Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir İletişim Dizgesi Olarak Giyim ve Giyime Yönelik Göstergebilimsel Çözümlemelerdeki Değişkenler

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 81 - 96, 21.01.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.440581

Öz

Nesnelerin kendileri dışında bir olguya atıfta bulunduğu temel ilkesi ile çalışmalar
yapan göstergebilim, maddi kültürü, kültürel anlamı üzerinden okuyarak nesnelerin
iletişim yeteneklerini ortaya koymaktadır. Maddi kültür ögelerinden birisi olan
giyime yönelik göstergebilimsel yaklaşımda anlam, giyim paradigmaları içerisinden
yapılan seçim ve yüksek uzlaşıma dayalı dizim ile oluşmakta, simgesel düzeyde
gerçekleşen bir iletişim dizgesini meydana getirmektedir. Öte yandan, giyim
kodunun okumasında, vericinin gönderilmesini amaçladığı anlam ile alıcının
iletiden çıkarımsadığı anlamın farklı olmasına sebep olan değişkenler söz konusu
olabilmektedir. Çalışmada bu kod açımında anlam sapmasına sebep olan değişkenler
örnekler ile açıklanmıştır. Bu iletişim dizgesinde: alıcının vericininkine denk ya
da benzer bir kültürel arka plana sahip olmaması, alıcının ilgili giysinin okuması
için gerekli art alan bilgisine sahip olmaması, alıcı ve vericinin toplumdaki farklı
deneyim alanlarına sahip olmaları, gösterenlerin değişik bölgelerde farklı simgesel
referanslarının olabilmesi giyim göstergelerinin göstergebilimsel çözümlemedeki
değişkenleri olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2006). The Language of Fashion. Syndey: Berg Publishers.
  • Barthes, R. (2008). Moda Dizgesi Seçme Parçalar (Çev.:S. Rifat). Cogito Dergisi. Sayı:55.
  • Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven (Çev: M. Rifat, S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bayrakçı, O. (2011). Göstergebilimsel Araştırma Alanı Olarak Ürün Tasarımı. Tasarım+Kuram Dergisi. Cilt:7. Sayı:11-12.
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik (Çev: Ö. Arıkan). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Enninger, W. (1998). Giyim (Çev: N. Özdemir). Milli Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi. Sayı: 39.
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingal Yayınları.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev: S. İrvan). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Gottdıener, M. (2005). Postmodern Göstergeler (Çev: E. Cengiz, H. Gür, A. Nur). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Günay, V.D. (2012). Görsel Göstergebilim ve İmgenin Anlamdırılması. V.D. Günay, A.F. Parsa (Ed.) Görsel Göstergebilim: İmgenin Anlamdırılması içinde. İstanbul: Es Yayınları.
  • Hebdige, D. (2004). Altkültür-Tarzın Anlamı (Çev: S. Nişancı). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Mutlu E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos - Kıta Basın Dağıtım Yayıncılık.
  • Parsa S. ve Parsa, A.F. (2012). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Rifat, M. (2008-1). Roland Barthes: “Kadın Giyiminde Sizce En Önemli Yer Neresidir?” ya da Barthes Göstergebiliminin Doğuş Çizgisi. Cogito Dergisi. Sayı:55.
  • Rifat, M. (2008-2). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand (1998). Genel Dilbilim Dersleri (Çev: B. Vardar). İstanbul: Multılıngual.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. İstanbul: Multılıngual.
  • Woodward, I. (2016). Maddi Kültürü Anlamak (Çev: F. B. Aydar). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Clothing as a Communication System and Variables In Semiotic Analyzes for Clothing

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 81 - 96, 21.01.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.440581

Öz

The semiology which studies with the basic principle that the objects have addressed
a matter other than themselves reveals the communication talents of the objects by
reading the material culture through the cultural meaning. Meaning in metaphysical
remembrance towards clothing, one of the material culture items forms a selection
based on clothing paradigms and an arrangement based on high consensus, creates
a communication system that takes place at the symbolic level. On the other hand,
in the reading of clothing code, the variables that cause the meaning that the sender
intended and the meaning of the receiver inferring transmission to be different. In
this study, the variables causing the meaning deviation in this codec are explained
with examples. In this communication system, it is concluded that clothing indicators
have the variables in the semiotic analysis. The reciever and the sender do not have a
equal or similar cultural background, the receiver does not have the necessary field
information to read the relevant garment, the receiver and the sender have different
areas of experience in the community, exhibiters have different symbolic references
in different regions.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2006). The Language of Fashion. Syndey: Berg Publishers.
  • Barthes, R. (2008). Moda Dizgesi Seçme Parçalar (Çev.:S. Rifat). Cogito Dergisi. Sayı:55.
  • Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven (Çev: M. Rifat, S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bayrakçı, O. (2011). Göstergebilimsel Araştırma Alanı Olarak Ürün Tasarımı. Tasarım+Kuram Dergisi. Cilt:7. Sayı:11-12.
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik (Çev: Ö. Arıkan). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Enninger, W. (1998). Giyim (Çev: N. Özdemir). Milli Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi. Sayı: 39.
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingal Yayınları.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev: S. İrvan). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Gottdıener, M. (2005). Postmodern Göstergeler (Çev: E. Cengiz, H. Gür, A. Nur). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Günay, V.D. (2012). Görsel Göstergebilim ve İmgenin Anlamdırılması. V.D. Günay, A.F. Parsa (Ed.) Görsel Göstergebilim: İmgenin Anlamdırılması içinde. İstanbul: Es Yayınları.
  • Hebdige, D. (2004). Altkültür-Tarzın Anlamı (Çev: S. Nişancı). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Mutlu E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos - Kıta Basın Dağıtım Yayıncılık.
  • Parsa S. ve Parsa, A.F. (2012). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Rifat, M. (2008-1). Roland Barthes: “Kadın Giyiminde Sizce En Önemli Yer Neresidir?” ya da Barthes Göstergebiliminin Doğuş Çizgisi. Cogito Dergisi. Sayı:55.
  • Rifat, M. (2008-2). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand (1998). Genel Dilbilim Dersleri (Çev: B. Vardar). İstanbul: Multılıngual.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. İstanbul: Multılıngual.
  • Woodward, I. (2016). Maddi Kültürü Anlamak (Çev: F. B. Aydar). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tutku Ceren Ruşan 0000-0003-0360-2480

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ruşan, T. C. (2019). Bir İletişim Dizgesi Olarak Giyim ve Giyime Yönelik Göstergebilimsel Çözümlemelerdeki Değişkenler. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 81-96. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.440581