THE influx of Arab Shici scholars from the region of Jabal cAmil in what is now
southern Lebanon to Safavid Iran (907-1135/1501-1722) and their important contributions
to Iranian cultural, religious, and political history have long been recognized.'
According to the conventional view, the Safavid Shahs, upon the establishment of the
Empire and the adoption of Twelver Shicism as the state religion in Tabriz in 907/1501,
imported large numbers of Arab Shici scholars from the areas of Bahrain and especially
Jabal cAmil to assist in the implementation of the new religious order. Concerning this
phenomenon, scholars of Safavid history have tended to speak in historical generalities
based on limited data. Some recent studies have begun to provide more specific details;
yet despite the growing attention to the topic, fundamental disputes remain concerning
the causes and significance of the migration as well as the nature of the cAmili scholars'
relationships to the Safavids and Safavid Shicism.
Bu gün Güney Lübnan’da yer
alan Cebel-i Âmil bölgesinden Arap Şiî âlimlerin Safevî İran’a
(907-1135/1501-1722) akını ve onların İran kültür, din ve siyasî tarihine
önemli katkıları kabul edile gelmiştir. Alışıla gelmiş görüşe göre imparatorluğun kurulması ve [ardından] On
iki İmam Şiîliği 907/1501 tarihinde Tebriz’de devletin mezhebi olarak kabul
edilmesi üzerine Safevî şahları, yeni dinî düzeninin uygulanmasına yardımcı
olmak maksadıyla Bahreyn ve özellikle Cebel-i Âmil bölgesinden çok sayıda Arap
Şiî ulema ithal etmişlerdir.
Bölüm | Çeviriler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2016 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________