Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Synectic Application for Determining of Science and Primary Pre-service Teachers' Perceptions of Science Through Colors

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 426 - 446, 31.12.2019

Öz

The aim of this study is to determine the science and primary pre-service teachers' perceptions of science by means of colors using the synectic technique. The research was carried out using phenomenology. The study group consisted of 117 pre-service teachers including 57 science pre-service teachers and 60 primary pre-service teachers who were studying at the last year of education in a state university. In order to obtain the study data, “science synectic form ” was used. The data were analyzed by content analysis and numerical analysis. In this study, participants associate science with 13 different colors. In the study, it was concluded that pre-service teachers associate science with blue and white colors at most. Science and primary pre-service teachers have more positive perception about the concept of science. Science and primary pre-service teachers are perceive science as the “symbol of totality and wide scope ”, “symbol of daily life”, “symbol of discovery and creativity”, “symbol of nature”, “symbol of complex emotions”, “symbol of pessimism”, “symbol of enlightenment” and “symbol of dynamics”. Unlike primary pre-service teachers, science pre-service teachers perceive science as “symbol of love ”, “symbol of impressiveness”, “symbol of hope ”, “symbol of imagination” and “symbol of mystery. Unlike science pre-service teachers, primary pre-service teachers perceive science as “symbol of excitement and passion”, “symbol of values”, “symbol of peace and quiet ” and “symbol of order”.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2006). Aktif öğrenme. Biliş Yayıncılık: İzmir.
  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ‚fen ve fen ve teknoloji öğretmeni‛ kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1242-1254.
  • Akçay, S. (2016). Öğretmen adaylarının biyoteknoloji algısının metaforlar yoluyla analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 139-151.
  • Akdağ, M. Apak, Ö. Ve Polat, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 57-78.
  • Akkın, C., Eğrilmez, S. ve Afrashi, F. (2004). Renklerin insan davranış ve fizyolojisine etkileri. Türk Oftalmoloji Derneği XXXVI. Kongresi, 33, 274- 282.
  • Aksakallı, A., Turgut, Ü. ve Salar, R . (2016). Modern Fiziğe Karşı Açığa Çıkan Negatif Algılar Ve Bu Algılardan Yabancılaşma Algısının Nedenleri: Lisans Öğrencileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 771-794.
  • Aktamış, H. ve Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30.
  • Allen, D. (1991). Hand on science. the center for applied -Research in Education. New York.
  • Altıntaş, G., Kahraman E., Ülger E. ve Altıntaş S. U. (2014). Fen ve teknoloji dersi ‘maddenin tanecikli yapısı’ ünitesi kavramları üzerine öğrencilerin geliştirdikleri metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 2146-9199.
  • Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7-28.
  • Arastman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Arık, S. ve Özdemir, E. S. (2016). Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının fen laboratuarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
  • Arslan M. M. ve Bayrakçı M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108.
  • Ateş, M. ve Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1327-1348.
  • Ateş, M. ve Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 221-241. Aydın, İ., S. (2011). Türkçe kavramının metaforik algılanma biçimleri. Folklor/Edebiyat, 17(66), 173-187.
  • Aydın, S. ve Çekim, Z. (2017). Ortaokul öğrencilerinin akademik başarıları ve başarı algılarının fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarıyla ilişkisinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 458-470.
  • Balkan Kıyıcı, F.(2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirebilme düzeyleri ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. DEUHFED, 9(1), 23-28.
  • Brekelmans, M. Wubbles, T., ve Van Tartwijk, J. (2006). Teacher – student relationship across the teaching career. Annual Meeting of the American Association Research Association (AERA), San Fransisco: USA.
  • Coll, R. K., France, B. (2005). The role of models/and analogies in science education: ımplications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183–198.
  • Creswell, J., W. (2017). Eğitim araştırmaları Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (Halil Ekşi, çeviri). İstanbul: EDAM.
  • Çalışkan, N. ve Kılıç, E. (2014). Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 69-85
  • Çamlıbel, Çakmak, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları ile bazı fen kavramlarını anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çil, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin temel fizik kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • DeCarlo, C. L. Ve Rubba, P. A. (1994). What happens during high chemistry laboratory sessions? A descriptive case study of the behaviors exhibited by three teachers and their students. Journal of Science Teacher Education, 5(2), 37-47.
  • Deniş Çeliker, H. ve Akar, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin doğaya ilişkin metaforları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 101-119.
  • Demirci Güler, M. P. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji dersine ilişkin metaforik tanımlamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 53-63.
  • Derman, A. (2014). Lise öğrencilerinin kimya kavramına yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 9(5), 749-776.
  • Dönmez, G. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları ve imajları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Duit, R. (1991). On The role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75, 649–672.
  • Duran, M. (2011). İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile görsel matematik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Duran, M. ve Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40
  • Elliot, A. J., ve Sheldon, K. M. (1997). Avoidance achievement motivation: a personal goals analysis. Journal of personality and social psychology, 73(1), 171.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 615- 636.
  • Ekiz, D. ve Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 2013.
  • Eş, H. ve Sarıkaya, M. (2010).İlköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji dersi “yaşamımızdaki elektrik” ünitesi kazanımları ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. EJournal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 32-45.
  • Ebenezer, V. J. ve Zoller, U. (1993). Grade 10 students’ perceptions of attitudes toward science teaching and school science. Journal of Research in Science Teaching, 30(2), 175-186
  • Ercan, S. (2010). Fen öğretiminde yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik kullanımına yönelik bir eylem araştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source inpictorial metaphors. Journal Of Pragmatics, 34,1-14
  • Gentner, D. ve Holyoak, K. J. (1997). Reasoning and learning by analogy. American Psychologist, 52(1) 32-34.
  • Gürbüzoğlu, S. ve Aydın, S. (2013). Öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 208-223.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8).
  • Güveli, E., İpek A. S. Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Güven, E. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının çevre eğitimine ilişkin metaforik algıları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 26-37.
  • Güzel H, 2002. Fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuar kullanımı ve teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri (yerel bir değerlendirme). V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTU, Ankara.
  • Harman, G. ve Çökelez, A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kimya, fizik ve biyoloji kavramlarına yönelik metaforik algıları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 75-95.
  • Hannover, B., ve Kessel, U. (2004). Self-to-prototype matching as a strategy for making academic choices. Why high-school students do no like math and science. Learning and Instruction, 14(1), 51-68.
  • İflazoğlu, A. (2000). Temel eğitim beşinci sınıf fen bilgisi dersinde kubaşık öğrenme etkinliklerinin kullanımı ve uygulama sonuçları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri (s 162-168). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • İlhan, A. ve Aslaner, R . (2017). Geometri konularının öğretiminde dinamik geometri yazılımı kullanımının ilköğretim matematik öğretmen adaylarının görsel matematik okuryazarlık algı düzeylerine etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11 (2), 136-155.
  • Kahyaoğlu, M. ve Kırıktaş, H. (2016). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin “doğa” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 33, 58-76.
  • Kahyaoğlı, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenliği, fen bilgisi ve matematik öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 203-220.
  • Kalra, M., B. ve Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: a metaphor analysis, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 317-326.
  • Kılınçarslan, F. ve Fidan, M. (2012). Giresun üniversitesindeki çalışan kadın personelin renklere bakışı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4, 38- 54.
  • Özcan, B., A. (2018). Türk ve Slav kültüründe siyah renk. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 5(18), 269-292.
  • Öztuna Kaplan, A. Ercan, S. (2011). Yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik uygulamasına örnek bir çalışma: çocuğun gözünde yaratıcılık. International Journal of Human Sciences, 8 (2), 766-793.
  • Öztürk, Ahbap, B. (2014). Renklerin pazarlama üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Çavuş, H. P. ve Çavaş, B. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde analojilerin kullanımı: “örnek uygulamalar”. Ege Eğitim Dergisi, 1(15), 35-44. Kırpık, M. A. ve Engin, A. O. (2009). Fen bilimlerinin öğretiminde laboratuarın yeri önemi ve biyoloji öğretimi ile ilgili temel sorunlar. Kafkas Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 61-72.
  • Kittay, E. F. (1989). Metaphor: Its Cognitive Force and Linguistic Structure, Oxford: Clarendon Press.
  • Koç, Seda, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Küçük, S. (2010). Eski Türk kültüründe renk kavramı. Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Dergisi, 54, 185-210.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul öncesi fen öğretiminde bir teknik: analoji. Milli Eğitim Dergisi, 157, 16-21.
  • Mazlum, Ö. (2011). Rengin kültürel çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125- 138.
  • Memiş, H.Ö. (2007), Renk algısının algısal organizasyonunun bireysel farklılıklar metodu ile değerlendirilmesi ve renk algısında cinsiyet farklılıkları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Miles M., B. ve Huberman A., M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Minas, R. ve Gündoğru, K. (2013). Ortaokul öğrencilerinin Fen ve teknoloji dersine ait bazı kavramlara yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 67-77.
  • Özkan, F. (2010). İlköğretim 6. sınıf web destekli fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayara ve fene yönelik tutumları ve akademik başarılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastomonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Polat, H., H. (2012). Renk teorisi ve temel yanılgılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 166-173.
  • Rakıcı, N. (2004). Eight grade students’ perceptions of their science learning environment and teacher interpersonal behaviour. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Ankara.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saka, A. Z. ve Kıyıcı, F. B. (2004). Öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 376-397.
  • Sarıtepe, M. ve Durak, H. (2013). Harmanlanmış öğrenme ortamlarında teknolojiye erişimin öğrencilerin çevrim-içi ortama yönelik algıları üzerindeki etkileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(31), 266-274.
  • Seligmann, E. R. (2007). Reaching students through synectics: A creative solution, Doctoral thesis, University of Northern Colorado.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2016). Örneklendirilmiş Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Şahin, F. (2000). Okulöncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Taber, K. S. (2001) When the analogy breaks down: modelling the atom on the solar system, Physics Education, 36(3), 222-226.
  • Taşdemir, A., Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), 124-148.
  • Toplu, H. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik metaforik algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Ulukök, Ş., Bayram, K. ve Selvi, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoloji kavramına ilişkin zihinsel imgeleri (Metafor analizi örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 7(3), 244- 259.
  • Ural, E. ve Başaran Ugur, A., R. (2018). Öğretmen adaylarının fen laboratuvarı kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 50-64.
  • Uzun, E. ve Başaran, A., R. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilimleri dersine yönelik duyguları. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 39-53.
  • Wan, W., Low, G., D. ve Li, M. (2011). From students’ and teachers’ perspectives: Metaphor analysis of beliefs about EFL teachers’ roles. System, 39, 403-415.
  • Wittgenstein, L. (2014). Renkler üzerine düşünceler. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 4(1), 116-123.
  • Yaman, E. (2010). Psikoşiddete (mobbinge) maruz kalan öğretim elemanlarının örgüt kültürü ve iklimi algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 547-578.
  • Yapıcı, İ., Ü. (2015). Lise öğrencilerinin biyoloji kavramına metaforik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 139-147.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ye eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. (2006). Renk simgeciliği ve Şeyh Galib'in üç rengi. Milli Folklor, 72, 129- 140.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, H. (2002). İlköğretim Fen Bilgisi Öğrencilerinin Günlük Yaşamdaki Olgu ve Olaylarla ilişkilendirme Düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Zıllıoğlu, M. (2007). İletişim nedir? (3. Baskı). İstanbul: Cem Yayınevi.

Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Algılarının Renkler Aracılığıyla Belirlenmesine Yönelik Sinektik Uygulaması

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 426 - 446, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilimleri algılarının sinektik tekniği kullanılarak renkler aracılığıyla belirlenmesidir. Araştırma, fenomenoloji dese¬ni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde son sınıfta öğrenim gören 57 fen bilgisi öğretmen adayı ve 60 sınıf öğretmeni adayı olmak üzere toplam 117 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışma verilerinin elde edilmesinde “fen bilimleri sinektik formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi içerik analizi ve sayısal analiz ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada katılımcılar fen bilimlerini 13 farklı renk ile ilişkilendirmişlerdir. Araştırmada, öğretmen adaylarının fen bilimlerini en fazla mavi ve beyaz renkleri ile ilişkilendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adayları fen bilimleri kavramına dair daha çok olumlu bir algıya sahiptir. Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adayları fen bilimlerini “bütüncüllüğün ve geniş kapsamın sembolü”, “günlük hayatın sembolü”, “keşfetme ve yaratıcılığın sembolü”, “doğanın sembolü”, “karmaşık duyguların sembolü”, “karamsarlığın sembolü”, “aydınlanmanın sembolü” ve “dinamikliğin sembolü” olarak algılamaktadırlar. Fen bilgisi öğretmen adayları sınıf öğretmen adaylarından farklı olarak fen bilimlerini “sevginin sembolü”, “etkileyiciliğin sembolü”, “umudun sembolü”, “hayal kurmanın sembolü” ve “gizemin sembolü” olarak algılarken; sınıf öğretmen adayları fen bilimlerini, fen bilgisi öğretmen adaylarından farklı olarak “heyecan ve tutkunun sembolü”, “değerlerin sembolü”, “huzur ve sakinliğin sembolü” ve “düzenin sembolü” olarak algılamaktadırlar.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2006). Aktif öğrenme. Biliş Yayıncılık: İzmir.
  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ‚fen ve fen ve teknoloji öğretmeni‛ kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1242-1254.
  • Akçay, S. (2016). Öğretmen adaylarının biyoteknoloji algısının metaforlar yoluyla analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 139-151.
  • Akdağ, M. Apak, Ö. Ve Polat, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 57-78.
  • Akkın, C., Eğrilmez, S. ve Afrashi, F. (2004). Renklerin insan davranış ve fizyolojisine etkileri. Türk Oftalmoloji Derneği XXXVI. Kongresi, 33, 274- 282.
  • Aksakallı, A., Turgut, Ü. ve Salar, R . (2016). Modern Fiziğe Karşı Açığa Çıkan Negatif Algılar Ve Bu Algılardan Yabancılaşma Algısının Nedenleri: Lisans Öğrencileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 771-794.
  • Aktamış, H. ve Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30.
  • Allen, D. (1991). Hand on science. the center for applied -Research in Education. New York.
  • Altıntaş, G., Kahraman E., Ülger E. ve Altıntaş S. U. (2014). Fen ve teknoloji dersi ‘maddenin tanecikli yapısı’ ünitesi kavramları üzerine öğrencilerin geliştirdikleri metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 2146-9199.
  • Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7-28.
  • Arastman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Arık, S. ve Özdemir, E. S. (2016). Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının fen laboratuarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
  • Arslan M. M. ve Bayrakçı M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108.
  • Ateş, M. ve Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1327-1348.
  • Ateş, M. ve Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 221-241. Aydın, İ., S. (2011). Türkçe kavramının metaforik algılanma biçimleri. Folklor/Edebiyat, 17(66), 173-187.
  • Aydın, S. ve Çekim, Z. (2017). Ortaokul öğrencilerinin akademik başarıları ve başarı algılarının fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarıyla ilişkisinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 458-470.
  • Balkan Kıyıcı, F.(2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirebilme düzeyleri ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. DEUHFED, 9(1), 23-28.
  • Brekelmans, M. Wubbles, T., ve Van Tartwijk, J. (2006). Teacher – student relationship across the teaching career. Annual Meeting of the American Association Research Association (AERA), San Fransisco: USA.
  • Coll, R. K., France, B. (2005). The role of models/and analogies in science education: ımplications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183–198.
  • Creswell, J., W. (2017). Eğitim araştırmaları Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (Halil Ekşi, çeviri). İstanbul: EDAM.
  • Çalışkan, N. ve Kılıç, E. (2014). Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 69-85
  • Çamlıbel, Çakmak, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları ile bazı fen kavramlarını anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çil, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin temel fizik kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • DeCarlo, C. L. Ve Rubba, P. A. (1994). What happens during high chemistry laboratory sessions? A descriptive case study of the behaviors exhibited by three teachers and their students. Journal of Science Teacher Education, 5(2), 37-47.
  • Deniş Çeliker, H. ve Akar, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin doğaya ilişkin metaforları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 101-119.
  • Demirci Güler, M. P. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji dersine ilişkin metaforik tanımlamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 53-63.
  • Derman, A. (2014). Lise öğrencilerinin kimya kavramına yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 9(5), 749-776.
  • Dönmez, G. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları ve imajları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Duit, R. (1991). On The role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75, 649–672.
  • Duran, M. (2011). İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile görsel matematik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Duran, M. ve Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40
  • Elliot, A. J., ve Sheldon, K. M. (1997). Avoidance achievement motivation: a personal goals analysis. Journal of personality and social psychology, 73(1), 171.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 615- 636.
  • Ekiz, D. ve Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 2013.
  • Eş, H. ve Sarıkaya, M. (2010).İlköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji dersi “yaşamımızdaki elektrik” ünitesi kazanımları ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. EJournal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 32-45.
  • Ebenezer, V. J. ve Zoller, U. (1993). Grade 10 students’ perceptions of attitudes toward science teaching and school science. Journal of Research in Science Teaching, 30(2), 175-186
  • Ercan, S. (2010). Fen öğretiminde yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik kullanımına yönelik bir eylem araştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source inpictorial metaphors. Journal Of Pragmatics, 34,1-14
  • Gentner, D. ve Holyoak, K. J. (1997). Reasoning and learning by analogy. American Psychologist, 52(1) 32-34.
  • Gürbüzoğlu, S. ve Aydın, S. (2013). Öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 208-223.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8).
  • Güveli, E., İpek A. S. Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Güven, E. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının çevre eğitimine ilişkin metaforik algıları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 26-37.
  • Güzel H, 2002. Fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuar kullanımı ve teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri (yerel bir değerlendirme). V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTU, Ankara.
  • Harman, G. ve Çökelez, A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kimya, fizik ve biyoloji kavramlarına yönelik metaforik algıları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 75-95.
  • Hannover, B., ve Kessel, U. (2004). Self-to-prototype matching as a strategy for making academic choices. Why high-school students do no like math and science. Learning and Instruction, 14(1), 51-68.
  • İflazoğlu, A. (2000). Temel eğitim beşinci sınıf fen bilgisi dersinde kubaşık öğrenme etkinliklerinin kullanımı ve uygulama sonuçları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri (s 162-168). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • İlhan, A. ve Aslaner, R . (2017). Geometri konularının öğretiminde dinamik geometri yazılımı kullanımının ilköğretim matematik öğretmen adaylarının görsel matematik okuryazarlık algı düzeylerine etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11 (2), 136-155.
  • Kahyaoğlu, M. ve Kırıktaş, H. (2016). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin “doğa” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 33, 58-76.
  • Kahyaoğlı, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenliği, fen bilgisi ve matematik öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 203-220.
  • Kalra, M., B. ve Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: a metaphor analysis, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 317-326.
  • Kılınçarslan, F. ve Fidan, M. (2012). Giresun üniversitesindeki çalışan kadın personelin renklere bakışı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4, 38- 54.
  • Özcan, B., A. (2018). Türk ve Slav kültüründe siyah renk. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 5(18), 269-292.
  • Öztuna Kaplan, A. Ercan, S. (2011). Yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik uygulamasına örnek bir çalışma: çocuğun gözünde yaratıcılık. International Journal of Human Sciences, 8 (2), 766-793.
  • Öztürk, Ahbap, B. (2014). Renklerin pazarlama üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Çavuş, H. P. ve Çavaş, B. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde analojilerin kullanımı: “örnek uygulamalar”. Ege Eğitim Dergisi, 1(15), 35-44. Kırpık, M. A. ve Engin, A. O. (2009). Fen bilimlerinin öğretiminde laboratuarın yeri önemi ve biyoloji öğretimi ile ilgili temel sorunlar. Kafkas Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 61-72.
  • Kittay, E. F. (1989). Metaphor: Its Cognitive Force and Linguistic Structure, Oxford: Clarendon Press.
  • Koç, Seda, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Küçük, S. (2010). Eski Türk kültüründe renk kavramı. Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Dergisi, 54, 185-210.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul öncesi fen öğretiminde bir teknik: analoji. Milli Eğitim Dergisi, 157, 16-21.
  • Mazlum, Ö. (2011). Rengin kültürel çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125- 138.
  • Memiş, H.Ö. (2007), Renk algısının algısal organizasyonunun bireysel farklılıklar metodu ile değerlendirilmesi ve renk algısında cinsiyet farklılıkları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Miles M., B. ve Huberman A., M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Minas, R. ve Gündoğru, K. (2013). Ortaokul öğrencilerinin Fen ve teknoloji dersine ait bazı kavramlara yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 67-77.
  • Özkan, F. (2010). İlköğretim 6. sınıf web destekli fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayara ve fene yönelik tutumları ve akademik başarılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastomonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Polat, H., H. (2012). Renk teorisi ve temel yanılgılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 166-173.
  • Rakıcı, N. (2004). Eight grade students’ perceptions of their science learning environment and teacher interpersonal behaviour. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Ankara.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saka, A. Z. ve Kıyıcı, F. B. (2004). Öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 376-397.
  • Sarıtepe, M. ve Durak, H. (2013). Harmanlanmış öğrenme ortamlarında teknolojiye erişimin öğrencilerin çevrim-içi ortama yönelik algıları üzerindeki etkileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(31), 266-274.
  • Seligmann, E. R. (2007). Reaching students through synectics: A creative solution, Doctoral thesis, University of Northern Colorado.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2016). Örneklendirilmiş Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Şahin, F. (2000). Okulöncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Taber, K. S. (2001) When the analogy breaks down: modelling the atom on the solar system, Physics Education, 36(3), 222-226.
  • Taşdemir, A., Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), 124-148.
  • Toplu, H. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik metaforik algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Ulukök, Ş., Bayram, K. ve Selvi, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoloji kavramına ilişkin zihinsel imgeleri (Metafor analizi örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 7(3), 244- 259.
  • Ural, E. ve Başaran Ugur, A., R. (2018). Öğretmen adaylarının fen laboratuvarı kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 50-64.
  • Uzun, E. ve Başaran, A., R. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilimleri dersine yönelik duyguları. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 39-53.
  • Wan, W., Low, G., D. ve Li, M. (2011). From students’ and teachers’ perspectives: Metaphor analysis of beliefs about EFL teachers’ roles. System, 39, 403-415.
  • Wittgenstein, L. (2014). Renkler üzerine düşünceler. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 4(1), 116-123.
  • Yaman, E. (2010). Psikoşiddete (mobbinge) maruz kalan öğretim elemanlarının örgüt kültürü ve iklimi algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 547-578.
  • Yapıcı, İ., Ü. (2015). Lise öğrencilerinin biyoloji kavramına metaforik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 139-147.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ye eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. (2006). Renk simgeciliği ve Şeyh Galib'in üç rengi. Milli Folklor, 72, 129- 140.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, H. (2002). İlköğretim Fen Bilgisi Öğrencilerinin Günlük Yaşamdaki Olgu ve Olaylarla ilişkilendirme Düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Zıllıoğlu, M. (2007). İletişim nedir? (3. Baskı). İstanbul: Cem Yayınevi.
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Sibel Saraçoğlu 0000-0001-9023-7383

Ayşe Rabia Başaran Uğur 0000-0003-4654-7493

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Saraçoğlu, S., & Başaran Uğur, A. R. (2019). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Algılarının Renkler Aracılığıyla Belirlenmesine Yönelik Sinektik Uygulaması. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 426-446.