Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Travel of the Protagonist in Search of Water in Story Beyhude Ömrüm

Yıl 2014, Sayı: 67, 46 - 61, 01.12.2014
https://doi.org/10.32704/erdem.537447

Öz

Water cult has been existed since ancient time periods and it is based
on “ground-water” belief. As the basic motif, beliefs and practices
associated with cult have been found in oral literature. In modern
Turkish narratives, “water” is used as a functional motif/theme in
fiction. Water motif in Beyhude Ömrüm, Mustafa Kutlu’s story, is fairly
functional in the fiction of the text. In the story, the protagonist, along
with being aware of the existence of “the wet rock” for years, takes
it as aim when he realizes that the rock contains water within. He
makes plans in order to reach his aim just like heroes in tales. His
act to cleave the wet rock and take out the water inside reminds the
travels of tale heroes. He encounters some obstacles, but reaches his
aim by the support of guides and using his mind. By realizing the
importance of the wet rock, the waste lands, which were left to their
fate, are started to be used compatible with their original aim. Folkloric
elements in the story Beyhude Ömrüm were not mentioned in previous
works on Mustafa Kutlu. Hatice Altunkaya, who has an original study
on Beyhude Ömrüm, has examined the story only according to the
actant model of Greimas. In this paper, after stressing similarities and
differences between the acts of the protagonist of Beyhude Ömrüm in
search of water, and of tale heroes, the story has been examined in
terms of narration and archetypes. It has been determined how the
folkloric elements, which are formed around the water cult, were
located in texture of the text, and it has been analyzed. 

Kaynakça

  • Altunkaya, Hatice (2012). “Beyhude Ömrüm Adlı Hikâyenin Greimas’ın Eyleyenler Modeline Göre İncelenmesi”, Turkish Studies 7/4, s.761-771.
  • Aslan, Ferhat (2007). “Türk Destanlarında ‘Su’ Motifi”, Türk Kültüründe Su, Haz. İbrahim Akış ve Ferhat Aslan, İstanbul: Manavgat Belediyesi Kültür Yayınları, s.75-97.
  • Bachelard, Gaston (2006). Su ve Düşler, Çev. Olcay Kunal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bayat, Fuzuli (2007). Türk Mitolojik Sistemi, C.2, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Beydili, Celal (2004). Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük, Çev. Eren Ercan, Ankara: Yurt Kitap Yayın.
  • Campbell, Joseph (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Çev. Sabri Gürses, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Çobanoğlu, Özkul (1993). “Türk Kültür Tarihinde Su Kültü”, Türk Kültürü 31/361, s.288-297. (2003). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Demir, Yavuz (2011). “Beyhude Ömrüm: Çavuş Ağa’nın Zerdalileri/Kör Mustafa’nın Karanfilleri”, Hayat Böyledir İşte Fakat Hikâye, Ankara: Hece Yayınları, s.39- 44.
  • Eliade, Mircea (2009). Dinler Tarihine Giriş, Çev. Lale Arslan, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Fordham, Frieda (2011). Jung Psikolojisinin Ana Hatları, Çev. Aslan Yalçıner, İstanbul: Say Yayınları.
  • Hançerlioğlu, Orhan (1993). Dünya İnançları Sözlüğü: Dinler-Mezhepler-TarikatlarEfsaneler, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Jung, Carl Gustav (2003). Dört Arketip, Çev. Zehra Aksu Yılmazer, İstanbul: Metis Yayınları. (2013). İnsan Ruhuna Yöneliş, Çev. Engin Büyükinal, İstanbul: Say Yayınları. Kahraman, Hasan Bülent (2000). “Yitirilmemiş Zamanın Ardında: Ahmet Hamdi Tanpınar ve Muhafazakâr Modernliğin Estetik Düzlemi”, Doğu Batı 11, s.9-43.
  • Korkmaz, Ramazan (1998). “Dede Korkut Hikâyeleri’ndeki Su Kültünün Mitik Yorumu”, Türk Kültürü 36/418, s.91-98.
  • Kutlu, Mustafa (2001). Beyhude Ömrüm, İstanbul: Dergâh Yayınları. (2003). Tufandan Önce, İstanbul: Dergâh Yayınları. (2012). Zafer yahut Hiç, İstanbul: Dergâh Yayınları. (2013). “Su Sesi”, Hüzün ve Tesadüf, İstanbul: Dergâh Yayınları, s.18-20.
  • Moran, Berna (1994). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Oymak, İskender (2010). “Anadolu’da Su Kültünün İzleri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat, Fakültesi Dergisi 15/1, s.35-55.
  • Ögel, Bahaeddin (1995). Türk Mitolojisi: Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar, C.2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Propp, Vladimir (1985). Masalın Biçimbilimi, Çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat, İstanbul: Bilim/Felsefe/Sanat Yayınları.
  • Rudhart, Jean (2006). “Su”, Çev. Âdem Koç, Millî Folklor 70, s.125-135. Beyhude Ömrüm Hikâyesinde Kahramanın Suyun Ardındaki Yolculuğu
  • Raglan, Lord (1998). “Geleneksel Kahraman”, Çev. Metin Ekici, Millî Foklor 37, s.126-138.
  • Şenocak, Ebru (2007). “Türk Halk Kültüründe ve Mitolojik Bağlamda Üzümün Yeri”, Millî Folklor 76, s.164-172.
  • Türkan, Kadriye (2012). “Türk Dünyası Masallarında Su Kültü”, Millî Folklor 93, s.135-148.
  • Yıldırım, Ercan (2007). Mustafa Kutlu Hikâyeciliği: Varoluş Yabancılaşma Hakikat, Ankara: Ebabil Yayıncılık.
  • Yıldırım, Nimet (2008). Fars Mitolojisi Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Yücel, Tahsin (2008). Yapısalcılık, İstanbul: Can Yayınları.

Beyhude Ömrüm Hikâyesinde Kahramanın Suyun Ardındaki Yolculuğu

Yıl 2014, Sayı: 67, 46 - 61, 01.12.2014
https://doi.org/10.32704/erdem.537447

Öz

Su kültü, Türk kültüründe çok eski dönemlerde var olup temeli “yer-su”
inanışına dayanır. Kültlerle ilgili inanış ve uygulamalara, sözlü anlatım
ürünlerinde temel motifler olarak rastlanır. Modern Türk anlatılarında
da suyun, motif/izlek olarak metnin kurgusunda işlevsel olarak kullanıldığı görülür. Mustafa Kutlu’nun Beyhude Ömrüm hikâyesinde su
motifi, hikâyenin kurgusunda oldukça işlevseldir. Hikâyede kahraman
“Islak Kaya”nın varlığından yıllardır haberdar olmakla birlikte, kayanın
içinde suyu barındırdığını fark edince hedef belirler. Masal kahramanları gibi hedefine ulaşmak için plan yapar. Onun Islak Kaya’yı yarıp
içindeki suyu çıkarması masal kahramanlarının yolculuğunu andırır.
Bu esnada bazı engellerle karşılaşır, aklını kullanarak ve yönlendiricilerin de destekleriyle hedefine ulaşır. Islak Kaya’nın öneminin fark
edilmesiyle kaderine terk edilen kıraç topraklar, aslına uygun olarak
kullanılıp yeniden doğar. Kutlu hakkında daha önce yapılan çalışmalarda Beyhude Ömrüm hikâyesindeki folklorik unsurlara değinilmemiştir. Bu hikâye hakkında özgün bir çalışma yapan Hatice Altunkaya,
metni sadece Greimas’ın “Eyleyenler” modeline göre incelemiştir. Bu
yazıda ise Beyhude Ömrüm hikâyesindeki kahramanın suyun ardındaki
mücadelesinin masal kahramanlarıyla benzerlik ve farklılıkları üzerinde durulduktan sonra, metin, arketipler ekseninde değerlendirilmiştir.
Su kültü etrafında oluşan folklorik unsurların, metnin dokusuna nasıl
yerleştirildiği tespit edilip yorumlanmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Altunkaya, Hatice (2012). “Beyhude Ömrüm Adlı Hikâyenin Greimas’ın Eyleyenler Modeline Göre İncelenmesi”, Turkish Studies 7/4, s.761-771.
  • Aslan, Ferhat (2007). “Türk Destanlarında ‘Su’ Motifi”, Türk Kültüründe Su, Haz. İbrahim Akış ve Ferhat Aslan, İstanbul: Manavgat Belediyesi Kültür Yayınları, s.75-97.
  • Bachelard, Gaston (2006). Su ve Düşler, Çev. Olcay Kunal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bayat, Fuzuli (2007). Türk Mitolojik Sistemi, C.2, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Beydili, Celal (2004). Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük, Çev. Eren Ercan, Ankara: Yurt Kitap Yayın.
  • Campbell, Joseph (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Çev. Sabri Gürses, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Çobanoğlu, Özkul (1993). “Türk Kültür Tarihinde Su Kültü”, Türk Kültürü 31/361, s.288-297. (2003). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Demir, Yavuz (2011). “Beyhude Ömrüm: Çavuş Ağa’nın Zerdalileri/Kör Mustafa’nın Karanfilleri”, Hayat Böyledir İşte Fakat Hikâye, Ankara: Hece Yayınları, s.39- 44.
  • Eliade, Mircea (2009). Dinler Tarihine Giriş, Çev. Lale Arslan, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Fordham, Frieda (2011). Jung Psikolojisinin Ana Hatları, Çev. Aslan Yalçıner, İstanbul: Say Yayınları.
  • Hançerlioğlu, Orhan (1993). Dünya İnançları Sözlüğü: Dinler-Mezhepler-TarikatlarEfsaneler, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Jung, Carl Gustav (2003). Dört Arketip, Çev. Zehra Aksu Yılmazer, İstanbul: Metis Yayınları. (2013). İnsan Ruhuna Yöneliş, Çev. Engin Büyükinal, İstanbul: Say Yayınları. Kahraman, Hasan Bülent (2000). “Yitirilmemiş Zamanın Ardında: Ahmet Hamdi Tanpınar ve Muhafazakâr Modernliğin Estetik Düzlemi”, Doğu Batı 11, s.9-43.
  • Korkmaz, Ramazan (1998). “Dede Korkut Hikâyeleri’ndeki Su Kültünün Mitik Yorumu”, Türk Kültürü 36/418, s.91-98.
  • Kutlu, Mustafa (2001). Beyhude Ömrüm, İstanbul: Dergâh Yayınları. (2003). Tufandan Önce, İstanbul: Dergâh Yayınları. (2012). Zafer yahut Hiç, İstanbul: Dergâh Yayınları. (2013). “Su Sesi”, Hüzün ve Tesadüf, İstanbul: Dergâh Yayınları, s.18-20.
  • Moran, Berna (1994). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Oymak, İskender (2010). “Anadolu’da Su Kültünün İzleri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat, Fakültesi Dergisi 15/1, s.35-55.
  • Ögel, Bahaeddin (1995). Türk Mitolojisi: Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar, C.2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Propp, Vladimir (1985). Masalın Biçimbilimi, Çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat, İstanbul: Bilim/Felsefe/Sanat Yayınları.
  • Rudhart, Jean (2006). “Su”, Çev. Âdem Koç, Millî Folklor 70, s.125-135. Beyhude Ömrüm Hikâyesinde Kahramanın Suyun Ardındaki Yolculuğu
  • Raglan, Lord (1998). “Geleneksel Kahraman”, Çev. Metin Ekici, Millî Foklor 37, s.126-138.
  • Şenocak, Ebru (2007). “Türk Halk Kültüründe ve Mitolojik Bağlamda Üzümün Yeri”, Millî Folklor 76, s.164-172.
  • Türkan, Kadriye (2012). “Türk Dünyası Masallarında Su Kültü”, Millî Folklor 93, s.135-148.
  • Yıldırım, Ercan (2007). Mustafa Kutlu Hikâyeciliği: Varoluş Yabancılaşma Hakikat, Ankara: Ebabil Yayıncılık.
  • Yıldırım, Nimet (2008). Fars Mitolojisi Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Yücel, Tahsin (2008). Yapısalcılık, İstanbul: Can Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Erdem
Yazarlar

Mehmet Güneş

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 67

Kaynak Göster

APA Güneş, M. (2014). Beyhude Ömrüm Hikâyesinde Kahramanın Suyun Ardındaki Yolculuğu. Erdem(67), 46-61. https://doi.org/10.32704/erdem.537447

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.