Bu
makalede, Türkiye sinemasının özellikle 1960-1980 arasındaki dönemine egemen olan
bölge işletmeciliği üretim tarzı ve bu dönemde öne çıkan Adana Bölgesi
İşletmeciliği, sinema sektörünün kültürel, politik, kurumsal, endüstriyel
belirleyicilerden biri olarak bağlamsal yaklaşımla (contextual approach)
çözümlenmeye çalışılacaktır. Türkiye sineması 1960’lı yıllarda, 6 işletme
bölgesine ayrılmıştır. Bölge işletmecisi, anlaşmalı olduğu filmlerin kendi
bölgesinde dağıtımını üstlenip, işletmeciliğini yapmıştır. Anadolu’da sinemaya
artan ilgi bölge işletmeciliğini 60’lı yıllarda yapım aşamasında söz sahibi
yapmış, böylece 60’lı yıllarda sinemamızda bölge işletmeciliğine dayanan bir
üretim tarzı oluşmuştur. Bölge işletmeciliğinde, işletmeci verdiği avansla
yapımcıyı yönlendirmiş; yapımcı bono sistemi ile film üretimini sağlarken,
işletmeci de bir sonraki gösterimini garanti altına almıştır. Bölge
işletmecileri, seyirci tepki ve beklentilerini yapımcılara ulaştırmış, konu,
tür, oyuncu seçimlerinde belirleyici olmuşlardır. Bölge işletmecileri avansına
dayalı üretim tarzı, zamanla film sayısında enflasyona neden olmuş, klişeler,
şablonlar oluşmuş, kaliteden ödün verilmeye başlanmıştır. 1960- 1980 yılları
arasında Türkiye’ye özgü bu film üretim tarzında belirleyici olan bölgelerden
biri Adana Bölge İşletmeciliği’dir. Adana bölgesi işletmeciliği 21 ili kapsayan
en büyük bölgedir ve İstanbul’daki yapımcılar üzerinde büyük bir etkisi
olmuştur. Makalede, Bölge İşletmeciliğinin film üretimindeki yeri, filmlerin
öykü yapıları, tür ve yıldız olgusu gibi etmenler üzerindeki belirleyiciliği
Adana Bölgesi İşletmeciliği bağlamında tartışılacaktır. Yöntem olarak bağlamsal
yaklaşımın yanı sıra sözlü tarih ve arşiv taraması yapılacaktır.
Sinemada üretim tarzı bölge işletmeciliği Adana Bölge İşletmeciliği Güney Film Postası
In
this study, the mode of production of the regional management, which dominated
the Turkish cinema in the period between 1960 and 1980, and the Adana Region
Management which is prominent in this period will be tried to be analyzed with
a contextual approach as one of the cultural, political, institutional and
industrial determinants of the cinema sector. In the 1960s, the Turkish cinema was
divided into 6 business districts. The Regional Manager has undertaken the
distribution of the films for which it has agreed upon in its territory.
Increasing interest in cinema in Anatolia has made the regional management a
key determinant of 60’s productions.
In
the region management, the operator affected the producer with the advance
given; while the producer provided the production of the film with the bond
system, the operator also ensured the next movie. Reactions and expectations of
the audiences have been delivered to the producer by the regional managers, and
they have been decisive in the selection of subject, genre and actors. The mode
of production based on the advance of the regional managers caused inflation in
the number of films over time, and the stereotypes and templates were formed
and concessions started to be made. Adana Regional Management is one of the
determining regions in this mode of film productione which is unique to Turkey
between 1960-1980. Adana region operation is the biggest region covering 21
provinces and it has been a big influence producers in Istanbul. In addition to
the contextual approach, oral history and archive scanning will be used in this
study.
The mode of production in cinema the regional management Adana Regional Management Güney Film Postası
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |