Instagram allows users to share their information, photos and videos with other people;
as one of the fastest growing social media tools. When social networks such as Instagram
began to become more popular, the phenomenon of communication was transformed; in
social life, the distinction between the private sphere and the public sphere has become
increasingly blurred. But in addition to this rapid development, people use Instagram as
the cause; there are not too many academic studies examining the relationship between
Instagram and narcissism. This research examines the relationship between Instagram use
habits and motives and narcissism. In the study using field research method, data were
obtained from 349 university students by face to face interviews. As a result of the research,
five motives have been identified which lead university students to use Instagram. These
motives are in order of importance; Knowledge, Coolness, Documentation, Surveillance and
Creativity. Individuals who use Instagram to be motivated by information are also interested
in Inspection motivation. In the study, no significant correlation was found between daily
Instagram duration and the level of narcissism. However, as the level of narcissism increases,
there is an increase in the frequency of Instagram usage. Again, there is a weak, positive
and significant relationship between narcissism level of the participants and the motives of
Knowledge and Coolness.
Instagram, kullanıcılarının bilgilerini, fotoğraf ve videolarını diğer insanlarla paylaşmalarını
sağlayan; küresel olarak en hızlı büyüyen sosyal medya araçlarından biri olarak dikkat
çekmektedir. Instagram gibi sosyal ağların gittikçe popülerleşmeye başlamasıyla birlikte,
iletişim olgusu dönüşüme uğramış; toplumsal yaşamda özel alan ile kamusal alan arasındaki
ayrım gittikçe silikleşmiştir. Ancak bu hızlı gelişimin yanında, insanların Instagramı neden
kullandıkları; Instagram ile narsisizm arasında nasıl bir ilişkinin olduğunu inceleyen çok
fazla akademik araştırma bulunmamaktadır. Bu araştırma, Instagram kullanım alışkanlıkları
ve motivasyonları ile narsisizm arasındaki ilişkiyi mercek altına almaktadır. Saha araştırması
yönteminin kullanıldığı çalışmada, veriler 349 üniversite öğrencisinden yüz yüze görüşme yoluyla
elde edilmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerini Instagram kullanmaya yönelten
beş motivasyon tespit edilmiştir. Bu motivasyonlar önem sırasına göre; Bilgilenme, Karizma,
Belgeleme, Gözetim ve Yaratıcılık’tır. Bilgilenme motivasyonu yönelimli Instagram kullanan
bireyler, aynı zamanda Gözetim motivasyonuna da önem vermektedirler. Araştırmada günlük
Instagram kullanım süresi ile narsisizm düzeyi arasında anlamlı korelasyon tespit edilememiştir.
Ancak narsisizm düzeyi arttıkça, Instagram kullanım sıklığında bir artış yaşanmaktadır. Yine
katılımcıların narsisizm düzeyi ile Bilgilenme ve Karizma motivasyonları arasında zayıf düzeyde,
pozitif anlamlı ilişki bulunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |