BibTex RIS Kaynak Göster

ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ

Yıl 2009, Cilt: 25 Sayı: 1, 71 - 98, 01.02.2009

Öz

Yol üretimi, üç ayrı faaliyet sonucu oluşan ve birkaç sektörü kapsayan önemli bir iştir. Bu faaliyetlerden ilki agrega vb. malzeme üretimi, ikincisi bitüm üretimi ve üçüncüsü de yolun inşa edilmesi aşamasıdır. Çalışmada, bu üç ayrı faaliyet “asfalt endüstrisi” başlığı altında ele alınmıştır. Bu üç ayrı faaliyetin her birinin ayrı çevresel etkileri olmaktadır. Çevre konusu, etik, teknik ve hukuki yönleri bulunan önemli bir konudur. Çevre için yapılması gereken işlerin teknik ve etik yönleri dışında, ülkemizde yürürlükte olan mevzuat açısından hukuki bazı kısıtlamalar ve yaptırımlar mevcuttur. Bu çalışmada, ilk olarak asfalt endüstrisine ait oluşabilecek çevresel etkiler analiz edilerek gruplandırılmıştır. Daha sonra bu çevresel etkilere göre yürürlükteki Çevre Kanunu ve ilgili yönetmelikleri incelenerek asfalt endüstrisini ilgilendiren hükümler belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, Çevre Kanunu’na göre çıkarılan 26 yönetmelikten 14 tanesinin asfalt endüstrisini ilgilendiren hükümler içerdiği tespit edilmiş olup her biri ayrıca incelenmiştir.

Kaynakça

  • Ceylan H., Saraç S., Madencilik Faaliyetlerinde Çevresel Planlama ve Uygulanabilecek Doğaya Yeniden Kazandırma Alternatifleri, Türkiye 12. Kömür Kongresi Bildiriler Kitabı, Zonguldak, 91-100, 2001.
  • Ceylan H., Çevre Kanunu ve Kırmataş Sektörü İlişkisi, IV. Ulusal Kırmataş Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İstanbul, 2006.
  • Anonim, 2872 Sayılı Çevre Kanunu, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 1983.
  • Anonim-a, 2872 Sayılı Çevre Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2006.
  • Temren Z., Asfalt Üstyapılarının Ömür Döngü Envanteri, Asfalt Müteahhitleri Derneği, 2004, Ankara.
  • Demircan O., Hangi Bahardayız ?, Cumhuriyet Bilim Teknoloji, Sayı: 1042 , İstanbul, 2007.
  • Türkeş M., İnsanın İklimi Değiştirdiğine İlişkin Yeni Kanıtlar, Cumhuriyet Bilim Teknoloji, Sayı : 1042, İstanbul, 2007.
  • Anonim-b, Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • Anonim-c, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • Anonim-d, Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 1986.
  • Anonim-e, Endüstriyel Tesislerden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2006.
  • Anonim-f, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-g, Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 1991.
  • Anonim-h, Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-ı, Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • Anonim-j, Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2006.
  • Anonim-k, Çevre Denetim Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2002.
  • Anonim-l, Benzin ve Motorin Kalitesi Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • 19.Anonim-m, Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-n, Trafikte Seyreden Motorlu Kara Taşıtlarından Kaynaklanan Egzoz Gazı Emisyonlarının Kontrolüne Dair Yönetmelik, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-o, Tehlikeli Maddelerin Su ve Çevresinde Neden Olduğu Kirliliğin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-p, Tehlikeli Kimyasallar Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2001.

RELATIONSHIP BETWEEN ENVIRONMENTAL LAW AND ASPHALT INDUSTRY

Yıl 2009, Cilt: 25 Sayı: 1, 71 - 98, 01.02.2009

Öz

The road production is an important business which is performed by three different activities and which includes several sectors. The first of this business is material production such as aggregate; second one is bitumen production and the third is step of building the road. This trio of business is determined under the title of ‘Asphalt Industry’. Each of these businesses has different environmental effects. Environment is an important subject that has ethical, technical and judicial aspects. In our country; except of technical and judicial aspects, many environmental regulations include trade restrictions and sanctions. In this study, firstly the environmental effects due to asphalt industry are analyzed and randomized. Then; the environmental law on operation and related regulations are examined and the judgment related to asphalt industry is defined. At the end of the study; 14 of 26 regulations legislated due to environmental law are defined to have asphalt industry related judgments and each of all is analyzed.

Kaynakça

  • Ceylan H., Saraç S., Madencilik Faaliyetlerinde Çevresel Planlama ve Uygulanabilecek Doğaya Yeniden Kazandırma Alternatifleri, Türkiye 12. Kömür Kongresi Bildiriler Kitabı, Zonguldak, 91-100, 2001.
  • Ceylan H., Çevre Kanunu ve Kırmataş Sektörü İlişkisi, IV. Ulusal Kırmataş Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İstanbul, 2006.
  • Anonim, 2872 Sayılı Çevre Kanunu, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 1983.
  • Anonim-a, 2872 Sayılı Çevre Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2006.
  • Temren Z., Asfalt Üstyapılarının Ömür Döngü Envanteri, Asfalt Müteahhitleri Derneği, 2004, Ankara.
  • Demircan O., Hangi Bahardayız ?, Cumhuriyet Bilim Teknoloji, Sayı: 1042 , İstanbul, 2007.
  • Türkeş M., İnsanın İklimi Değiştirdiğine İlişkin Yeni Kanıtlar, Cumhuriyet Bilim Teknoloji, Sayı : 1042, İstanbul, 2007.
  • Anonim-b, Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • Anonim-c, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • Anonim-d, Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 1986.
  • Anonim-e, Endüstriyel Tesislerden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2006.
  • Anonim-f, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-g, Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 1991.
  • Anonim-h, Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-ı, Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • Anonim-j, Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2006.
  • Anonim-k, Çevre Denetim Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2002.
  • Anonim-l, Benzin ve Motorin Kalitesi Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2004.
  • 19.Anonim-m, Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-n, Trafikte Seyreden Motorlu Kara Taşıtlarından Kaynaklanan Egzoz Gazı Emisyonlarının Kontrolüne Dair Yönetmelik, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-o, Tehlikeli Maddelerin Su ve Çevresinde Neden Olduğu Kirliliğin Kontrolü Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2005.
  • Anonim-p, Tehlikeli Kimyasallar Yönetmeliği, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara, 2001.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA82NB99JB
Bölüm Makale
Yazarlar

Hakan Ceylan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, H. (2009). ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 25(1), 71-98.
AMA Ceylan H. ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. Şubat 2009;25(1):71-98.
Chicago Ceylan, Hakan. “ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 25, sy. 1 (Şubat 2009): 71-98.
EndNote Ceylan H (01 Şubat 2009) ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 25 1 71–98.
IEEE H. Ceylan, “ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 25, sy. 1, ss. 71–98, 2009.
ISNAD Ceylan, Hakan. “ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 25/1 (Şubat 2009), 71-98.
JAMA Ceylan H. ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2009;25:71–98.
MLA Ceylan, Hakan. “ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 25, sy. 1, 2009, ss. 71-98.
Vancouver Ceylan H. ASFALT ENDÜSTRİSİ ÇEVRE KANUNU İLİŞKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2009;25(1):71-98.

✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.