Geleneksel medya mecralarından farklı olarak yeni medya içerikleri ve sosyal ağlar,
bireylerin yeni iletişim tercihleri olarak görünüm kazanmıştır. Bu yeni iletişim araçlarının
fazla ve bilinçsiz kullanımı sonucu siber zorbalık, siber güvenlik, aşırı internet kullanımı,
mahremiyetin ihlali, cinsel istismar, online nefret söylemi ve bilginin doğruluğu gibi dijital
hastalıklar yaygınlaşmaya başlamıştır. Başta okul çağı çocukları olmak üzere toplumun
her yaş grubundan birey dijitalleşmenin getirdiği bu sorunlara çözüm aramaktadır.
Bu noktada da, var olan dijital problemlerin çözümü noktasında görsel medya araçları
önemli bir işlevselliğe sahiptir. Bu bağlamda süresi, anlatım tekniği ve dili itibariyle
eğitim materyali olarak kullanılmaya son derece elverişli olan kısa filmler ayrı bir önem
arz etmektedir. Bu çalışmada da, dijital problemlerle ilgili internet ortamında yayınlanan
eğitici kısa filmlerin içeriği incelenmiştir. Araştırma; mahremiyet ihlali, cinsel istismar,
siber güvenlik, bilginin doğruluğu/güvenilirliği ve aşırı internet kullanımı ile ilgili eğitici
videoların incelenmesi ile çerçevelenmiştir. Bahsi geçen konularla ilgili videoların
tamamının incelenmesi çalışmanın kapsamını aşacağından dolayı; her bir başlık ile
ilgili en çok izlenen iki video, toplamda ise 10 video örneklem olarak seçilmiş ve seçilen
videolar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Ayrıca videolara, anahtar kavramlar
kullanılarak YouTube üzerinden erişim sağlanmış olup, anlık izlenme oranlarına göre
değerlendirme yapılmıştır. İncelenen kısa filmlerin profesyonel bir alt yapıya ve içeriğe
sahip olmadığı, dijital problemlerin sadece çocuk odaklı içeriklerle donatıldığı ve dijital
sorunların soyut kavramlarla çerçevelendiği tespit edilmiştir.
Dijital Sorunlar Kısa Film Mahremiyet İhlali Cinsel İstismar Siber Güvenlik Bilginin Doğruluğu/Güvenilirliği Aşırı İnternet Kullanımı
Türkiye Ulusal Ajansı
2018-1-TR01-KA201-058610
Bu çalışma “Öğrenciler için Sağlıklı Dijital Yaşam” başlığıyla Türkiye Ulusal Ajansı tarafından yürütülmekte olan Erasmus+ Programı Okul Eğitimi Stratejik Ortaklıklar Eylemi kapsamında desteklenmektedir
Unlike traditional media channels, new media contents and social networks have
emerged as individuals’ new communication preferences. As a result of excessive and
unconscious use of these new communication tools, digital diseases such as cyber
bullying, cyber security, excessive internet use, violation of privacy, sexual abuse, online
hate speech and accuracy of information have started to spread. Individuals from all age
groups, especially school age children, seek solutions to these problems brought about
by digitalization. At this point, visual media tools have an important functionality to solve
existing digital problems. In this context, short films, which are extremely suitable for
use as educational material in terms of duration, narrative technique and language, are of
particular importance. In this study, the content of educational short films published on
the internet about digital problems were examined. Research; it is framed by examining
instructional videos about privacy violation, sexual abuse, cyber security, accuracy /
reliability of information and excessive internet use. Due to the fact that examining all the
videos related to the mentioned subjects will exceed the scope of the study; the two most
watched videos related to each title and a total of 10 videos were selected as samples
and selected videos were analyzed by content analysis method. In addition, videos were
accessed via YouTube using key concepts and evaluated based on instant viewing rates.
It was found that the short films examined did not have a professional background and
content, that digital problems were equipped with only child-oriented content and that
digital problems were framed by abstract concepts.
Digital Problems Short Film Privacy Violation Sexual Abuse Cyber Security Information Accuracy / Reliability Excessive Internet Use
2018-1-TR01-KA201-058610
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2018-1-TR01-KA201-058610 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |