Compromising an important group of Turkish Handcrafts, ceramic
provide significant information about life, economy, culture, traditions
and beliefs of the societies. Ceramic findings which reached the
present day are diversified in terms of function, type and form. Incensories
constitute a group of this rich diversity. Special containers in
which incense is placed is called incensory or incense burner. Known
to be used since pre-Islamic period, incensories were made of various
materials such as ceramic, brass, copper, bronze, silver and gold.
Incense is named variously in different languages such as “buhur” in
Persian, “bahur” in Arabic and “tütsü” in Turkish. Considered as the
shared heritage of cultures and religions, incense is burned to give off
beautiful mystic scents in both religious rituals, funerals and marriages
as well as its use in magic, enchantment and healing. People also
preferred incense in healthcare. In this study, 12th century glazed censers
of Iranian origin and incense were examined and it was tried to
emphasize its place and importance in Islamic Art. Tradition of burning
incense in various religions and beliefs is discussed especially in
terms of religious, folkloric and ethnographic aspects and differences
between communities are emphasized. In addition, this study tries to
determine the meanings of incense burning tradition in sociocultural
and economic aspects. Thus, it draws attention to the use, functionality
and symbolical meanings of less known ceramic incensories in
Islam. The aim is to contribute to the world of science.
Türk El Sanatları’nın önemli bir grubunu teşkil eden seramik eserler,
toplumların yaşayışları, ekonomileri, kültürleri, gelenekleri ve inançları
hakkında önemli bilgiler sunmaktadır. Günümüze ulaşan seramik
buluntular; işlev, tür ve form bakımından çeşitlilik arz etmektedir.
Buhurdanlar da bu zengin çeşitliliğin bir grubunu oluşturmaktadır.
Buhurların konulduğu özel kaplara buhurdan veya tütsü kabı denilmektedir.
İslamiyet öncesi dönemlerden beri kullanıldığı bilinen buhurdanlar;
seramik, pirinç, bakır, bronz, gümüş ve altın gibi çeşitli
malzemelerden üretilmiştir. Buhur kelimesi; Farsça “buhur”, Arapça
“bahur” ve Türkçe “tütsü” gibi değişik isimlerle adlandırılmıştır. Kültürlerin
ve dinlerin ortak mirası olarak kabul edilen buhur; gerek dini
ritüellerde, cenaze törenlerinde ve evliliklerde gerekse de sihir, büyü
ve şifa amaçlı kullanımının yanında mekâna güzel mistik koku yayması
için yakılmıştır. Aynı zamanda insanlar buhuru sağlık alanında
da tercih etmişlerdir. Bu çalışmada, İran menşeili 12. yüzyıla ait sırlı
buhurdanlar ve İslamiyet’te buhur geleneği incelenerek, İslam sanatı
içindeki yeri ve önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. Çeşitli dinlerde ve
inançlarda buhur yakma geleneği, özellikle dini, folklorik ve etnografik
bakımdan ele alınarak, toplumlar arasındaki farklılıklar vurgulanmıştır.
Ayrıca, buhur yakma geleneğinin sosyo-kültürel ve ekonomik
açıdan taşıdığı anlamların tespiti amaçlanmıştır. Böylece çok az bilinen
seramik buhurdanların İslamiyet’te kullanımına, işlevselliğine ve
taşıdığı sembolik anlamlara dikkat çekilmesi ve bilim dünyasına katkı
sunulması hedeflenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Erdem |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 82 |
ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.
ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.