Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimi
içinde olmaları onların etkili birer öğretmen olmalarını sağlayacaktır.
Öğretmen adaylarının sahip olduğu kişisel özelliklerin mesleğe yönelik
tutumları ile ilişkili olduğu yapılan çalışmalarla tespit edilmiştir. Bu
araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ile
öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Ayrıca, okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme
eğilimleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları demografik özelliklerine
(cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, sınıf düzeyi, öğretmenlik uygulaması
deneyimi) göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
çalışmada, okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve
öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim ve
öğretim yılında İstanbul ili, Marmara
Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 1.,
2., 3. ve 4. Sınıf toplam 176 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama araçları olarak okul öncesi öğretmen adaylarının
demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, öğretmen
adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerini belirlemek amacıyla “Öğretmen ve
Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla “Öğretmenlik Mesleğine
Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı
düşünme eğilimleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi
değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken öğretmenlik uygulaması deneyimine
göre farklılaşma tespit edilmemiştir. Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme
eğilimleri lise türüne göre farklılık göstermezken mesleğe yönelik tutumları
lise türüne göre anlamlı farklılık göstermektedir. Son olarak okul öncesi
öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ile öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları arasında yüksek düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı
bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Okul öncesi öğretmen adayları Yansıtıcı düşünme eğilimi Öğretime yönelik tutum Mesleğe yönelik tutum
Preservice teachers should be inclined to
reflectively think that they are effective teachers. It has been found through
studies that the personal characteristics of preservice teachers are related to
their attitudes toward the profession. The aim of this research is to analyze
the relationship between preservice preschool teachers’ reflective thinking tendency
and attitudes towards teaching profession and also to examine preservice
teachers’ reflective thinking tendency and attitudes towards teaching
profession in terms of some variables (gender, age, graduated high school type,
grade level, teaching experince). The research, carried out with survey method,
put into practice in Marmara University. Study group consists of 176 preservice
preschool teachers who study at Marmara University during academic year of
2017-2018. As data collection tools, “Personal Information Form” developed by
researcher, “Reflective Thinking Tendency Scale” and also “Attitude Scale
of Teaching Profession” were used in the study. The scales were given to
the preservice teachers in the study group and the preservice teachers’ were taken
after completing the scales. As a result of the research, there were no
differences according to the teaching experience, as the preservice preschool
teachers’ attitudes towards reflective thinking and attitudes towards teaching
profession differed significantly according to gender, age and grade level
variables. Preservice teachers’ attitudes toward reflective thinking differ
significantly from those of graduated high school type, while attitudes toward
occupation differ significantly from those of high school. Finally, it has been
determined that there is a high positive correlation between the reflective
thinking tendencies of preservice preschool teachers and their attitudes
towards the teaching profession.
Preservice preschool teachers Reflective thinking tendency Attitudes towards teaching Profession attitude
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.