BibTex RIS Kaynak Göster

Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme

Yıl 2015, Cilt: 31 Sayı: 1, 17 - 23, 01.02.2015

Öz

‘Mimarın eğitimi’ çift anlamlı çağrışımları olan spekülatif bir terim. Mimarlık eğitiminin sorgulanmasında bu kurgusal terimin çağrışımları farklı açılımlara neden olduğundan son yıllarda çok sık kullanılıyor. Bu makalede söz konusu terim, öğrenme odaklı eğitim stratejisi bağlamında mimar adayının eğitime başladığı ilk andan itibaren hayat boyu öğrenme sürecine uzanan bir zaman aralığını kapsıyor; ve eğitimde sürdürülebilirlik ve esneklik ilkesine gönderme yapıyor. ‘Mimarın eğitimi’ üzerine tartışmalar mimarlık toplum ilişkisini de farklı açılardan sorgulamamıza yardımcı olmakta. Türkiye’ de toplum ve mimarlık ilişkisi, mimarlık politikaları geliştirme çabaları, eğitim sırasında kazanılmayan çevresel duyarlılık ve toplumsal sorumluluk nedeniyle son derece yetersiz. Mimarlık bilgisinin değişen, değişime direnç gösteren paradoksal konularının bir arada ele alınmasına kapı açan “mimarın eğitimi” terimi öğrenme odaklı bir eğitim stratejisinin ve taktiklerin gelişmesine katkı sağlayabilir. Bu makale, günümüzde tartışmaların ekseninde yer alan eğitimin paradokslarını ve derin ilişkilerini, arada olma haline gönderme yapan araform / ara uzam kavramı üzerinden anlama ve açıklama odaklı bir yaklaşım olarak düşünülebilir. “Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme” adlı bu araştırma yazısı özgün bir eğitim stratejisi arayışı bağlamında ara uzam gerçekliğin olası durumlarına ilişkin taktik üretme denemesi olarak düşünülebilir.

Kaynakça

  • Aydınlı, S., ’An Approach To Architectural Education Based on Hermeneutical Understanding’, ACTA Politechnica Scandinavia, Ci 105, 1996, pp.97-101, 1996.
  • Aydınlı, S., ’Awareness As a Design Paradigm The Design Studio: A Black Hole’, YEM Yayınları, Istanbul, pp. 113- 136, 2007.
  • Aydınlı, S., ‘Mimarın Eğitimi:Yaşam Boyu Öğrenme’ mimar.ist, Bahar 2009, sayı 31, ss. 84-90, 2009.
  • Aydınlı, S., ‘Mimarlık Eğitiminde Öncelikler’, Mimar-ist, Ocak 2001, s. 116-120, 2001.
  • Kıray, M., Toplumsal Yapı Toplumsal Değişme, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Kuhn, T.S., Bilimsel Devrimlerin Yapısı, (çev. Nilüfer Kuyaş), Alan Yayıncılık, 2000.
  • Karatani, K., Transkritik, (çev. Erkal Ünal), Metis Yayınları, 2008.
  • Özden, Y., Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm, A Pegem Akademi, Ankara, 2013.
  • Güney, D., Yürekli, H., Mimarlığın Tanımı Üzerine bir Deneme, İTÜ Dergisi/a, Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt:3, Sayı:1, 31-42, 2004.
  • Vitrivius, Mimarlık Üzerine On Kitap, YEM Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Tanyeli, U., Türkiye’de Mimar Kimlikleri Kısa Bir Tarihçe, Arredamento Mimarlık, 2000/06, 88-92, 2000.
  • Gürdallı, H., Yücel, A., Mimarın formasyonunda formel mimarlık eğitiminin yeri, İTÜ Dergisi/a, Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt:5, Sayı:1, 99-103, 2006.
  • Conrads, U., 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Çev: Dr. Sevinç Yavuz, Şevki Vanlı Yayınları, İstanbul, 1991.
  • Roth, M. L., Mimarlığın Öyküsü, Öğeleri, Tarihi ve Anlamı, Çev: Argün Akça, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000.
  • Capra, F., Yaşamın Örgüsü, (çev. B. Kuryel), Yapı Merkezi Yayınları, 1996.
  • Tekeli, İ., Mimarlık Eğitimi, Türkiye Yükseköğretim Stratejisi Bağlamında Mimarlık Eğitimi Üzerine Düşünceler, Mobbig 38 Toplantısı konuşma metni, 2014.

Speculative experiment based on architect’s education

Yıl 2015, Cilt: 31 Sayı: 1, 17 - 23, 01.02.2015

Öz

“Architect’s Education” is a speculative term having double meaning connotations. Recently this term still has been used in inquiring the architectural education since its initiatives give rise to many connotations. In this article, this term consists of an interval extends from beginning of the education in the context of learning focused education strategy to the lifelong education referring to the principles of flexibility and sustainability. The debates on Architect’s Education’ also help us to inquire the mutual relationship between architecture and society from different perspectives. In Turkey the relationship between the architecture and society, the efforts in developing the politics in architecture are inadequate as the social responsibility and environmental sensibility are not developed adequately during the education. The term ‘architect’s education’ that gives way to consider all the paradoxical issues concerning architectural knowledge that requires change and resists the change, may contribute to develop the learning-focused strategies and tactics. The aim of this article is to propose a new approach to learning to learn focusing on the in- between concepts in understanding and interpreting all the deep meanings and paradoxes of education which were almost the recent themes of the debates. This research article entitled “architect’s education based on speculative experiment” tries to find out some possibilities of in-between reality that generates tactics in the context of a search for an original education strategy.

Kaynakça

  • Aydınlı, S., ’An Approach To Architectural Education Based on Hermeneutical Understanding’, ACTA Politechnica Scandinavia, Ci 105, 1996, pp.97-101, 1996.
  • Aydınlı, S., ’Awareness As a Design Paradigm The Design Studio: A Black Hole’, YEM Yayınları, Istanbul, pp. 113- 136, 2007.
  • Aydınlı, S., ‘Mimarın Eğitimi:Yaşam Boyu Öğrenme’ mimar.ist, Bahar 2009, sayı 31, ss. 84-90, 2009.
  • Aydınlı, S., ‘Mimarlık Eğitiminde Öncelikler’, Mimar-ist, Ocak 2001, s. 116-120, 2001.
  • Kıray, M., Toplumsal Yapı Toplumsal Değişme, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Kuhn, T.S., Bilimsel Devrimlerin Yapısı, (çev. Nilüfer Kuyaş), Alan Yayıncılık, 2000.
  • Karatani, K., Transkritik, (çev. Erkal Ünal), Metis Yayınları, 2008.
  • Özden, Y., Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm, A Pegem Akademi, Ankara, 2013.
  • Güney, D., Yürekli, H., Mimarlığın Tanımı Üzerine bir Deneme, İTÜ Dergisi/a, Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt:3, Sayı:1, 31-42, 2004.
  • Vitrivius, Mimarlık Üzerine On Kitap, YEM Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Tanyeli, U., Türkiye’de Mimar Kimlikleri Kısa Bir Tarihçe, Arredamento Mimarlık, 2000/06, 88-92, 2000.
  • Gürdallı, H., Yücel, A., Mimarın formasyonunda formel mimarlık eğitiminin yeri, İTÜ Dergisi/a, Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt:5, Sayı:1, 99-103, 2006.
  • Conrads, U., 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Çev: Dr. Sevinç Yavuz, Şevki Vanlı Yayınları, İstanbul, 1991.
  • Roth, M. L., Mimarlığın Öyküsü, Öğeleri, Tarihi ve Anlamı, Çev: Argün Akça, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000.
  • Capra, F., Yaşamın Örgüsü, (çev. B. Kuryel), Yapı Merkezi Yayınları, 1996.
  • Tekeli, İ., Mimarlık Eğitimi, Türkiye Yükseköğretim Stratejisi Bağlamında Mimarlık Eğitimi Üzerine Düşünceler, Mobbig 38 Toplantısı konuşma metni, 2014.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA79HS76JN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seven Yücel Bu kişi benim

Semra Aydınlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 31 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yücel, S., & Aydınlı, S. (2015). Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 31(1), 17-23.
AMA Yücel S, Aydınlı S. Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. Şubat 2015;31(1):17-23.
Chicago Yücel, Seven, ve Semra Aydınlı. “Mimarın eğitimi üzerine spekülatif Bir Deneme”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 31, sy. 1 (Şubat 2015): 17-23.
EndNote Yücel S, Aydınlı S (01 Şubat 2015) Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 31 1 17–23.
IEEE S. Yücel ve S. Aydınlı, “Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 1, ss. 17–23, 2015.
ISNAD Yücel, Seven - Aydınlı, Semra. “Mimarın eğitimi üzerine spekülatif Bir Deneme”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 31/1 (Şubat 2015), 17-23.
JAMA Yücel S, Aydınlı S. Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2015;31:17–23.
MLA Yücel, Seven ve Semra Aydınlı. “Mimarın eğitimi üzerine spekülatif Bir Deneme”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 1, 2015, ss. 17-23.
Vancouver Yücel S, Aydınlı S. Mimarın eğitimi üzerine spekülatif bir deneme. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2015;31(1):17-23.

✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.