Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 519 - 538, 30.04.2020

Öz

Bu nitel araştırmanın temel amacı Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları kapsamında yer alan Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıkları Projelerinin okullara katkısına ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Bu kapsamda, Comenius Çoklu Okul Ortaklıkları Projelerine katılım gösteren okullarda görev yapan otuz öğretmen araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden aşırı/aykırı durum örneklemesi tekniği ile seçilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıkları Projelerine ilişkin katılımcıların olumlu algılara sahip olduklarını ve katılımcıların kişisel/mesleki, sosyal, kültürel gelişimlerine ve yabancı dil öğrenmelerine büyük ölçüde katkıda bulunduğunu ortaya koymuştur. Bununla beraber, projelerin kurumsal düzeyde okullara sınırlı düzeyde katkıda bulunduğu ve bu katkıların da çoğunlukla projelerde aktif rol alan öğretmenler ve katılımcı okullar lehine olduğu ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda, Comenius projelerinin, katkılarını arttırmak için katılımcılar tarafından problem olarak ileri sürülen görüşlerin dikkate alınması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aba, D. (2013). Internationalization of higher education and student mobility in Europe and the case of Turkey. Çukurova University Faculty of Education Journal, 42(2), 99-110.
  • Acir, E. (2008). Okullarda Comenius projelerinin işlerliğinin incelenmesi. (Unpublished Master Thesis, Yeditepe University, Institute of Social Sciences, İstanbul.
  • Arkan, Z., & Gürleyen, I. (2016). The Europeanization of education in Turkey. A. Güney & A. Tekin (Eds.) In The Europeanization of Turkish public policies A scorecard (pp. 164-179). Routledge: Newyork
  • Aydoğmuş, M. (2013). Öğretmen algısına göre Comenius projelerinin amacına uygun gerçekleşme düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Unpublished Master Thesis), Necmettin Erbakan University, Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Bahadır, H. (2007). Comenius projelerinden faydalanma konusunda okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşleri, (Unpublished Master Thesis), Kırıkkale University, Institute of Social Sciences, Kırıkkale.
  • Bardakçı, V. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre Avrupa Birliği Projelerinin okula katkı düzeyi ile okul müdürlerinin liderlik stilleri arasındaki ilişki. (Unpublished Master Thesis), Dokuz Eylül University, Institute of Educational Sciences, İzmir.
  • Bardakçı, V. & Aksu, A. (2019). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile Avrupa Birliği Projelerinin okula katkı düzeyi arasındaki ilişki. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 14-30
  • Bazeley, P. & Richards, L. (2000). The NVivo qualitative project book. London: Sage.
  • Bozak, A., Konan, N., & Özdemir, T. (2016). Avrupa Birliği eğitim programlarına katılmış maarif müfettişleri, okul Yöneticileri ve öğretmenlerin bu programların etkililiğine ilişkin görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(15), 1-23.
  • Center of European Union Education and Youth Programmes. (2014). Hayat boyu öğrenme programı (LLP). Retrieved from http://www.ab.gov.tr/index.php?p=46033&l=1 on 17.03.2014.
  • CIEP. (2012) Study of the impact of Comenius school partnerships on participating schools. Retrieved from https://op.europa.eu/en/publication- detail/-/publication/ec8ce099-fec9-4563-a1ca-cd4db1b984ec on 17.03.2014.
  • Cook, A. (2012). The value of Comenius school partnerships. Cambridge Education, UK. Retrieved from https://www.erasmusplus.org.uk/file/1887/download on 17.03.2014.
  • Cunha, B. (2006). Education and europeanization: Higher education policy and the case of Portugal. In British Educational Research Association Annual Conference, University of Warwick, UK, 6-9 September 2006.
  • Çoban, N. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin örgüt sağlığına ilişkin algıları. (Unpublished Master Thesis), Akdeniz University, Institute of Social Sciences, Antalya.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Mrales, A. (2007). Oualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist 35 (2) 236-264.
  • Deloitte & Touche. (2000). Evaluation of European School Partnerships under Comenius Action 1 & Lingua Action E. Retrieved from http://ec.europa.eu/smart-regulation/evaluation/search/download.do;jsessionid=qPhZTTGM8JxwtnyBW2Ts6g6Szw1GyznppvPHg9FDtv8djBlxR2Qz!1601440011?documentId=2890 on 16/06/2014.
  • Diamantopoulou, A. (2006). The European dimension in Greek education in the context of the European Union. Comparative Education, 42(1), 131–151.
  • Dilekli, Y. (2008). Aksaray ilinde 2006 ve 2007 yıllarında uygulanan Comenius Projelerinin öğrenci, öğretmen, okullar ve dersler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Unpublished Master Thesis), Niğde University, Institute of Social Sciences, Niğde.
  • Enders, J., & Teichler, U. (2006). Academics’ view of teaching staff mobility: The Erasmus experience revisited. In A. R. Welch (Ed.), In The Professoriate: Profile of a profession (pp. 97-132). Dordrecht: Springer.
  • Erdoğan D, Ö. (2009). Comenius Programının amaçlarına ulaşma düzeyinin programa katılan yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, (Unpublished Master Thesis), Kırıkkale University, Institute of Social Sciences, Kırıkkale.
  • Ersoy, A. (2013). Türk öğretmen adaylarının kültürlerarası deneyimlerinde karşılaştıkları sorunlar: Erasmus değişim programı örneği. Eğitim ve Bilim, 38(168), 254-166.
  • Ertl, H. (2003). European Union Programmes for education and vocational training: development and impact, SKOPE Research Paper (No: 42). Retrieved from http://www.skope.ox.ac.uk/wp-content/uploads/2014/04/SKOPEWP42.pdf on 03. 05. 2015.
  • European Council. (2000). Presidency Conclusions, Lisbon European Council (23 and 24 March 2000). Retrieved from http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm on 12/03/2014
  • European Commission. (2001). Final report from the commission on the implementation of the Socrates Programme 1995-1999. Retrieved from http://aei.pitt.edu/33396/1/COM_(2001)_75.pdf on 12/03/2014
  • European Commission. (2006). European Parliament and Council Decision No. 1720/2006/EC. Official Journal of the European Union, L 327/45. Retrieved from https://eur- lex.europa.eu/legal content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006D1720&from=EN on 12/0/3/2014.
  • European Commission. (2007). Final evaluation of the Community Programmes Socrates II, Leonardo Da Vinci II and elearning. Synthesis of Socrates and Leonardo Da Vinci national reports. Retrieved from http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/evaluationreports/training/2007/joint/ann ex_en.pdf on 12/03/2014.
  • European Commission. (2009). Final report on the implementation and impact of the second phase (2000-2006) of the Community action programmes. Retrieved from http://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/final-report-implementation-and-impact-second-phase-2000-2006-programmes on 12/03/2014.
  • European Commission. (2010). “2010: Information society and the media working towards growth and jobs”, retrieved from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/? uri=LEGISSUM:c11328 on 17.03.2014.
  • European Commission. (2011). Lifelong Learning Programme, LLP Call for Proposals Strategic Priorities 2012. Retrieved from https://eacea.ec.europa.eu/sites/eacea- site/files/call_for_proposals_2012.pdf on 17/03/2014.
  • European Commission. (2012). Study of the impact of Comenius school partnerships on participating schools. Institutional changes and the European dimension. Retrieved from http://www.mobilnost.hr/prilozi/05_1355304110_PA_impact_study.pdf on 12/03/ 2014.
  • European Commission. (2013). Study of the impact of Comenius centralised actions comenius multilateral projects and comenius multilateral networks, Final report Retrieved from http://ec.europa.eu/education/library/study/comenius-central-report_en.pdf on 13.12.2014.
  • Field, J. (1997). The European Union and the learning: Society contested sovereignty in an age of globalization Coffield Frank (Ed) In A National Strategy For LLL, UK: Department of Education, University of Newcastle, Retrieved from http://wwww.leeds.ac.uk/educol/documants/00000432.doc on 01.02.2016.
  • Fredriksson, U. (2003). Changes of education policies within the European Union in the light of globalization. European Educational Research Journal, 2(4), 522-546.
  • Fritz, W., Möllenberg, A., & Chen, G. M. (2002). Measuring intercultural sensitivity in a different cultural context. Intercultural Communication Studies 11 (2), 165–176.
  • Gordon, J. (2001). The internationalization of education – Schools in Europe and the Socrates Program. European Journal of Education, 36(4), 407-419.
  • Gutiérrez Colón-Plana, M. G. (2012). The reality of Comenius Projects in ten Catalan Educational Institutions. Gist Education and Learning Research Journal, 6, 190-212.
  • Haspolatlı, E. (2006). Avrupa Birliği eğitim programı Comenius I ve eğitim kurumları proje koordinatörlerinin program hakkındaki görüşleri. (Unpublished Master Thesis), Uludağ University, Institute of Social Sciences, Bursa.
  • Horvath, Z. (2007). Handbook on the European Union. Hungarian National Assembly.
  • Iceland Ministry of Education, Culture and Science. (2007). Icelandic national report on the implementation of the Socrates and Leonardo programs. Ministry of Education, Culture and Science National report on the implementation of the Socrates and Leonardo programs. [Electronic version]. Retrieved from https://www.stjornarradid.is/media/menntamalaraduneytimedia/media/ritogskyrslur/ldv-socrates-2007-2-iceland.pdf on 03.03.2014.
  • IKV. (2004). Avrupa Birliği’nin bilim, araştırma ve eğitim politikaları ve türkiye uyumu. İKV Yayınları: İstanbul.
  • Incik, E. Y., & Yelken, T. Y. (2008). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin Avrupa Birliği eğitim projelerine yönelik görüşleri. e- Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(3), 923- 940.
  • Jacobone, V., & Moro, G. (2015). Evaluating the impact of the Erasmus programme: skills and European identity, Assessment & Evaluation in Higher Education, 40 (2), 309-328.
  • Kassel. (2007). Impact of the Comenius School Partnerships on the participant schools. Final report study on behalf of the European Commission, DG Education and Culture Association for Empirical Studies, Maiworm & Over, Querallee 38, D- 34119 Kassel, Germany. Centre for research into schools and education at the Martin Luther University in Halle- Wittenberg, Franckeplatz 1, Haus 31, D-06099 Halle an der Saale, Germany. [Electronic version]. Retrieved from http://www.ges- kassel.de/download/comenius-Partnerships-report_en.pdf on 03/03/ 2014.
  • Kaya, H. E. (2014). Küreselleşme sürecinde yaşam boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi gerçeği. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(2), 91-111.
  • Kısakürek, M. A. (2003). Avrupa Birliği ve eğitim. A. Ç. İlhan (Ed.) In Avrupa Birliği ve Eğitim Toplantısı (pp. 9-28). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:192.
  • Kulaksız, E. (2010). Avrupa Birliği Comenius programlarının Türkiye’deki uygulamasına ilişkin katılımcı görüşleri, (Unpublished PhD Thesis), Kocaeli University, Institute of Social Sciences, Kocaeli.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ministery for EU Affairs. (2014). Türkiye Ulusal Ajansı Erasmus+ Stratejik Ortaklıklar Proje başvuru sonuçları. Retrieved from https://www.ab.gov.tr/49710.html on 17/03 /2014.
  • Mitchell, K. (2006). Neoliberal governmentality in the European Union: education, training, and technologies of citizenship. Environment and Planning: Society and Space, 24(3), 389 – 407.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • National Agency. (2017). Mesleki eğitimin kalitesinin ve gençlerin mesleki becerilerinin geliştirilmesi projesi. Etki analizi raporu. Retrieved from http://www.ua.gov.tr/docs/default-source/default-document-library/%C4%B1pa-2017-etki-analizi-raporu.pdf?sfvrsn=0 on 15/01/2019.
  • Nóvoa, A., & deJong-Lambert, W. (2002). The education of Europe: Apprehending EU educational policies. In D. Phillips & H. Ertl (Eds.), Implementing European Union education and training policy, (pp. 39-70). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Official Journal of the European Communities. (2009). Council conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training - Strategy 2020 (‘ET 2020’). (No: C 119)
  • Öztürk, E. (2015) Avrupa Birliği Comenius Programı’na katılan öğretmenlerin hareketlilik programının etkililiğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Unpublished Master Thesis), Uşak University, Institute of Social Sciences, Uşak.
  • Pathak, V., Jena, B., & Kalra, S. (2013). Qualitative research. Perspective in Clinical Research, 4(3), 192.
  • Peck, B. T. (1997). Teaching and educating for a new Europe: A challenge for the countries of the European Union. Comack (NY): Nova Science Publishers.
  • Philippou, S. (2005). Constructing national and European identities: the case of Greek-Cypriot pupils. Educational Studies, 31(3), 293–315.
  • Pirrie, A., Hamilton, S., & Kirk, J. D. (2004). Interim evaluation of the SOCRATES Programme in the UK, SCRE Research Report (Report No:116) University of Glasgow, UK.
  • Ploeg, J. (1999). Identifying the best research design to fit the question. Part 2: Qualitative designs. Evidence-Based Nursing, 2(2), 36-37.
  • Postacı, A. (2004). Bütünleşme sürecinde Avrupa Birliği eğitim politikası. (Unpublished Master Thesis), Ankara University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Schreiner, P. (2007). Europeanization as a horizon for education for sustainable development. In Proceedings of the JTET Conference on theories and practices for education of sustainable development (127-135) Debrecen, May 30 – June 2, 2007.
  • Sirok, K., & Kosmrlj, K. (2012). Lifelong learning programme as a mechanism of change at the national level: The case of Slovenia. Managing Global Transitions, 10(4), 379-398.
  • Tallinn, J. (2007). National report on the implementation of the Socrates and Leonardo Programmes: ESTONIA [Electronic version]. Retrieved from http://www.praxis.ee/wp- content/uploads/2014/03/2007-Socrates-and-leonardo-programmes.pdf on 18/07/2014.
  • Teddlie, C., & Yu, F. (2007). Mixed methods sampling: A typology with examples. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 77-100.
  • Theodore, Z., & Anastassios, E. (2015). The impact of European programmes dealing with mobility in secondary education, Journal of international Mobility, 1(3), 61-80.
  • Theodosopoulou, M. (2010). The challenge of developing strategic lifelong learning in the school community. Problems of education in the 21st century, 21, 153-162.
  • Top, V. (2006). Avrupa Birliği eğitim ve gençlik programlarına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. (Unpublished Master Thesis), Fırat University, Institute of Social Sciences, Elazığ.
  • Toygür, İ. (2012). Türkiye’nin katıldığı Avrupa Birliği programları: Hayatboyu öğrenme programı. İktisadi Kalkınma Vakfı (IKV): İstanbul.
  • Türkoğlu, Ş. & Türkoğlu, R. (2006). Comenius 1 Okul Ortaklıkları Projelerine başvuruda bulunan yönetici ve koordinatör öğretmenlerin görüşleri. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 7(12), 125-154.
  • Unlu, I. (2015). Teacher candidates’ opinions on Erasmus student exchange program. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri 15(1), 223–237.
  • Vabo, A. (2007). Evaluation of the Leonardo da Vinci and SOCRATES programmes in Norway Final report. (No:26) Retrieved from https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/280564/NIFUrapport2007-26.pdf?sequence=1&isAllowed=y on 03.03.2014.
  • Yağmurlu, F. (2012). How education and training policy of the European Union operates on education in Turkey – Case of sub-programme Comenius – Multilateral Projects. (Unpublished Master Thesis), Middle East Technical University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Yıldırım, R., & İlin, G. (2013). Some reflections on cultural adaptation of Turkish Erasmus students of ELT department. Çukurova University Faculty of Education Journal, 42(2), 111-121.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin .
  • Yılmaz, E. (2019). Özel eğitim okullarına Avrupa Birliği Projelerinin katkısının yönetici ve öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52 (1), 29-50.
  • Yücel-Seyhan, M. (2013). Alman Dili Eğitimi öğretmen adaylarının ERASMUS programı kapsamında dilsel ve kültürel deneyimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(1), 23-47.
  • Zevgitis, T., & Emvalotis, A. (2015). The impact of European programmes dealing with mobility in secondary education. Journal of International Mobility 1(3), 61-80.
Toplam 78 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Kesik Bu kişi benim

Kadir Beycioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kesik, F., & Beycioğlu, K. (2020). Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 519-538.
AMA Kesik F, Beycioğlu K. Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği. Derginin Amacı ve Kapsamı. Nisan 2020;8(2):519-538.
Chicago Kesik, Fatma, ve Kadir Beycioğlu. “Avrupa Birliği Eğitim Ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8, sy. 2 (Nisan 2020): 519-38.
EndNote Kesik F, Beycioğlu K (01 Nisan 2020) Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8 2 519–538.
IEEE F. Kesik ve K. Beycioğlu, “Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 8, sy. 2, ss. 519–538, 2020.
ISNAD Kesik, Fatma - Beycioğlu, Kadir. “Avrupa Birliği Eğitim Ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8/2 (Nisan 2020), 519-538.
JAMA Kesik F, Beycioğlu K. Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2020;8:519–538.
MLA Kesik, Fatma ve Kadir Beycioğlu. “Avrupa Birliği Eğitim Ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 2, 2020, ss. 519-38.
Vancouver Kesik F, Beycioğlu K. Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarının Okullara Katkısı: Comenius Çok Taraflı Okul Ortaklıları Projeleri Örneği. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2020;8(2):519-38.