede ve S.B. Demir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. YÖK (1981). 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu.

Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte ve Öğretim Elemanı Kavramlarına İlişkin Metaforları

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 35 - 49, 30.08.2017

Öz

Araştırmanın amacı eğitim fakültesi
öğrencilerinin fakülte ve öğretim elemanı algılarının metaforlar aracılığıyla
belirlenmesidir. Araştırmada karma araştırma modellerinden yakınsayan desenin
veri dönüşüm biçimi esas alınmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016
eğitim öğretim dönemi bahar yarıyılında Türkiye’nin batısında bir devlet
üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte öğrenciler
oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden
kolay ulaşılabilir örneklem tercih edilmiştir. Araştırmaya
katılan öğrencilerin fakülte ve öğretim elemanı kavramlarına ilişkin
yazacakları metaforlar için görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formu iki
bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde öğrencilerin cinsiyet ve bölüm bilgileri yer
almakta, ikinci bölümde ise öğrencilerden doldurmaları istenen “Fakülte …
gibidir / benzer, çünkü …” ve “Öğretim elemanı … gibidir / benzer, çünkü …”
cümleleri yer almaktadır. Verilerin analizinde nicel ve nitel yöntemler
kullanılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin
fakülte kavramı için 156, öğretim elemanı kavramı için 178 farklı metafor
ürettikleri belirlenmiştir. Öğrenciler fakülte ve öğretim elemanı kavramları
için hem olumlu hem olumsuz metaforlar üretmişlerdir. Fakülte kavramı için en
çok vurgulanan sıradan bir yer olarak fakülte kategorisi iken en az vurgulanan
otoritenin yönettiği yer olarak fakülte kategorisi olmuştur. Öğretim elemanı
kavramı için en çok vurgulanan rehber/yol gösterici olarak öğretim elemanı kategorisi
iken en az vurgulanan tutarsız olarak öğretim elemanı kategorisi olmuştur. Öğrencilerin ürettikleri metaforlar cinsiyet
değişkenine göre anlamlı farklılık göstermezken bölüm değişkenine göre anlamlı
farklılık göstermiştir. 





Kaynakça

  • Billot, J., & King, V. (2015). Understanding academic identity through metaphor. Teaching in Higher Education, 20(8), 833-844.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669–699.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (2. Baskı), (Ed. Y. Dede ve S. B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirpolat, B. C., Turpçu, M. & Köroğlu, M. G. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin meslek yüksekokuluna ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS 2015 Özel Sayısı, 202-209.
  • Demirtaş, H. & Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 113-144.
  • Ekinci, C. E. & Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Korukoğlu, A. (2003). Üniversite öğrencilerinin eğitimden beklentileri: Ege üniversitesi İ.İ.B.F. örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 79-89.
  • Koşar, D. (2016). The metaphorical perceptions of teacher candidates towards the concepts “university” and “academic staff”. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 1-15.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Pub. Özçakır Sümen, Ö. & Çağlayan, K. T. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesinden memnuniyet düzeyleri ve hayal ettikleri eğitim ortamı. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 249-272.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Maidenhead. PA: Open University Press.
  • Polat, S., Apak, Ö. & Akdağ, M. (2013). Investigation of primary student teachers’ perceptions about the concept of academician through metaphor analysis. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 14(2), 57-78.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (EF-ÖMÖ) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 106-122.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. & Şahin-Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(3), 429-452.
  • TDK (2016). Türk Dil Kurumu. 01.09.2016 tarihinde, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5807258d0cebc6.57850356 adresinden alınmıştır.
  • Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2015). Karma yöntem araştırmalarının temelleri (Çev. Eds. Y. Dede ve S.B. Demir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. YÖK (1981). 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Güler Göçen Kabaran

Salih Uşun

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göçen Kabaran, G., & Uşun, S. (2017). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte ve Öğretim Elemanı Kavramlarına İlişkin Metaforları. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 35-49.