Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the self-regulatory capacity of special skilled high school students in the distance education process

Yıl 2021, Cilt: 35 Sayı: 2, 460 - 472, 30.06.2021
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.929766

Öz

Specially talented students are individuals who show a high level of performance in intelligence, creativity, leadership, arts, motivation and academic fields compared to their peers. Self-regulation is the individual's making judgments by observing his own behaviors, comparing them with his own criteria and, if necessary, adjusting his behaviors according to his criteria. Internal processes play an important role behind many of our organized behavior. During the pandemic process, many people had difficulty controlling their own performance and motivation due to the extreme anxiety they were experiencing, which strained their cognitive process. The aim of the study is to examine the ability of high school students with special talents, who are successful in academic field, creativity and high motivation for learning, to take responsibility for their own learning and to control this process during the distance education process, which we passed in the education and training process for the first time due to the pandemic. In the study, "How did high school students with special talents organize their own learning by taking responsibility for their own learning?" The solution was sought for the problem statement. In the study, a semi-structured interview form was applied to 35 specially talented BİLSEM students studying in different types of high schools in Kayseri. Qualitative method was used in the research. The interview data obtained from the participants were analyzed through descriptive analysis. In line with the data obtained, most of the gifted students took the responsibility of learning by controlling their anxiety level and providing motivation during the distance education process. In this process, they solved the problem of how to learn themselves, they were successful in using time effectively, they organized their own learning. The research is important for revealing the self-regulation capacities of specially talented students who have stood out in academic achievements so far, by providing control in such a difficult situation.

Kaynakça

  • Bakioğlu A. ve Levent F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-44.
  • Büyüköztürk, Ş.: Çakmak, E.; Akgün, Ö.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • İhsanoğlu, E. (1999). Osmanlı eğitim ve bilim müesseseleri. Ekmeleddin İhsanoğlu (Editör), Osmanlı Medeniyeti Tarihi, Cilt 1.
  • Karagöz, S. (2016). Cumhuriyet öncesi dönem Türkiye’ye psikolojik testlerin girişi üzerine bir inceleme. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 271-285.
  • Karagöz, S.(2020). Tarihsel Süreç İçinde Özel Eğitime Gereksinim Duyan Bireyler Açısından Çocuk Üniversitelerinin Düşünsel Temelleri ve Bazı Uygulamalar. Türkiye'de Çocuk Üniversiteleri (Edit: Mustafa KILINÇ ve İlker KÖSTERELİOĞLU), Pegem Yayınları.
  • Karagöz, S (2021). Evaluation of Distance Education: The Sample of Guidance and Counseling Students (Example of Aksaray University) . The Universal Academic Research Journal , 3 (1), 18-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tuara/issue/62346/919126
  • Kaplan, P. (2020). Öz düzenleme becerileri nedir, çocuklara nasıl kazandırılır? http://www.pervinkaplan.com/detay/oz-duzenleme-becerileri-nedir-cocuklara-nasil-kazandirilir/11613, Erişim tarihi. 15.04.2020.
  • MEB(2013).ÖzelYetenekliÖğrenci.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitmistratejiveuygulamaklavuzu.pdf Erişim tarihi: 20.12.2020
  • MEB (2020). Bakan Selçuk, Koronavirüs'e Karşı Eğitim Alanında Alınan Tedbirleri Açıkladı. Retrieved from https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr, Erişim tarihi: 21.03.2021

Uzaktan eğitim sürecinde özel yetenekli lise öğrencilerinin öz düzenleme kapasitelerinin incelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 35 Sayı: 2, 460 - 472, 30.06.2021
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.929766

Öz

Zeka, yaratıcılık, liderlik, sanat, motivasyon ve akademik alanlarda yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösteren öğrencilere özel yetenekli öğrenci denilir. Öz düzenleme, kişinin davranışlarını gözleyip, ölçütleriyle karşılaştırarak belli bir yargıda bulunması, gerekli ise kendi davranışlarını ölçütlerine uyumlu hale getirmesidir. Birçok organize olmuş davranışımızın arkasında içsel süreçler önemli ölçüde rol oynamaktadır. Pandemi sürecinde birçok insan yaşadıkları aşırı kaygı nedeniyle kendi performanslarını ve motivasyonlarını kontrol etmede zorluk yaşadı ve bu da onların bilişsel sürecini zorladı. Çalışmadaki amaç pandemi nedeniyle ilk defa eğitim-öğretim sürecinde geçtiğimiz uzaktan eğitim sürecinde akademik alanda, yaratıcılıkta yaşıtlarına göre başarılı ve öğrenme için yüksek motivasyona sahip olan tanılanmış özel yetenekli lise öğrencilerinin kendi öğrenme sorumluluğunu alıp bu süreci kontrol edebilme becerilerini incelemektir. Araştırmada “Uzaktan eğitim sürecinde özel yetenekli olan lise öğrencileri kendi öğrenme sorumluluğunu alarak kendi öğrenmelerini nasıl düzenlediler?” problem cümlesine çözüm arandı. Araştırmada Kayseri’de farklı lise türlerinde okuyan 35 özel yetenekli BİLSEM öğrencisine yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulandı. Araştırmada nitel yöntem kullanıldı. Katılımcılardan elde edilen görüşme verileri betimsel analiz yoluyla analiz edildi. Elde edilen veriler doğrultusunda uzaktan eğitim sürecinde özel yetenekli öğrencilerin büyük çoğunluğu kaygı düzeyini kontrol ederek ve motivasyon sağlayarak kendi öğrenme sorumluluğunu aldılar. Bu süreçte ben nasıl öğrenirim sorununu kendileri çözdüler, zamanı etkili kullanmada başarılı oldular, kendi öğrenmelerini düzenlediler. Araştırma şuana kadar akademik başarılarda öne çıkan özel yetenekli öğrencilerin böyle bir zor durumunda kontrolü sağlayarak öz düzenleme kapasitelerinin ortaya çıkarılması için önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Bakioğlu A. ve Levent F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-44.
  • Büyüköztürk, Ş.: Çakmak, E.; Akgün, Ö.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • İhsanoğlu, E. (1999). Osmanlı eğitim ve bilim müesseseleri. Ekmeleddin İhsanoğlu (Editör), Osmanlı Medeniyeti Tarihi, Cilt 1.
  • Karagöz, S. (2016). Cumhuriyet öncesi dönem Türkiye’ye psikolojik testlerin girişi üzerine bir inceleme. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 271-285.
  • Karagöz, S.(2020). Tarihsel Süreç İçinde Özel Eğitime Gereksinim Duyan Bireyler Açısından Çocuk Üniversitelerinin Düşünsel Temelleri ve Bazı Uygulamalar. Türkiye'de Çocuk Üniversiteleri (Edit: Mustafa KILINÇ ve İlker KÖSTERELİOĞLU), Pegem Yayınları.
  • Karagöz, S (2021). Evaluation of Distance Education: The Sample of Guidance and Counseling Students (Example of Aksaray University) . The Universal Academic Research Journal , 3 (1), 18-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tuara/issue/62346/919126
  • Kaplan, P. (2020). Öz düzenleme becerileri nedir, çocuklara nasıl kazandırılır? http://www.pervinkaplan.com/detay/oz-duzenleme-becerileri-nedir-cocuklara-nasil-kazandirilir/11613, Erişim tarihi. 15.04.2020.
  • MEB(2013).ÖzelYetenekliÖğrenci.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitmistratejiveuygulamaklavuzu.pdf Erişim tarihi: 20.12.2020
  • MEB (2020). Bakan Selçuk, Koronavirüs'e Karşı Eğitim Alanında Alınan Tedbirleri Açıkladı. Retrieved from https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr, Erişim tarihi: 21.03.2021
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal Boyraz Bu kişi benim 0000-0002-2358-8199

Mustafa Güçlü 0000-0002-7565-3554

Sezer İnan Bu kişi benim 0000-0003-0119-0144

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 35 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Boyraz, H., Güçlü, M., & İnan, S. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde özel yetenekli lise öğrencilerinin öz düzenleme kapasitelerinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 35(2), 460-472. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.929766

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.