Bu çalışmanın amacı “Hayvan Müdahalesine Yönelik Tutum Ölçeği” ni Türkçe’ ye uyarlamaktır. İlk aşamada, dört uzman akademisyen ve 24 öğrenciden elde edilen veriler kullanılarak ölçeğin dil geçerliliği sağlanmıştır. Dil geçerliği sağlandıktan sonra sırasıyla madde analizi, açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Bu amaçla, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi'ne devam eden toplam 218 biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adaylarına 30 maddeden oluşan beşli Likert ölçek uygulanmıştır. Madde analizi ve Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) yapıldıktan sonra, ölçeğin 19 maddelik üç faktörden (evcil hayvanlar, zararlılar ve fayda) oluştuğu tespit edildi. Ölçeğin üçlü faktöriyel yapısını analiz etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır ve elde edilen bulgular, 19 maddelik üç faktörlü bu yapının tutarlı ve veriyle uyumlu olduğunu ortaya koymuştur. Ölçeğin geneline ait Cronbach Alpha katsayısı ise 0.827 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, bu çalışmanın bulguları, ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu ortaya koymaktadır.
The aim of this study is to adapt to Turkish the Attitude Scale towards the Treatment of Animals (ASTA). At the first stage, the linguistic validity of the translated scale was examined by utilizing the data obtained from 4 expert academicians and 24 university students. Upon satisfaction of the linguistic validity requirements, item analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed, respectively. For this aim, the five-point Likert Scale composed of 30 items was administered to a total of 218 teachers to be enrolled in prospective biology and science departments of Kazim Karabekir Faculty of Education in Ataturk University. After item analysis and Explanatory Factor Analysis (EFA) was performed, it was ascertained that the scale consisted of 19 items and three factors (pets, pests and profit). In order to analyse the triple factorial structure of the ASTA, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was carried out and the findings indicated that 19-item scale resulting in three factors is consistent and compatible with the data. Cronbach’s Alpha for the overall scale was calculated as 0.827. As a result, the findings of this study indicate that the Turkish ASTA is a valid and reliable scale for Turkish students.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/20610
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.