Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF BASIC OHS TRAININGS OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS ON CREATING OHS PERCEPTION: A UNIVERSITY EXAMPLE

Yıl 2022, , 178 - 185, 15.12.2022
https://doi.org/10.33439/ergonomi.1152854

Öz

The main purpose of Occupational Health and Safety, which has an increasing importance due to the intense work pace in the changing working life after the digital transformation of production, is to create healthy and safe working environments by protecting people from work accidents and occupational diseases.
The main purpose of this study is to determine the perception levels of students studying at a University Vocational School of Technical Sciences as a result of the Occupational Health and Safety Courses they take. This research, which is a descriptive analysis, was carried out with a total of 350 participants from five different programs studying at a University Technical Sciences Vocational School. A 5-point Likert-type, 33-item questionnaire form was sent to the participants during the lesson with a Google Forms link. 333 usable forms were taken into consideration. 46.8% of the participants are vocational high school graduates. 46.8% of them have information about the Occupational Health and Safety Law No. 6331. 96% of them stated that paying attention to Occupational Health and Safety will contribute positively to their work efficiency. The OHS perceptions of the students studying in the occupational health and safety program were high as expected. According to the results of the study, the Occupational Health and Safety course they took reveals that the students are more knowledgeable about occupational health and safety in their own fields of interest.

Kaynakça

  • Aydoğan, Z. (2021). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ve Bu Eğitimin Çevre Sağlığı Farkındalığına Etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,13(1), 261-284.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chan, S. C., & Mak, W.-m. (2012). High performance human resource practices and organizational performance: The mediating role of occupational safety and health. Journal of Chinese Human Resources Management, 136-148.
  • Çalışkan, B. Ö., & Tüzüner, V. L. (2019). Çalışanların Kadercilik AlgIlarInIn Iş Güvenliği Endişelerine İlişkin Algılarına Etkisi: Depo Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Kesit Akademi Dergisi, Yıl: 5, Sayı:18, 60-70.
  • Dursun, S. (2012). İş Güvenliği Kültürü, Kavram, Modeller, Uygulama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Göze, F., & Aca, Z (2019). İş Sağlığı ve Güvenliği Farkındalığı Algısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Örneği. El Ruha 5. International Conference on Social Sciences, Proceedings Book,73-89.
  • Hoşten, G., & Dalbay, N. (2021). İş Sağlığı Ve Güvenliğinde Güvenlik Ikliminin Belirlenmesinde Kadercilik Algısının Rolü: Kimya Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Journal Of Advanced Research In Natural And Applied Sciences Open Access, , Cilt 7, Sayı 4, 609-620.
  • Kaya, Ö., & Akalp, G. (2019). Occupational Health and Safety Perception of Students. İş, Güç Endüstri İlişkileri Dergisi ve İnsan Kaynakları Dergisi, 95-110.
  • Merdin, E., & Aygün, S. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Güvenliği Algısı. Uluslararası Fen Araştırmalarında Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 9-19.
  • Papadopoli, R., Nobile, C. G., Trovato, A., Pileggi, C., & Pavia, M. (2020). Chemical risk and safety awareness, perception, and practices among research laboratories workers in Italy. Journal of Occupational Medicine and Toxicology volume 15, Article number: 17 , 2-11.
  • Pisaniello, D. L., Jahan, S. K., Pisaniello, S. L., Winefield, H., & Braunack-Mayer, A. (2013). The role of high schools in introductory occupational safety education – Teacher perspectives on effectiveness. Safety Science, Volume 55, 53-61.
  • Rahman, N. H., & Kamil, N. L. (2022). Strengthening Occupational Safety and Health Policy in Malaysia: Exploring the Awareness of Civil Servants. Public Policy and Administration. Vol. 21, 38-54.
  • Şahmaran, T., Kar, H., & Arısal, I. (2019). İş Sağlığı ve Güvenliği Ön Lisans Programında Verilen Eğitim ve Öğretimin Iş Sağlığı ve Güvenliği Algısı Üzerine Etkisi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1797-1827.
  • Şenkal, O., Kanık, R., Sezgin, M. E., & Şenkal, Ö. A. (2021). Occupational Health And Safety Education At Inclusive Vocational Schools In Turkey. Sage Open, 11(1), 1-9.
  • Tekin, A., Tekin, F., Suvaydan, F., Güler, G., & Hafızoğlu, E. (2021). İlkokul Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Algısının Değerlendirilmesi. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi, Sayı:32, Cilt: II, 9-18
  • Tong, Y., Lin, Y., Chen, C., & j Lin, J. (2009). Perceptions Of General Education On Occupational Health And Safety Among College Students In Taiwan. Journal Of Occupational And Environmental Hygiene, 6, 468-474.
  • Topgül, S., & Alan, Ç. (2017). Öğrencilerin İş Güvenliği ve Iş Güvenliği Eğitimi Algısının Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.22, S.2, 587-598.
  • Ünal, Ö. (2020). During COVID-19, which is more effective in work accident prevention behavior of healthcare professionals: Safety awareness or fatalism perception? Work 67.4 , 783-790.
  • Yavan, Ö. (2017). Yeraltı Madenciliğinde Risk Ve Kadercilik Algılarının Iş Güvenliği Algısı Üzerindeki Etkisi. Karaelmas Iş Sağlığı Ve Güvenliği Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 58-64.

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TEMEL İSG EĞİTİMLERİNİN İSG ALGISI OLUŞTURULMASINA ETKİSİ: BİR ÜNİVERSİTE ÖRNEĞİ

Yıl 2022, , 178 - 185, 15.12.2022
https://doi.org/10.33439/ergonomi.1152854

Öz

Üretimin dijital dönüşüme geçmesinin ardından değişen çalışma hayatında, yoğun iş temposu nedeniyle giderek artan bir öneme sahip olan İş Sağlığı ve Güvenliği konusunun temel amacı kişileri iş kazalarından ve meslek hastalıklarından koruyarak, sağlıklı ve güvenli çalışma ortamlarının oluşturulmasıdır.
Bu çalışmanın temel amacı, bir üniversitenin Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin aldıkları İş Sağlığı ve Güvenliği Dersleri sonucunda algı düzeylerinin belirlenmesidir. Betimsel analiz niteliğindeki bu araştırma, üniversitenin Teknik Bilimler Meslek Yüksek Okulu’nda öğrenim gören beş ayrı programdan toplam 350 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. 5’li Likert tipinde 33 maddelik anket formu katılımcılara ders esnasında Google Forms linki gönderilmiştir.K ullanılabilir 333 form değerlendirmeye alınmıştır. Katılımcıların %47’si meslek lisesi mezunudur. %46,8’inin 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununu hakkında bilgisi vardır. %96’sı İş Sağlığı ve Güvenliğine dikkat edilmesinin iş verimine olumlu katkıda bulunacağını belirtmiştir. İş sağlığı ve güvenliği programında öğrenim gören öğrencilerin programları gereği İSG algıları beklenilen şekilde yüksek çıkmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, aldıkları İş Sağlığı ve Güvenliği dersi, öğrencilerin kendi ilgi alanlarında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili olarak daha bilgili oldukları sonucunu ortaya çıkarmaktadır.

Kaynakça

  • Aydoğan, Z. (2021). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ve Bu Eğitimin Çevre Sağlığı Farkındalığına Etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,13(1), 261-284.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chan, S. C., & Mak, W.-m. (2012). High performance human resource practices and organizational performance: The mediating role of occupational safety and health. Journal of Chinese Human Resources Management, 136-148.
  • Çalışkan, B. Ö., & Tüzüner, V. L. (2019). Çalışanların Kadercilik AlgIlarInIn Iş Güvenliği Endişelerine İlişkin Algılarına Etkisi: Depo Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Kesit Akademi Dergisi, Yıl: 5, Sayı:18, 60-70.
  • Dursun, S. (2012). İş Güvenliği Kültürü, Kavram, Modeller, Uygulama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Göze, F., & Aca, Z (2019). İş Sağlığı ve Güvenliği Farkındalığı Algısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Örneği. El Ruha 5. International Conference on Social Sciences, Proceedings Book,73-89.
  • Hoşten, G., & Dalbay, N. (2021). İş Sağlığı Ve Güvenliğinde Güvenlik Ikliminin Belirlenmesinde Kadercilik Algısının Rolü: Kimya Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Journal Of Advanced Research In Natural And Applied Sciences Open Access, , Cilt 7, Sayı 4, 609-620.
  • Kaya, Ö., & Akalp, G. (2019). Occupational Health and Safety Perception of Students. İş, Güç Endüstri İlişkileri Dergisi ve İnsan Kaynakları Dergisi, 95-110.
  • Merdin, E., & Aygün, S. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Güvenliği Algısı. Uluslararası Fen Araştırmalarında Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 9-19.
  • Papadopoli, R., Nobile, C. G., Trovato, A., Pileggi, C., & Pavia, M. (2020). Chemical risk and safety awareness, perception, and practices among research laboratories workers in Italy. Journal of Occupational Medicine and Toxicology volume 15, Article number: 17 , 2-11.
  • Pisaniello, D. L., Jahan, S. K., Pisaniello, S. L., Winefield, H., & Braunack-Mayer, A. (2013). The role of high schools in introductory occupational safety education – Teacher perspectives on effectiveness. Safety Science, Volume 55, 53-61.
  • Rahman, N. H., & Kamil, N. L. (2022). Strengthening Occupational Safety and Health Policy in Malaysia: Exploring the Awareness of Civil Servants. Public Policy and Administration. Vol. 21, 38-54.
  • Şahmaran, T., Kar, H., & Arısal, I. (2019). İş Sağlığı ve Güvenliği Ön Lisans Programında Verilen Eğitim ve Öğretimin Iş Sağlığı ve Güvenliği Algısı Üzerine Etkisi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1797-1827.
  • Şenkal, O., Kanık, R., Sezgin, M. E., & Şenkal, Ö. A. (2021). Occupational Health And Safety Education At Inclusive Vocational Schools In Turkey. Sage Open, 11(1), 1-9.
  • Tekin, A., Tekin, F., Suvaydan, F., Güler, G., & Hafızoğlu, E. (2021). İlkokul Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Algısının Değerlendirilmesi. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi, Sayı:32, Cilt: II, 9-18
  • Tong, Y., Lin, Y., Chen, C., & j Lin, J. (2009). Perceptions Of General Education On Occupational Health And Safety Among College Students In Taiwan. Journal Of Occupational And Environmental Hygiene, 6, 468-474.
  • Topgül, S., & Alan, Ç. (2017). Öğrencilerin İş Güvenliği ve Iş Güvenliği Eğitimi Algısının Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.22, S.2, 587-598.
  • Ünal, Ö. (2020). During COVID-19, which is more effective in work accident prevention behavior of healthcare professionals: Safety awareness or fatalism perception? Work 67.4 , 783-790.
  • Yavan, Ö. (2017). Yeraltı Madenciliğinde Risk Ve Kadercilik Algılarının Iş Güvenliği Algısı Üzerindeki Etkisi. Karaelmas Iş Sağlığı Ve Güvenliği Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 58-64.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri / Research Articles
Yazarlar

Sevil Çırakoğlu Kelleci 0000-0001-6124-0954

Hüsre Gizem Akalp 0000-0001-7412-9112

Uğur Saklangıç 0000-0003-3891-2948

Hüdayi Taşcı 0000-0002-3289-0023

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çırakoğlu Kelleci, S., Akalp, H. G., Saklangıç, U., Taşcı, H. (2022). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TEMEL İSG EĞİTİMLERİNİN İSG ALGISI OLUŞTURULMASINA ETKİSİ: BİR ÜNİVERSİTE ÖRNEĞİ. Ergonomi, 5(3), 178-185. https://doi.org/10.33439/ergonomi.1152854

Dergi yılda 3 sayı (Nisan, Ağustos ve Aralık) olarak yayımlanmaktadır. Bu sayılara ek olarak Editörler Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiriler “Özel Sayı” olarak yayımlanabilmektedir.