Makyavelist düşünceye göre insanların bazı amaçlarına ulaşmak için yararlanacakları her türlü araç aslında etiktir. Bu anlayışa sahip tüketicilerin de satın alma, kullanma ve elden çıkarma süreçlerinde etik dışı görünen bazı davranışları sergilemelerinin de etik olarak kabul edilebileceği söylenmektedir. Buradan hareketle bu çalışma, makyavelist kişilik özelliklerinin tüketicilerin etik dışı davranışları üzerindeki etkisini belirlemek ve demografik faktörler itibariyle makyavelist kişilik özelliklerinin ve tüketicilerin etik davranışlarının farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda, kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen 384 tüketiciye literatürde kullanılan ölçeklerden yararlanılarak oluşturulan anket formu uygulanarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın amacına yönelik gerekli analizlere tabi tutulan verilerden elde edilen bulgulara göre, makyavelist kişilik özelliklerinin tüketicilerin etik dışı davranışları üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, hem makyavelist özellikler hem de etik dışı tüketici davranışları cinsiyete, yaşa, öğrenim durumuna ve aylık gelire göre farklılık göstermektedir.
According to the Machiavellian thinking, all the tools that people will use to achieve some
of their objectives are actually ethical. Consumers with this understanding are also said to be
considered ethical in demonstrating some of the behaviors that appear unethical in their purchasing,
using and disposal processes. From here, the study was carried out to determine the effect of
Machiavellian personality traits on consumers' unethical behavior and to reveal whether the
Machiavellian personality traits and ethical behavior of consumers differ in terms of demographic
factors. In this context, data was collected by applying a questionnaire form created by using the
scales used in the literature to 384 consumers determined by easy sampling method. According to the
findings obtained from the data subjected to the necessary analyzes for the purpose of the study, it
was determined that the Machiavellian personality traits had a positive and significant effect on the
unethical behavior of consumers. According to the findings of the research, both Machiavellian
characteristics and unethical consumer behaviors differ according to gender, age, education level and
monthly income.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 1 - 19. Uluslararası İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.