Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 161 - 175, 31.01.2019

Öz

Bu çalışmada müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik algılarının metaforlar yolu ile ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 95 müzik öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırma nitel araştırma modelindedir. Çalışmada veriler, “Çalgı eğitimi … gibidir, çünkü …” cümlesinin tamamlanması yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. İçerik analizi beş aşamada gerçekleştirilmiştir; adlandırma, tasnif etme (eleme ve arıtma), kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama, verilerin bilgisayar ortamına aktarılması. Araştırmada, müzik öğretmeni adayları 42 adet metaphor üretmiştir. Müzik öğretmeni adayları tarafından üretilen metaforlar araştırmacı tarafından ortak özellikleri bakımından 6 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimini; değişimin ve gelişimin ifadesi, sonsuzluğun ifadesi, zorunluluğun ifadesi, ilerlemenin ifadesi, duygunun ifadesi, sabrın ifadesi olarak algıladıkları görülmüştür. Çalışmada öğretmen adaylarının en çok tercih ettikleri metaforların, deniz, ağaç, su ve uzay olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının çalgı eğitimine yönelik algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Alpaslan, S. (2007). Sanayi ve bilgi toplumu yönetim metaforlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1293-1322.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Barışeri Ahmethan, N., & Yigit, V. B. (2017). Preservice music teachers perception of their music teachers. Educational Research and Reviews, 12(7), 432-441.
  • Başaran, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163-177.
  • Brownlee, J., Purdie, N., & Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in Higher Education, 6(2), 247-268.
  • Bull, N. (1968). The attitude theory of emotion. USA: Johnson Reprint Corporation.
  • Bullough Jr, R. V., & Stokes, D. K. (1994). Analyzing personal teaching metaphors in preservice teacher education as a means for encouraging professional development. American Educational Research Journal, 31(1), 197-224.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712
  • Deant-Read, C. H., & Szokolszky, A. (1993). Where do metaphors come from? Metaphor and Symbolic Activity, 8(3), 227-242.
  • Dickmeyer, N. (1989). Metaphor, model and theory in education research. Teachers College Record, 91(2), 151-160.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Girgin, D. (2015). Bireysel çalgı dersi motivasyon ölçeği: geçerlik güvenirlik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1723-1736.
  • Gergin, Z. (2010). Bireysel çalgı I dersine ilişkin öğrenci tutumlarının ve başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Inbar, D. E. (1996). The free educational prison: metaphors and images. Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1099-1188.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2017). Pre-service music teachers' metaphorical perceptions of the concept of a music teaching program. Journal of Education and Learning, 6(3), 273-286.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2016). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A. & Boté, L. A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1217-1233.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record. 41(4), 172-175.
  • Lin, H. L., & Gorrell, J. (2001). Exploratory analysis of pre-service teacher efficacy in Taiwan. Teaching and Teacher Education, 17(5), 623-635.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor G. Bulut (Çev.). İstanbul: Bzd Yayıncılık.
  • Noyes, A. (2004). Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243-256.
  • Reschly, A. & Christenson, S. L. (2006). Research leading to a predictive model of dropout and completion among students with mild disabilities and the role of student engagement. Remedial and Special Education, 27, 276 – 292.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim, 14(55), 459-496.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 461-522.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 281-326.
  • Sungurtekin, K. M. (2010). Motivasyon ve çalgı eğitimindeki yeri. New World Sciences Academy NWSA-Fine Arts, 5 (1), 28-34.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.

Pre-service Music Teachers’ Metaphoric Perception for the Musical Instrument Education

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 161 - 175, 31.01.2019

Öz

This study aimed to determine pre-service music teachers’ perception for the musical instrument education by means of metaphors. The study sample included 95 pre-service music teachers in the Music Teaching Program of the Fine Arts Teaching Department at Balıkesir University’s Necatibey Education Faculty. This is a qualitative study. In the study data were collected by having the participants complete the sentences. “A teacher is like a... because...”. The data were examined using content analysis method. The data has been analysed through content analysis technique under such titles as labeling, classification, category development, validity and reliability of the supply, data transfer to computer. The pre-service music teachers produced 42 metaphors. These metaphors were classified into six theoretical categories by shared characteristics. At the end of the research, it was understood that pre-service teachers have a perception that musical instrument education is; a way of expressing change and development, a way of expressing infinity, a way of expressing obligation, a way of expressing improvement, a way of expressing emotion, a way of expressing patience. The most common metaphors developed by the students are sea, trea, water, and space. It has been determined that the meanings assigned to the musical instrument education by the pre-service music teachers are positive in general.

Kaynakça

  • Alpaslan, S. (2007). Sanayi ve bilgi toplumu yönetim metaforlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1293-1322.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Barışeri Ahmethan, N., & Yigit, V. B. (2017). Preservice music teachers perception of their music teachers. Educational Research and Reviews, 12(7), 432-441.
  • Başaran, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163-177.
  • Brownlee, J., Purdie, N., & Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in Higher Education, 6(2), 247-268.
  • Bull, N. (1968). The attitude theory of emotion. USA: Johnson Reprint Corporation.
  • Bullough Jr, R. V., & Stokes, D. K. (1994). Analyzing personal teaching metaphors in preservice teacher education as a means for encouraging professional development. American Educational Research Journal, 31(1), 197-224.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712
  • Deant-Read, C. H., & Szokolszky, A. (1993). Where do metaphors come from? Metaphor and Symbolic Activity, 8(3), 227-242.
  • Dickmeyer, N. (1989). Metaphor, model and theory in education research. Teachers College Record, 91(2), 151-160.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Girgin, D. (2015). Bireysel çalgı dersi motivasyon ölçeği: geçerlik güvenirlik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1723-1736.
  • Gergin, Z. (2010). Bireysel çalgı I dersine ilişkin öğrenci tutumlarının ve başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Inbar, D. E. (1996). The free educational prison: metaphors and images. Educational Research, 38 (1), 77-92.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1099-1188.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2017). Pre-service music teachers' metaphorical perceptions of the concept of a music teaching program. Journal of Education and Learning, 6(3), 273-286.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2016). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A. & Boté, L. A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1217-1233.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record. 41(4), 172-175.
  • Lin, H. L., & Gorrell, J. (2001). Exploratory analysis of pre-service teacher efficacy in Taiwan. Teaching and Teacher Education, 17(5), 623-635.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor G. Bulut (Çev.). İstanbul: Bzd Yayıncılık.
  • Noyes, A. (2004). Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243-256.
  • Reschly, A. & Christenson, S. L. (2006). Research leading to a predictive model of dropout and completion among students with mild disabilities and the role of student engagement. Remedial and Special Education, 27, 276 – 292.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim, 14(55), 459-496.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 461-522.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 281-326.
  • Sungurtekin, K. M. (2010). Motivasyon ve çalgı eğitimindeki yeri. New World Sciences Academy NWSA-Fine Arts, 5 (1), 28-34.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demet Girgin 0000-0003-1993-9512

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Girgin, D. (2019). Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 161-175.
AMA Girgin D. Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları. Derginin Amacı ve Kapsamı. Ocak 2019;7(1):161-175.
Chicago Girgin, Demet. “Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7, sy. 1 (Ocak 2019): 161-75.
EndNote Girgin D (01 Ocak 2019) Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7 1 161–175.
IEEE D. Girgin, “Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 7, sy. 1, ss. 161–175, 2019.
ISNAD Girgin, Demet. “Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/1 (Ocak 2019), 161-175.
JAMA Girgin D. Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7:161–175.
MLA Girgin, Demet. “Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 7, sy. 1, 2019, ss. 161-75.
Vancouver Girgin D. Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Metaforik Algıları. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7(1):161-75.