Water cult has been existed since ancient time periods and it is based
on “ground-water” belief. As the basic motif, beliefs and practices
associated with cult have been found in oral literature. In modern
Turkish narratives, “water” is used as a functional motif/theme in
fiction. Water motif in Beyhude Ömrüm, Mustafa Kutlu’s story, is fairly
functional in the fiction of the text. In the story, the protagonist, along
with being aware of the existence of “the wet rock” for years, takes
it as aim when he realizes that the rock contains water within. He
makes plans in order to reach his aim just like heroes in tales. His
act to cleave the wet rock and take out the water inside reminds the
travels of tale heroes. He encounters some obstacles, but reaches his
aim by the support of guides and using his mind. By realizing the
importance of the wet rock, the waste lands, which were left to their
fate, are started to be used compatible with their original aim. Folkloric
elements in the story Beyhude Ömrüm were not mentioned in previous
works on Mustafa Kutlu. Hatice Altunkaya, who has an original study
on Beyhude Ömrüm, has examined the story only according to the
actant model of Greimas. In this paper, after stressing similarities and
differences between the acts of the protagonist of Beyhude Ömrüm in
search of water, and of tale heroes, the story has been examined in
terms of narration and archetypes. It has been determined how the
folkloric elements, which are formed around the water cult, were
located in texture of the text, and it has been analyzed.
Su kültü, Türk kültüründe çok eski dönemlerde var olup temeli “yer-su”
inanışına dayanır. Kültlerle ilgili inanış ve uygulamalara, sözlü anlatım
ürünlerinde temel motifler olarak rastlanır. Modern Türk anlatılarında
da suyun, motif/izlek olarak metnin kurgusunda işlevsel olarak kullanıldığı görülür. Mustafa Kutlu’nun Beyhude Ömrüm hikâyesinde su
motifi, hikâyenin kurgusunda oldukça işlevseldir. Hikâyede kahraman
“Islak Kaya”nın varlığından yıllardır haberdar olmakla birlikte, kayanın
içinde suyu barındırdığını fark edince hedef belirler. Masal kahramanları gibi hedefine ulaşmak için plan yapar. Onun Islak Kaya’yı yarıp
içindeki suyu çıkarması masal kahramanlarının yolculuğunu andırır.
Bu esnada bazı engellerle karşılaşır, aklını kullanarak ve yönlendiricilerin de destekleriyle hedefine ulaşır. Islak Kaya’nın öneminin fark
edilmesiyle kaderine terk edilen kıraç topraklar, aslına uygun olarak
kullanılıp yeniden doğar. Kutlu hakkında daha önce yapılan çalışmalarda Beyhude Ömrüm hikâyesindeki folklorik unsurlara değinilmemiştir. Bu hikâye hakkında özgün bir çalışma yapan Hatice Altunkaya,
metni sadece Greimas’ın “Eyleyenler” modeline göre incelemiştir. Bu
yazıda ise Beyhude Ömrüm hikâyesindeki kahramanın suyun ardındaki
mücadelesinin masal kahramanlarıyla benzerlik ve farklılıkları üzerinde durulduktan sonra, metin, arketipler ekseninde değerlendirilmiştir.
Su kültü etrafında oluşan folklorik unsurların, metnin dokusuna nasıl
yerleştirildiği tespit edilip yorumlanmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Erdem |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 67 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.