Bir konuya medyanın gösterdiği önemlilik düzeyi ile o konuya kamuoyunda atfedilen
önemlilik düzeyinin bağlantılı olduğunu savunan geleneksel gündem belirleme
araştırmalarının yanında 1990’lı yılların sonunda ikinci aşama gündem belirleme
araştırmaları ortaya çıkmıştır. Tutumlar yönünde de önemlilik düzeylerinin ilişkili
olduğunu bu araştırmaların ardından yakın zaman önce üçüncü aşama gündem
belirleme araştırmalarında bundan daha fazlası ileri sürülmüştür. Üçüncü aşama gündem
belirleme araştırmasına yönelik ilk çalışmalar Guo, McCombs ve Shaw tarafından 2011
yılından sonra gerçekleştirilmiştir. Bugüne dek yapılan araştırma sayısı ise oldukça
azdır. Dolayısıyla konunun oldukça yeni olduğu belirtilmelidir. Üçüncü aşama gündem
belirleme çalışmalarında kullanılan gündem belirleme ağı modeline göre (Network
Agenda Setting) olay ya da davranışlar medyadan kamuya eş zamanlı haber öbekleri
şeklinde aktarılabilmektedir. Yeni modele göre haber kuruluşları farklı olayları ve objeleri
birbirine bağlamak suretiyle kamuoyunun zihninde de bu bağlantıların oluşmasına
katkı sağlar. Bu çalışma, Türkiye’deki Türk kültürünün koşulları altında üçüncü aşama
gündem belirleme hipotezini incelemektedir. Dolayısıyla konunun oldukça yeni olduğu
ve araştırmalarla temel hipotezin test edilmesine yönelik önemli bir açığın bulunduğu
belirtilmelidir. Üçüncü aşama gündem belirlemenin temel hipotezi; yani medya gündem
bağlantıları arasındaki ilişki ile kamu gündem bağlantısı arasındaki ilişkinin pozitif olması
Türkiye’de doğrulanabilir mi? Türkiye’de yaygın gazeteler ve kamu gündemi arasındaki
ilişki üçüncü aşama gündem belirleme hipotezinde geçerli olan etkileşimi doğrulamakta
mıdır? Üçüncü aşama gündem belirleme hipotezi Türkiye’de çalışıyor mu? Çalışmanın
temel konusunu işte bu sorular oluşturmaktadır.
Traditional agenda-setting researches based on the media’s claim to be effective in public
opinion, second-stage agenda-setting researches have emerged at the end of the 1990s.
Following these studies which support the idea that the significance levels were also
related to the attitudes, more than these studies have been carried out in the third stage
agenda setting researches. The first network agenda setting (NAS) study were carried out
by Guo, McCombs and Shaw in 2011. The number of researches conducted so far is quite
low. Therefore, it should be noted that the subject is quite new and there is an important
gap in the research and testing of the basic hypothesis. According to the agenda-setting
network model used in the third-level of agenda-setting studies (Network agenda-setting,
NAS), bilateral networks and relations between issues and events can be transferred to
the public’s agenda via the media through the media According to the new model, the
news bodies connect different events and objects, and this connection simultaneously
created in the public mind This study examines the hypothesis of third level of agendasetting under the conditions of Turkish culture in Turkey. Does it work in Turkey?
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Yabancı Dillerdeki Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |