Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Diplomasi Bağlamında Dijital Göçebelerin Türkiye İzlenimleri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 673 - 682, 30.07.2024
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1437918

Öz

Kültürel diplomasi hükümet ve hükümet dışı aktörlerin ülkelerin tanıtımında öne çıkmasıyla beraber popülerlik kazanan bir yaklaşımdır. Kültürel diplomasi aktörleri arasında yer alan ve “entelektüel çalışanlar” olarak ifade edebilecek olduğumuz dijital göçebeler, seyahat ettikleri ülkeler hakkındaki kültürel, siyasal, ekonomik vb. yapıyı takipçileriyle paylaşabilmektedirler. Bu çalışmanın iki ana amacının olduğunu söylemek mümkündür. Birinci amaç son dönemde Türkiye’de öne çıkmaya başlayan dijital göçebe alanyazınına farklı bir bakış açısı kazandırmaktır. Çalışmanın ikinci amacı ise Türkiye deneyimlerini takipçileriyle paylaşan ve benzeşik örneklemeyle belirlenen seyahat vloggerların paylaşımlarını kültürel diplomasi bağlamında değerlendirmektir. Dijital göçebenin bakış açısıyla Türkiye ile ilgili gönderi içerikleri (cazibe ögeleri, olumsuz yönler vb.), öne çıkan takipçi yorumları, Lambert ve Dana Atchey’in ortaya koyduğu dijital hikâye anlatımına göre içeriklerinin genel bir değerlendirilmesi betimsel analiz kullanılarak yapılmıştır. Çalışma dijital göçebelerin bakış açısıyla Türkiye izlenimlerini ortaya çıkarması ve kültürel diplomasi alanyazına katkı sunması açısından önem taşımaktadır. Araştırma bulgularına göre tarihsel, dinsel ögeler ve gastronomi dijital göçebelerde hayranlık uyandıran önemli cazibe araçları olarak ön plana çıkmıştır. Bunun yanında dijital göçebelerin bazı takipçilerin Türkiye hakkındaki ön yargılı yorumlarına karşı bilgilendirici açıklamalar yaptıkları ve turistik destinasyonların tanıtılması amacıyla “kültür elçisi” gibi önerilerde bulundukları da belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aakanksha Monga. [aakanksha.monga]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/aakanksha.monga/?hl=tr
  • Akın, M. Ş. (2021). Dijital Göçebelik: Deneyim ve Özgürlük. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(1), 41-52
  • Alemdar, K., & Erdoğan, İ. (2005). Kültür ve İletişim. Erk Yayınları
  • Blatt, K., & Gallagher, J. (2013). Mobile Workforce: The Rise Of The Mobilocracy Medford: Information Today Inc. (Ed. P. A. Bruck, and M. Rao.), Global Mobile: Applications and Innovations For the Worldwide Mobile Ecosystem. Information Today Inc
  • Bozdoğan, M., & Dağdelen, E. Ö. (2022). Seyahat, Çalışma ve Boş Zamanın Kesişiminde Yeni Bir Grup: Dijital Göçebeler. İnsan Hareketliliği Uluslararası Dergisi, 2(2), 270-297
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü (B. Taşdemir, Çev.). İletişim Yayınları
  • Capital. (2022, Temmuz 7). https://www.capital.com.tr/haberler/tum-haberler/yeni-trend-dijital-gocebeler-29-ulke-ozel-vize-sagliyor Digital Nomad Türkiye. (2023, Ekim 13). https://nomadturkiye.com/
  • Eriksen, T. H. (2018). Küçük Yerler Büyük Meseleler Sosyal ve Kültürel Antropoloji (A. E. Koca, Çev.). Birleşik Dağıtım Kitabevi
  • Fattor, E. (2017). Amerikan İmparatorluğu ve Eğlence Cephanesi (P. Tabak, Çev.). Avangart Kitap
  • Halidov, İ. (2014). Rusya'nın Yumuşak Güç Araçları. Avrasya İncelemeleri Dergisi, 37-75.
  • Hannonen, O. (2020). In Search Of a Digital Nomad: Defining the Phenomenon. Information Technology & Tourism , 22(3), 335-353
  • Haviland, W. A., Prins, H. E., & Walrath, D. (2017). Kültürel Antropoloji (İ. D. Sarıoğlu, Çev.). Kaknüs Yayınları
  • Hermann, I., & Paris, C. M. (2020). Digital nomadism: the nexus of remote working and travel mobility. Information Technology & Tourism, 22(3), 329-334. https://doi.org/10.1007/s40558-020-00188-w
  • İli, B., & Büyükbaykal, G. N. (2023). Yeni Medya Çağında Dijital Göçebelik: 21. Yüzyılın Gezginleri Üzerine Bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 70-93. https://doi.org/10.31123//akil.1300885
  • İli, N. D. (2023). Dijital Göçebelerin Türkiye Algısı. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(1), 30-56
  • Johanson, M. (2022). Uzaktan Çalışanlara Vize Veren Ülkeler. BBC NEWS TÜRKÇE, https://www.bbc.com/turkce/articles/cjm1n790yn7o
  • Karadağ, H. (2016). Uluslararası İlişkilerde Yeni Bir Boyut Kamu Diplomasisi. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kartarı, A. (2014). Kültür, Farklılık ve İletişim. İletişim Yayınları
  • Kongar, E. (1982). Kültür Üzerine. Remzi Kitabevi
  • Ksenia Lukina. [@xenilook]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/xenilook/
  • Mark, S. (2009). A Greater Role For Cultural Diplomacy, Discussion Papers in Diplomacy. Netherlands Institute of International Relations Clingendael
  • Nye, J. (2020). Yumuşak Güç: Dünya Siyasetinde Başarının Araçları (R. İ. Aydın, Çev.). BB101 Yayınları
  • Nomad List . (2024, Ocak 3). https://nomadlist.com/
  • Ölçekçi, H. (2020). Dijital İletişim ve Küresel Kültürel Etkileşimin Homojenleşme, Kutuplaşma ve Melezleşme Süreçleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 50, 146-163
  • Patton, M. Q. (1987). Qualitative Evalution and Research Methods. Sage Publication
  • Purtaş, F. (2013). Türk Dış Politikasının Yükselen Değeri: Kültürel Diplomasi. Gazi Akademik Bakış, 7(13), 1-14
  • Reichenberger, I. (2018). Digital Nomads – A Quest For Holistic Freedom In Work and leisure. Annals of Tourism Research, 21(3), 364–380. doi.org/10.1080/11745398.2017.1358098
  • Robin, B. R. (2008). Digital Storytelling:A Poweful Technology Tool For the 21st Century Clasroom. Theory İnto Practice , 220-228.
  • Willment, N. (2020). The Travel Blogger as Digital Nomad: (Re-)Imagining Workplace Performances of Digital Nomadism within Travel Blogging Work. Information Technology and Tourism, 22(3), 391-416
  • Soydaş, A. U. (2008). Kültürlerarası İletişim Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve iletişim. Parşömen Yayınları
  • Sunal, G., Kutluhan, D. F., & Kalkan, S. B. (2022). Geleneksel ve Dijital Hikaye Anlatıcılığı Arasındaki Farkın Covid 19 Pandemi Sürecinde Maske Kullanımına İlişkin Bir Video Filmi Üzerinden İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 221-228
  • T.C. Muğla Valiliği. (2021, Eylül 22). http://www.mugla.gov.tr/dijital-gocebelerin-yeni-rotasi-mugla-olacak
  • Tuch, H. (1990). Communicating With the World: U.S. public diplomacy overseas. St.Martin’s Press
  • TURSAM . (2023, Haziran 23). Dijital Göçebelik ve Uzaktan Çalışmanın Turizme Etkisi Raporu. https://tuader.org/2023/06/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Araşırma Yöntemleri. Kartopu Yayıncılık

A Research on Digital Nomads Impressions of Türkiye in the Context of Cultural Diplomacy

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 673 - 682, 30.07.2024
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1437918

Öz

Cultural diplomacy is an approach that gained popularity with the prominence of govermental and non-govermental actors in promotion of countries. Digital nomads, who are among the actors of cultural diplomacy and who we can express as “intellectual workers” can also share their cultural cultural, political, economic, etc. structure about the countries they travel to with their followers. It is possible to say that this study has two main aims. The first aim is to bring a different perspective to the digital nomad literature that has started to come to the fore in Türkiye in the last few years. The second aim of the study is to evaluate the posts of travel vloggers, who share their experiences in Türkiye with their followers and who were identified through affinity sampling, in the context of cultural diplomacy. From the perspective of the digital nomad, a general evaluation of the content of Türkiye posts (attraction elements, negative aspects, etc.), prominent follower comments, and a general evaluation of their content according to digital storytelling approach proposed Lambert and Dana Atchey's was conducted out using the descriptive method. The study is important in terms of revealing the impressions of Türkiye from the perspective of digital nomads and contributing to the cultural diplomacy literature. According to the research findings, historical and religious elements and gastronomy have come to the fore as important means of attraction that arouse admiration in digital nomads. In addition, it was also determined that digital nomads made informative statements against the prejudiced comments of some followers about Türkiye and made suggestions such as "cultural ambassador" in order to promote touristic destinations.

Kaynakça

  • Aakanksha Monga. [aakanksha.monga]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/aakanksha.monga/?hl=tr
  • Akın, M. Ş. (2021). Dijital Göçebelik: Deneyim ve Özgürlük. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(1), 41-52
  • Alemdar, K., & Erdoğan, İ. (2005). Kültür ve İletişim. Erk Yayınları
  • Blatt, K., & Gallagher, J. (2013). Mobile Workforce: The Rise Of The Mobilocracy Medford: Information Today Inc. (Ed. P. A. Bruck, and M. Rao.), Global Mobile: Applications and Innovations For the Worldwide Mobile Ecosystem. Information Today Inc
  • Bozdoğan, M., & Dağdelen, E. Ö. (2022). Seyahat, Çalışma ve Boş Zamanın Kesişiminde Yeni Bir Grup: Dijital Göçebeler. İnsan Hareketliliği Uluslararası Dergisi, 2(2), 270-297
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü (B. Taşdemir, Çev.). İletişim Yayınları
  • Capital. (2022, Temmuz 7). https://www.capital.com.tr/haberler/tum-haberler/yeni-trend-dijital-gocebeler-29-ulke-ozel-vize-sagliyor Digital Nomad Türkiye. (2023, Ekim 13). https://nomadturkiye.com/
  • Eriksen, T. H. (2018). Küçük Yerler Büyük Meseleler Sosyal ve Kültürel Antropoloji (A. E. Koca, Çev.). Birleşik Dağıtım Kitabevi
  • Fattor, E. (2017). Amerikan İmparatorluğu ve Eğlence Cephanesi (P. Tabak, Çev.). Avangart Kitap
  • Halidov, İ. (2014). Rusya'nın Yumuşak Güç Araçları. Avrasya İncelemeleri Dergisi, 37-75.
  • Hannonen, O. (2020). In Search Of a Digital Nomad: Defining the Phenomenon. Information Technology & Tourism , 22(3), 335-353
  • Haviland, W. A., Prins, H. E., & Walrath, D. (2017). Kültürel Antropoloji (İ. D. Sarıoğlu, Çev.). Kaknüs Yayınları
  • Hermann, I., & Paris, C. M. (2020). Digital nomadism: the nexus of remote working and travel mobility. Information Technology & Tourism, 22(3), 329-334. https://doi.org/10.1007/s40558-020-00188-w
  • İli, B., & Büyükbaykal, G. N. (2023). Yeni Medya Çağında Dijital Göçebelik: 21. Yüzyılın Gezginleri Üzerine Bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 70-93. https://doi.org/10.31123//akil.1300885
  • İli, N. D. (2023). Dijital Göçebelerin Türkiye Algısı. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(1), 30-56
  • Johanson, M. (2022). Uzaktan Çalışanlara Vize Veren Ülkeler. BBC NEWS TÜRKÇE, https://www.bbc.com/turkce/articles/cjm1n790yn7o
  • Karadağ, H. (2016). Uluslararası İlişkilerde Yeni Bir Boyut Kamu Diplomasisi. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kartarı, A. (2014). Kültür, Farklılık ve İletişim. İletişim Yayınları
  • Kongar, E. (1982). Kültür Üzerine. Remzi Kitabevi
  • Ksenia Lukina. [@xenilook]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/xenilook/
  • Mark, S. (2009). A Greater Role For Cultural Diplomacy, Discussion Papers in Diplomacy. Netherlands Institute of International Relations Clingendael
  • Nye, J. (2020). Yumuşak Güç: Dünya Siyasetinde Başarının Araçları (R. İ. Aydın, Çev.). BB101 Yayınları
  • Nomad List . (2024, Ocak 3). https://nomadlist.com/
  • Ölçekçi, H. (2020). Dijital İletişim ve Küresel Kültürel Etkileşimin Homojenleşme, Kutuplaşma ve Melezleşme Süreçleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 50, 146-163
  • Patton, M. Q. (1987). Qualitative Evalution and Research Methods. Sage Publication
  • Purtaş, F. (2013). Türk Dış Politikasının Yükselen Değeri: Kültürel Diplomasi. Gazi Akademik Bakış, 7(13), 1-14
  • Reichenberger, I. (2018). Digital Nomads – A Quest For Holistic Freedom In Work and leisure. Annals of Tourism Research, 21(3), 364–380. doi.org/10.1080/11745398.2017.1358098
  • Robin, B. R. (2008). Digital Storytelling:A Poweful Technology Tool For the 21st Century Clasroom. Theory İnto Practice , 220-228.
  • Willment, N. (2020). The Travel Blogger as Digital Nomad: (Re-)Imagining Workplace Performances of Digital Nomadism within Travel Blogging Work. Information Technology and Tourism, 22(3), 391-416
  • Soydaş, A. U. (2008). Kültürlerarası İletişim Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve iletişim. Parşömen Yayınları
  • Sunal, G., Kutluhan, D. F., & Kalkan, S. B. (2022). Geleneksel ve Dijital Hikaye Anlatıcılığı Arasındaki Farkın Covid 19 Pandemi Sürecinde Maske Kullanımına İlişkin Bir Video Filmi Üzerinden İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 221-228
  • T.C. Muğla Valiliği. (2021, Eylül 22). http://www.mugla.gov.tr/dijital-gocebelerin-yeni-rotasi-mugla-olacak
  • Tuch, H. (1990). Communicating With the World: U.S. public diplomacy overseas. St.Martin’s Press
  • TURSAM . (2023, Haziran 23). Dijital Göçebelik ve Uzaktan Çalışmanın Turizme Etkisi Raporu. https://tuader.org/2023/06/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Araşırma Yöntemleri. Kartopu Yayıncılık
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Can Akgün 0000-0001-5097-8291

Erken Görünüm Tarihi 29 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün, A. C. (2024). Kültürel Diplomasi Bağlamında Dijital Göçebelerin Türkiye İzlenimleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 673-682. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1437918