Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 26 - 46, 31.03.2016

Öz









Bu çalışmada öğretmenlerin görüşlerine göre Bilim Uygulamaları dersi öğretim programının
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada temel yorumlayıcı nitel araştırma kullanılmıştır. Çalışmaya 2014
-
2015 eğitim-öğretim yılında Eskişehir’de görev yapan ve Bilim Uygulamaları dersine giren 21 öğretmen
katılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu seçilirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklem
kullanılmıştır. Bu çalışmada verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen 14 sorudan oluşan
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde çalışma grubunu oluşturan
öğretmenlerle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Verilerin analizinde içerik analiz kullanılmıştır.
Kodlamalar yapılırken NVivo bilgisayar yazılımından yararlanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara
göre: öğretmenlerin Bilim Uygulamaları dersi öğretim programının özelliklerine ve içeriğine ilişki
n yeterli bilgiye
sahip olmadıkları yönünde görüş belirttikleri görülmüştür. Ayrıca öğretmenler materyal temini konusunda sıkıntı
yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler programın geliştirilmesine yönelik olarak ise kazanım sayısının
azaltılması, içeriğin ve değerlendirmenin daha çok uygulamalı olması, öğrenme
-öğretme sürecinde gezi ve
gözleme dayalı etkinliklerin olması gerektiğini dile getirmişlerdir.
Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak bilim
uygulamaları dersinin etkiliğini artırmaya yönelik olarak öneriler geliştirilmiştir. 





Kaynakça

  • Babad, E. (2001). Students’ course selection: Differential considerations for first and last course. Research in Higher Education, 42, 469-492.
  • Bozdoğan, B., Bozdoğan, A. E. ve Şengül, Ü. (2014). “Bilim Uygulamaları” dersi ile ilgili öğretmen görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 96-109.
  • Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd edition). USA: Sage.
  • Çavuş, R. ve Kaplan, A. Ö. (2013, Eylül). Fen bilimleri öğretmenlerinin ortaokul 5. sınıf Bilim Uygulamaları dersine yönelik görüşleri. 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Eskişehir, Türkiye.
  • Darby, J. A. (2006). The effects of the elective orrequired status of courses on student evaluations. Journal of Vocational Education & Training, 58(1), 19-29. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Retrieved November 10, 2015, from http://www.meb.gov.tr/earged/ earged/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf
  • Eisenhart, M., Finkel, E. & Marion, S. F. (1996). Creating conditions for scientific literacy: a re- examination. American Educational Research Journal, 33, 261-295.
  • Eke, C. (2013). Seçmeli “Bilim Uygulamaları” dersinin fen bilimlerinin öğretimi açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 182-188.
  • Eyidoğan, B., Odabaşı, H. F. ve Kılıçer, K. (2011). İlköğretim Bilişim Teknolojileri dersinin seçimlik olmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(4), 2.
  • İrez, S. (2006). Are we prepared?: An assessment of preservice science teacher educators’ beliefs about nature of science. Science Education, 90(6), 1113-1143.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69- 94.
  • Kardan, A. A., Sadeghi, H., Ghidary, S. S., & Sani, M. R. F. (2013). Prediction of student course selection in online higher education institutes using neural network. Computers & Education, 65, 1-11.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In Abell, S. K., & Lederman, N. G. (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831-879). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F. Bell, R. L. & Schwartz, R. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Ankara.
  • MEB. (2013a). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2013b). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber S. Turan (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Öztürk, H. T. ve Yılmaz, B. (2011). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi’nin seçmeli statüsünün dersin pedagojik değerine yansımasının öğretmen bakış açısı ile değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 63-82.
  • Pass, M. W., Mehta, S. S., & Mehta, G. B. (2012). Course selection: Student preferences for instructor practices. Academy of Educational Leadership Journal, 16, 31-38.
  • Schnabel, K. U., Alfeld, C., Eccles, J. S., Koller, O. & Baumert, J. (2002). Parental influence on students’ educational choices in the United States and Germany: Different ramifications-same effect? Journal of Vocational Behavior, 60, 178-198.
  • Taş, B. S. (2004). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıflar “seçmeli ders programlarının” öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tezcan, H. ve Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim okullarının 6, 7, 8. sınıflarında seçmeli dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 107-114.
  • Wilson, J. S., Stocking, V. B. & Goldstein, D. (1993). Gender differences in course selection criteria: Academically talented students in an intensive summer. Annual Meeting of the American Educational Research Association (Report). Atlanta, USA.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 26 - 46, 31.03.2016

Öz

Kaynakça

  • Babad, E. (2001). Students’ course selection: Differential considerations for first and last course. Research in Higher Education, 42, 469-492.
  • Bozdoğan, B., Bozdoğan, A. E. ve Şengül, Ü. (2014). “Bilim Uygulamaları” dersi ile ilgili öğretmen görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 96-109.
  • Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd edition). USA: Sage.
  • Çavuş, R. ve Kaplan, A. Ö. (2013, Eylül). Fen bilimleri öğretmenlerinin ortaokul 5. sınıf Bilim Uygulamaları dersine yönelik görüşleri. 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Eskişehir, Türkiye.
  • Darby, J. A. (2006). The effects of the elective orrequired status of courses on student evaluations. Journal of Vocational Education & Training, 58(1), 19-29. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Retrieved November 10, 2015, from http://www.meb.gov.tr/earged/ earged/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf
  • Eisenhart, M., Finkel, E. & Marion, S. F. (1996). Creating conditions for scientific literacy: a re- examination. American Educational Research Journal, 33, 261-295.
  • Eke, C. (2013). Seçmeli “Bilim Uygulamaları” dersinin fen bilimlerinin öğretimi açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 182-188.
  • Eyidoğan, B., Odabaşı, H. F. ve Kılıçer, K. (2011). İlköğretim Bilişim Teknolojileri dersinin seçimlik olmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(4), 2.
  • İrez, S. (2006). Are we prepared?: An assessment of preservice science teacher educators’ beliefs about nature of science. Science Education, 90(6), 1113-1143.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69- 94.
  • Kardan, A. A., Sadeghi, H., Ghidary, S. S., & Sani, M. R. F. (2013). Prediction of student course selection in online higher education institutes using neural network. Computers & Education, 65, 1-11.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In Abell, S. K., & Lederman, N. G. (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831-879). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F. Bell, R. L. & Schwartz, R. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Ankara.
  • MEB. (2013a). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2013b). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber S. Turan (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Öztürk, H. T. ve Yılmaz, B. (2011). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi’nin seçmeli statüsünün dersin pedagojik değerine yansımasının öğretmen bakış açısı ile değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 63-82.
  • Pass, M. W., Mehta, S. S., & Mehta, G. B. (2012). Course selection: Student preferences for instructor practices. Academy of Educational Leadership Journal, 16, 31-38.
  • Schnabel, K. U., Alfeld, C., Eccles, J. S., Koller, O. & Baumert, J. (2002). Parental influence on students’ educational choices in the United States and Germany: Different ramifications-same effect? Journal of Vocational Behavior, 60, 178-198.
  • Taş, B. S. (2004). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıflar “seçmeli ders programlarının” öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tezcan, H. ve Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim okullarının 6, 7, 8. sınıflarında seçmeli dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 107-114.
  • Wilson, J. S., Stocking, V. B. & Goldstein, D. (1993). Gender differences in course selection criteria: Academically talented students in an intensive summer. Annual Meeting of the American Educational Research Association (Report). Atlanta, USA.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Munise Seçkin Kapucu

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seçkin Kapucu, M. (2016). Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 26-46.
AMA Seçkin Kapucu M. Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. Mart 2016;4(1):26-46.
Chicago Seçkin Kapucu, Munise. “Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 4, sy. 1 (Mart 2016): 26-46.
EndNote Seçkin Kapucu M (01 Mart 2016) Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 4 1 26–46.
IEEE M. Seçkin Kapucu, “Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 4, sy. 1, ss. 26–46, 2016.
ISNAD Seçkin Kapucu, Munise. “Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 4/1 (Mart 2016), 26-46.
JAMA Seçkin Kapucu M. Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2016;4:26–46.
MLA Seçkin Kapucu, Munise. “Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 4, sy. 1, 2016, ss. 26-46.
Vancouver Seçkin Kapucu M. Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programının Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2016;4(1):26-4.