Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF CITIZEN JOURNALISM ON THE MAINSTREAM MEDIA: THE CASE OF WHATSAPP NOTIFICATION LINES

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 164 - 180, 31.07.2017
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.312528

Öz

Citizen journalism means that non-professional journalists
are actively involved in news production and dissemination processes. Citizen
journalism, which has become widespread due to the structural problems of the
mainstream media and the transformations in communication technologies, can
appear in various forms today. One of them is the WhatsApp notification lines
used in the main news bulletins of the central media. The WhatsApp application,
which emerged as means of communication, made it one of the instruments for
citizen journalism because of the potential to have people hear their voices.
As a result of this application, the images of the events individuals are
witnessing can reach the news centers as well as they become crime victims. In
this way, the individuals beside the news professionals also emerge as actors
in the news processes. This study aims to measure the effect of WhatsApp
notification lines on the main news bulletins by analyzing the ten day
periodicals of the three main news bulletins selected through random sampling.
In addition to this, WhatsApp aims to reveal the qualitative aspect as well as
the quantitative dimension of the effect by analyzing the content of news
reports on the notice line. This analysis not only reveals the impact of
citizen journalism on the main news bulletins, but also allows the media to
identify the relationship between the media and the society.

Kaynakça

  • Ayhan, Emrah ve Önder, Murat (2017). “Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı: Yönetişime Açılan Bir Kapı”, Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, C:3, S:2 (19-48).
  • Ayhan, Emrah ve Önder, Murat (2016). “Democratic Rights of Turkish Immigrants in Germany; Enduring Discrepancy of Theory and Practice”, IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 21:12, Ver. 1, December 2016, (26-36).
  • Alankuş, Sevda (2013). “Yeni Habercilik Arayışları: Hak Odaklı Habercilik, Yurttaş Gazeteciliği, Barış Gazeteciliği”, Gazeteciliğe Başlarken Okuldan Haber Odasına içinde, (Derleyen: Sevda Alankuş), İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Arık, Emel (2013). “Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği Örneği” . İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi, Sayı: 36, (73-87).
  • Cangöz, İncilay (2005). “Yurttaş Gazeteciliği ve Yerel Basın” , Gazetecilik ve Habercilik İçinde, Der. Sevda Alankuş, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Çambay, Sinem Onar (2015). “Bilgi Çağında Sosyal Sorumluluk Odaklı Gazetecilik: Yurttaş Gazeteciliği”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8, Sayı:38, (910-916).
  • Dağtaş, Erdal (2007). “Yurttaşlık Haklarının İnşası Ekseninde Eskişehir Yerel Basınında Online (Çevrimiçi) Bir Örnek: Midas Gazetesi”, Yeni Medya Çalışmaları içinde, (Der. Mutlu Binark), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Doctorow, Cory (2006). “Dan Gillmor Explains “Citizen Journalism” http://www.boingboing. net/2006/05/02/dan-gillmor-explains.html, Erişim Tarihi: 07.02.2017
  • Duran, Ragıp (2005). “Yurttaş Gazeteciliği” , Gazetecilik ve Habercilik İçinde, (Der. Sevda Alankuş), İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Güngör, Nazife (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kutlu, Tezcan Özkan ve Bekiroğlu, Onur (2010). “Türkiye’de Yurttaş Gazeteciliği Bağlamında İnternet Haberciliği: Bianet Örneğinde Kentsel Dönüşüm Projesiyle İlgili Haberlerin Analizi”. Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı:2, (254-269).
  • Mutlu, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Önder, Murat (2011a). “A Preliminary Cross National Test of Competing Theories of Nonprofits: Does Culture Matter?” The International Review of Public Administration. 16:1, (71- 90).
  • Önder, Murat (2011b). “What Accounts for Changing Public Trust in Government? A Causal Analysis with Structural Equation Model” Journal of US-China Public Administration, 8:2, (154-165).
  • Özer, Ömer (2012). “Yurttaş Gazeteciliği: Eskişehir Örneğinde Bir Araştırma”, Alternatif Medya Alternatif Gazetecilik içinde, Der. Ömer Özer, Konya: Literatürk Yayınları.
  • Özsever, Atilla (2004). Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Uzun, Ruhdan, (2006). “Gazetecilikte Yeni Bir Yönelim: Yurttaş Gazeteciliği”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 16, (633-656).
  • Turan, Nuray (2007). “Yeni Medya ve Gazetecilik” , Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı.
  • Yılmaz, Yasemin (2015). “Ana Akım Medyada Yer Alan Eğitim Haberlerinin Söylem Seçkinleri Açısından Analizi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.

YURTTAŞ GAZETECİLİĞİNİN ANA AKIM MEDYAYA ETKİSİ: WHATSAPP İHBAR HATLARI ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 164 - 180, 31.07.2017
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.312528

Öz

Yurttaş gazeteciliği,
profesyonel mesleği gazetecilik olmayan bireylerin haber üretme ve yayma süreçlerinde
aktif rol almasını ifade etmektedir. Ana akım medyanın sahip olduğu yapısal
birtakım sorunlarla birlikte iletişim teknolojilerinde yaşanan dönüşümler
neticesinde yaygınlık kazanan yurttaş gazeteciliği günümüzde farklı şekillerde
ortaya çıkabilmektedir. Bunlardan bir tanesi de merkez medyanın ana haber bültenlerinde
kullanılan WhatsApp ihbar hatlarıdır.
Bir
haberleşme aracı olarak ortaya çıkan WhatsApp uygulaması, kişilerin seslerini
duyurabilme potansiyeli nedeniyle yurttaş gazeteciliğinin araçlarından birisi
haline gelmiştir. Söz konusu uygulama ile bireyler şahit oldukları bir olaya
ait görüntüleri haber merkezlerine ulaştırdıkları gibi yaşadıkları bir mağduriyeti
de haber merkezlerine iletebilmektedirler. Böylelikle, haber profesyonellerinin
dışındaki bireyler de haber süreçlerinde aktör olarak ortaya çıkmaktadırlar. Bu
çalışma, 2016 yılının Ekim ayında en çok reyting alan üç ana haber bülteninin
on (10) günlük zaman aralığındaki haberlerini analiz ederek WhatsApp ihbar
hatlarının ana haber bültenlerine etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca,
WhatsApp ihbar hattına gelen haberlerinin içerik analizini yaparak söz konusu
etkinin nicel boyutunun yanı sıra, nitel boyutunu da açıklamayı
hedeflemektedir. Yapılan bu analiz yalnızca yurttaş gazeteciliğinin ana haber bültenlerine
etkisini ortaya koymakla kalmayıp medya-toplum ilişkisi üzerine de saptamalar
yapma imkânı vermektedir.

Kaynakça

  • Ayhan, Emrah ve Önder, Murat (2017). “Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı: Yönetişime Açılan Bir Kapı”, Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, C:3, S:2 (19-48).
  • Ayhan, Emrah ve Önder, Murat (2016). “Democratic Rights of Turkish Immigrants in Germany; Enduring Discrepancy of Theory and Practice”, IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 21:12, Ver. 1, December 2016, (26-36).
  • Alankuş, Sevda (2013). “Yeni Habercilik Arayışları: Hak Odaklı Habercilik, Yurttaş Gazeteciliği, Barış Gazeteciliği”, Gazeteciliğe Başlarken Okuldan Haber Odasına içinde, (Derleyen: Sevda Alankuş), İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Arık, Emel (2013). “Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği Örneği” . İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi, Sayı: 36, (73-87).
  • Cangöz, İncilay (2005). “Yurttaş Gazeteciliği ve Yerel Basın” , Gazetecilik ve Habercilik İçinde, Der. Sevda Alankuş, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Çambay, Sinem Onar (2015). “Bilgi Çağında Sosyal Sorumluluk Odaklı Gazetecilik: Yurttaş Gazeteciliği”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8, Sayı:38, (910-916).
  • Dağtaş, Erdal (2007). “Yurttaşlık Haklarının İnşası Ekseninde Eskişehir Yerel Basınında Online (Çevrimiçi) Bir Örnek: Midas Gazetesi”, Yeni Medya Çalışmaları içinde, (Der. Mutlu Binark), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Doctorow, Cory (2006). “Dan Gillmor Explains “Citizen Journalism” http://www.boingboing. net/2006/05/02/dan-gillmor-explains.html, Erişim Tarihi: 07.02.2017
  • Duran, Ragıp (2005). “Yurttaş Gazeteciliği” , Gazetecilik ve Habercilik İçinde, (Der. Sevda Alankuş), İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Güngör, Nazife (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kutlu, Tezcan Özkan ve Bekiroğlu, Onur (2010). “Türkiye’de Yurttaş Gazeteciliği Bağlamında İnternet Haberciliği: Bianet Örneğinde Kentsel Dönüşüm Projesiyle İlgili Haberlerin Analizi”. Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı:2, (254-269).
  • Mutlu, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Önder, Murat (2011a). “A Preliminary Cross National Test of Competing Theories of Nonprofits: Does Culture Matter?” The International Review of Public Administration. 16:1, (71- 90).
  • Önder, Murat (2011b). “What Accounts for Changing Public Trust in Government? A Causal Analysis with Structural Equation Model” Journal of US-China Public Administration, 8:2, (154-165).
  • Özer, Ömer (2012). “Yurttaş Gazeteciliği: Eskişehir Örneğinde Bir Araştırma”, Alternatif Medya Alternatif Gazetecilik içinde, Der. Ömer Özer, Konya: Literatürk Yayınları.
  • Özsever, Atilla (2004). Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Uzun, Ruhdan, (2006). “Gazetecilikte Yeni Bir Yönelim: Yurttaş Gazeteciliği”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 16, (633-656).
  • Turan, Nuray (2007). “Yeni Medya ve Gazetecilik” , Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı.
  • Yılmaz, Yasemin (2015). “Ana Akım Medyada Yer Alan Eğitim Haberlerinin Söylem Seçkinleri Açısından Analizi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Karaman

Murat Önder

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaman, M., & Önder, M. (2017). YURTTAŞ GAZETECİLİĞİNİN ANA AKIM MEDYAYA ETKİSİ: WHATSAPP İHBAR HATLARI ÖRNEĞİ. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2), 164-180. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.312528