Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Value of M. N. Sepetçioğlu’s Book, Karşılaştırmalı Türk Destanları for the History Education

Yıl 2007, Cilt: 17 Sayı: 49, 255 - 266, 02.12.2007

Öz

In this study, Mustafa Necati Sepetcioglu’s book Karşılaştırmalı Türk Destanları is analyzed from the point of history teaching. The book, which
began with conceptional discussion about epopee’s meaning, is composed of three chapters. In the first chapter, the epopees, which were
telling genesis in ancient peoples, is summarized, then these epopees
are compared. In the second chapter, imitation epopees are compared
in different perspectives. Then in the third chapter Turkish epopees
are classified. In his evaluation of the epopees, Sepetçioğlu’s measure
is their level of reflection of nationness and the characteristics of the
nation that created epopees. And he givens attention to make a causative determination. It could be said that all chapters of the book can
contribute to history teaching from the perspective of his evaluation
of the epopees.

Kaynakça

  • Eren, M. Ali (Ağustos-1996). “Destanımızı Yazan Romancı”, Aksiyon, S. 90. İlköğretim Sosyal Bilgiler Dergisi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı (2005), Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • Karabay, Muhsin (Ağustos-2006), “Mustafa Necati Sepetçioğlu ile Yayınlanmamış Bir Görüşme: Türk Ruhunu En İyi Anlayan Bilge Kağan’dır”, Türk Edebiyatı, S. 394, s. 45.
  • Metin, Celal (Mayıs 2002), “Sözlü Tarih ve Türkiye’deki Gelişimi”, Türk Kültürü, S. 469, s. 288-298.
  • Nichol, Jon (1991), Tarih Öğretimi, (çev. Mustafa Safran), Ankara.
  • Tural, Sadık (2000), Tarihten Destana Akan Duyarlılık, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Sepetçioğlu, Mustafa Necati (1992), Karşılaştırmalı Türk Destanları, İstanbul: İrfan Yayınları.
  • Şimşek, Ahmet (2001), “Tarih Öğretiminde Efsane ve Destanların Rolü”, G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, S.3, s.11-21.
  • Şimşek, Ahmet (2003), “Tarih Öğretiminde Çevre İncelemeleri Kapsamında Tarihî Yapılardan Faydalanmaya Bir Örnek: Cacabey Medresesi”, I. Kırşehir Kültür Araştırmaları Bilgi Şöleni Bildiriler, Kırşehir.
  • Yardım, Mehmet Nuri (2006), “Mustafa Necati Sepetçioğlu”, Bizim Külliye, S. 29, s. 44.

Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Karşılaştırmalı Türk Destanları Adlı Eserinin Tarih Eğitimi Açısından Değeri

Yıl 2007, Cilt: 17 Sayı: 49, 255 - 266, 02.12.2007

Öz

Bu çalışmada, Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun yazdığı Karşılaştırmalı
Türk Destanları adlı eseri tarih eğitimi açısından incelenmiştir. Destan
kavramının anlamı üzerinde kavramsal bir tartışma ile başlayan kitap,
üç ana bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, kadim milletlerde yaradılış sorunsalına değinen destanlar, sıra ile kısa özetleri yapıldıktan
sonra karşılaştırılmıştır. İkinci bölümde yapma destanlar çeşitli açılardan karşılaştırılmış, üçüncü bölümde ise Türk destanlarının bir sınıflaması yapılmıştır. Sepetçioğlu, destanların değerini ortaya koyarken,
millîliğini ve destanı yaratan milletin özelliklerini temsil etmesini ölçüt
almıştır. Bunun yanında gerekçeli bir değerlendirmeye özen göstermiştir. Eserin, her üç bölümde de destanları ele alış ve değerlendiriş bakımından tarih eğitimine katkı sağladığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Eren, M. Ali (Ağustos-1996). “Destanımızı Yazan Romancı”, Aksiyon, S. 90. İlköğretim Sosyal Bilgiler Dergisi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı (2005), Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • Karabay, Muhsin (Ağustos-2006), “Mustafa Necati Sepetçioğlu ile Yayınlanmamış Bir Görüşme: Türk Ruhunu En İyi Anlayan Bilge Kağan’dır”, Türk Edebiyatı, S. 394, s. 45.
  • Metin, Celal (Mayıs 2002), “Sözlü Tarih ve Türkiye’deki Gelişimi”, Türk Kültürü, S. 469, s. 288-298.
  • Nichol, Jon (1991), Tarih Öğretimi, (çev. Mustafa Safran), Ankara.
  • Tural, Sadık (2000), Tarihten Destana Akan Duyarlılık, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Sepetçioğlu, Mustafa Necati (1992), Karşılaştırmalı Türk Destanları, İstanbul: İrfan Yayınları.
  • Şimşek, Ahmet (2001), “Tarih Öğretiminde Efsane ve Destanların Rolü”, G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, S.3, s.11-21.
  • Şimşek, Ahmet (2003), “Tarih Öğretiminde Çevre İncelemeleri Kapsamında Tarihî Yapılardan Faydalanmaya Bir Örnek: Cacabey Medresesi”, I. Kırşehir Kültür Araştırmaları Bilgi Şöleni Bildiriler, Kırşehir.
  • Yardım, Mehmet Nuri (2006), “Mustafa Necati Sepetçioğlu”, Bizim Külliye, S. 29, s. 44.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Erdem
Yazarlar

Ahmet Şimşek

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 17 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Şimşek, A. (2007). Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Karşılaştırmalı Türk Destanları Adlı Eserinin Tarih Eğitimi Açısından Değeri. Erdem, 17(49), 255-266.

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.