Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2019 Türkçe Öğretim Programı’nda Ölçme ve Değerlendirme ile Türkçe Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Araçlarını Kullanma Düzeyleri

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 237 - 244, 31.08.2020

Öz

Ölçme ve değerlendirme etkinlikleri öğrencilerin bilgi, beceri, ilgi ve yeteneklerinin tanınması bu doğrultuda eğitim ve öğretim süreçlerinin planlanması açısından oldukça önemlidir. Ölçme ve değerlendirme eğitimin temel yapı taşlarından biridir. Değişen ilgi ve ihtiyaçlar, gelişen bilim ve teknoloji doğrultusunda eğitimin her alanında olduğu gibi ölçme değerlendirmede de yeniliklere gereksinim duyulmuştur. Geleneksel yöntemler sadece sonuç odaklı bir yaklaşımın ürünü olduğu için süreci değerlendirmekte yetersiz kalmış ve alternatif ölçme değerlendirme yöntemleri benimsenmeye başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı yapılandırmacılık kapsamında hazırlanan 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda ölçme ve değerlendirme araçlarının Türkçe öğretmenleri tarafından kullanım sıklığını tespit etmektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmış ayrıca Türkçe öğretmenlerinin ölçme araç ve gereçlerini kullanma sıklıklarını belirlemek üzere hazırlanan bir anket formu ile görüşleri alınmıştır. Araştırmanın bulgularından yola çıkılarak elde edilen sonuca göre Türkçe öğretmenlerinin öğrenci performansına dayalı (tamamlayıcı) ölçme ve değerlendirme araçlarını tam anlamıyla kullanmadığı, geleneksel araçların öğretmenler tarafından daha fazla tercih edildiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alıcı, D. (2011). Öğrenci performansının değerlendirilmesinde kullanılan diğer ölçme araç ve yöntemleri. S. Tekindal (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. Basım) içinde (s. 127-168). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Anıl, D. ve Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2015). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. (7. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyası uygulaması. V. ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi, bildiri kitabı, II. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (21.Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çetinkaya, S. ve Duran, A. (2011, 5-7 Mayıs). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin kullanılmasında sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler: Hatay ili örneği. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu’nda sunuldu, Sivas.
  • Demir, M. (2015). Türkiye ve ABD’de ilkokul 4. sınıf matematik dersi öğretim programında kullanılan alternatif değerlendirme yöntemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Göçer, A. (2014). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme. (1. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., Yıldırım, F. ve Yetkiner, A. (2011). Hayat bilgisi dersinde alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 823-840.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Hoplan, M., Çelikoğlu, M. ve Demir, E. S. (2010, 11-13 Kasım). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications Sempozyumunda sunuldu, Antalya.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2003). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kilmen, S. (2017). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. R.N. Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı) içinde (s. 25-55). Ankara: Anı Yayıncılık. Kutlu, Ö., Doğan, C. D. ve Karakaya, İ. (2014). Performansa ve portfolyaya dayalı durum belirleme. (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • MEB. (2017). Türkçe dersi programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Sefer, G. D. (2006). Matematik dersinde problem çözme becerilerinin dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sidekli, S. ve Altıntaş, S. (2018). Ölçme ve değerlendirme. A. Uzunöz ve V. Aktepe (Ed.). Özel öğretim yöntemleri (Cilt-1) içinde (s. 285-326). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şimşek, N. (2011). Sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 149-168.

Assessment and Evaluation in the 2019 Turkish Course Curriculum and the Levels of Turkish Teachers in Using the Assessment and Evaluation Tools

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 237 - 244, 31.08.2020

Öz

Assessment and evaluation activities are very important since they ensure the diagnosis of the interests, attitudes, ability, knowledge and skills of students, and education and training is planned accordingly. Assessment and evaluation is one of the building blocks of education. In line with the changing interests and needs and developing science and technology, innovation became a requirement in assessment and evaluation as in all areas of education. Since traditional methods are only the results of a result-oriented assessment and evaluation approach, they were determined to be inadequate in evaluating the education process, and therefore, alternative assessment and evaluation methods were adopted and applied. In this study, it was aimed to determine how frequently Turkish Course teachers used the assessment and evaluation tools in the 2019 Turkish Course Curriculum prepared in accordance with the constructivist approach. In this study, the survey model, which is among the quantitative research models, was used, and additionally, the opinions of Turkish teachers were taken with a survey in order to determine the frequency they use the evaluation tools and materials. According to the research findings, it was determined that Turkish teachers do not thoroughly use (supplementary) assessment and evaluation tools based on the student performance, but instead, they prefer the traditional tools more.

Kaynakça

  • Alıcı, D. (2011). Öğrenci performansının değerlendirilmesinde kullanılan diğer ölçme araç ve yöntemleri. S. Tekindal (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. Basım) içinde (s. 127-168). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Anıl, D. ve Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2015). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. (7. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyası uygulaması. V. ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi, bildiri kitabı, II. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (21.Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çetinkaya, S. ve Duran, A. (2011, 5-7 Mayıs). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin kullanılmasında sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler: Hatay ili örneği. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu’nda sunuldu, Sivas.
  • Demir, M. (2015). Türkiye ve ABD’de ilkokul 4. sınıf matematik dersi öğretim programında kullanılan alternatif değerlendirme yöntemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Göçer, A. (2014). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme. (1. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., Yıldırım, F. ve Yetkiner, A. (2011). Hayat bilgisi dersinde alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 823-840.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Hoplan, M., Çelikoğlu, M. ve Demir, E. S. (2010, 11-13 Kasım). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications Sempozyumunda sunuldu, Antalya.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2003). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kilmen, S. (2017). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. R.N. Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı) içinde (s. 25-55). Ankara: Anı Yayıncılık. Kutlu, Ö., Doğan, C. D. ve Karakaya, İ. (2014). Performansa ve portfolyaya dayalı durum belirleme. (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • MEB. (2017). Türkçe dersi programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Sefer, G. D. (2006). Matematik dersinde problem çözme becerilerinin dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sidekli, S. ve Altıntaş, S. (2018). Ölçme ve değerlendirme. A. Uzunöz ve V. Aktepe (Ed.). Özel öğretim yöntemleri (Cilt-1) içinde (s. 285-326). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şimşek, N. (2011). Sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 149-168.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Bahar Doğan Kahtalı 0000-0001-6184-2306

Şeyma Çelik Bu kişi benim 0000-0001-6970-520X

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 16 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan Kahtalı, B., & Çelik, Ş. (2020). Assessment and Evaluation in the 2019 Turkish Course Curriculum and the Levels of Turkish Teachers in Using the Assessment and Evaluation Tools. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 237-244.