Purpose of this study is to reveal through metaphors the mental images of secondary school students which they use while stating feelings in a foreign language (English). Accordingly, each participant student is asked to fill in the sentence “..... (any feeling) is something like …… (metaphor) because ...” and to express their ideas by using this sentence and concentrating on a single metaphor. Data is analyzed though qualitative (content analysis) and quantitative (chi-square) data analysis techniques. With regard to findings of the study, the participants produced 79 valid metaphors for feeling statements. These metaphors are collected under 7 different conceptual category as to their common features. Conceptual categories showed significant difference in terms of gender and class level of the students. This situation put forward that metaphors can be used as a research tool for understanding, revealing and explaning the mental images of the students regarding the feeling statements
Metaphors conceptual metaphor theory culture metaphor usage in foreign language teaching and learning
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin yabancı dilde (İngilizce) duygu ifadelerine ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla katılımcı öğrencilerin her birinden “..... (any feeling) is something like …… (metaphor) because ...” cümlesini tamamlaması ve bu ibareyi kullanarak ve sadece tek bir metafor üzerinde yoğunlaşarak düşüncelerini dile getirmeleri istendi. Veriler, nitel (içerik analizi) ve nicel (ki-kare) veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edildi. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcı öğrenciler toplam 79 adet geçerli metafor üretti. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından 7 farklı kavramsal kategori altında toplandı. Kavramsal kategorilerin öğrencilerin cinsiyeti ve sınıf düzeyi bakımından önemli derecede farklılık göstermesi metaforların öğrencilerin duygu ifadelerine ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri anlamada, açığa çıkarmada ve açıklamada güçlü birer araştırma aracı olarak kullanabileceğini ortaya koydu
Metaforlar kavramsal metafor teorisi kültür figüratif dil yabancı dil eğitimi ve öğreniminde metafor
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 2 |