Öz
Denetim firmasının büyüklüğünün denetim kalitesi ile ilişkili olmadığı, dolayısıyla denetim firması seçiminde gereksiz bir faktör olduğu görüşüne karşı, DeAngelo (1981 ), teorik olarak denetim kalitesinin, denetim firması büyüklüğünden bağımsız olmadığını öne sürmektedir. Bu görüşe göre, daha fazla müşterisi bulunan denetim firmaları, bir müşteride buldukları hatayı rapor etmemekle daha fazla kaybedeceklerdir; zira bu olay açığa çıkarılırsa denetim firmasının şöhreti etkilenecek ve müşteri sayılarında azalma olabilecektir. Dolayısıyla müşteri sayısı denetim kalitesi için bir ipotek oluşturmaktadır. Müşteri sayısı fazla ve tek bir müşterinin toplam denetim gelirleri içindeki payı az olan büyük denetim şirketleri daha bağımsız olacaklar dolayısı ile denetim kalitesi de daha yüksek olacaktır.
Bu çalışmanın amacı, 5 büyükler olarak adlandırılan uluslararası şirketlerin kaliteyi temsil ettiği varsayımından hareket ederek, İMKB 'daki denetim kalitesini araştırmaktır. Bu amaçla yapılan araştırma sonucuna göre, 1998 ve 1999 senelerinde İMKB 'de toplam şirketlerin %42 'si ve %48 'i 5 büyük olarak tanımladığımız uluslararası denetim firmaları tarafından denetlenmiştir. Ayrıca mali sektör ve sınai sektör bazındaki analizde ise, mali sektör şirketlerinin 1998'de %60'ı ve 1999 senesinde ise %67'si yine 5 büyükler tarafından denetlenmiştir. Bu tesbitlere göre İMKB'de denetim kalitesinin düşük olduğunu söyleyemeyiz.