Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COSPLAY’IN SOKAK MODASI DİNAMİKLERİ ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 2, 155 - 175, 27.11.2025

Öz

Bu çalışma, cosplay kültürünü sokak modasının temel dinamikleri çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Cosplay, başlangıçta popüler kültür karakterlerinin birebir kostümlü temsilleri olarak ortaya çıksa da zamanla sokak modasının bireysellik, estetik deneyselcilik, kültürel melezlik ve cinsiyet normlarının sorgulanması gibi dinamiklerinden beslenerek çok katmanlı bir ifade biçimine dönüşmüştür. Özellikle Harajuku merkezli Japon sokak modasının alt kültürleri (Lolita, Decora, Visual Kei gibi) cosplay tasarımlarında estetik referans noktaları haline gelmiştir. Bu etkileşim, renk skalasından kumaş seçimine, aksesuar kullanımından karakter yorumlamalarına kadar pek çok düzlemde kendini göstermektedir. Türkiye özelinde ise cosplay kültürü, 2000’li yıllardan itibaren gelişim göstermiş; sokak modası etkisiyle özgünleşmiş, yerel kültürel motiflerle zenginleşmiştir. Torucon 2013 gibi etkinlikler, cosplay’in Türkiye’de kamusal alanda görünürlük kazandığı dönüm noktaları olmuştur. Çalışmada elde edilen bulgular, cosplay’in yalnızca bir hobi değil, sokak modasının dinamikleriyle beslenen yaratıcı, bireysel ve kültürel bir ifade alanı olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Anderson, K. (2015). Becoming Batman: Cosplay, performance, and ludic transformation at Comic-Con. İçinde L. K. Friedman & D. D. Johnson (Der.), Play, performance, and identity, s. 105–116. Routledge.
  • Cansever, C. (2019). Çizgi romanda kahraman olgusu ve kimliklendirme göstergesi olarak kostüm (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Chao, S. C. (2017). Cosplay, cuteness, and weiniang. Boys’ love, cosplay, and androgynous idols: Queer fan cultures in Mainland China, Hong Kong, and Taiwan, s. 20.
  • Crane, D. (2000). Fashion and its social agendas: Class, gender, and identity in clothing. Chicago: University of Chicago Press.
  • Crawford, G., & Hancock, D. (2019). Cosplay and the art of play: exploring sub-culture through art. Springer.
  • Duran, C. Y. (2024). Türkiye’de manga, anime, K-Drama ve K-Pop: Toplumsal etki ve hayranların deneyimleri. Journal of Migration and Political Studies, 2(1), s. 61–82.
  • Güngör, A. G. Z. (2013). Dijital dünyanın alternatif modası: Simülasyonun manipülasyonu cosplay’ler. Proceedings Book, 101.
  • Holroyd, C. (2019). Digital content promotion in Japan and South Korea: Government strategies for an emerging economic sector. Asia & the Pacific Policy Studies, 6(3), s. 290-307.
  • Kawamura, Y. (2013). Fashioning Japanese subcultures. London: Berg.
  • Kim, E., Kim, H., Payne, A., & Fiore, A. M. (2021). Fashion trends: Analysis and forecasting.Toorso Online Digital Bookstore.
  • Lamerichs, N. (2011). Stranger than fiction: Fan identity in cosplay. Transformative Works and Cultures, 7.
  • Lotecki, A. (2012). Cosplay culture: the development of interactive and living art through play. Toronto, Ontario, Canada.
  • Parlak, İ. (2019). Japon manga ve anime sanatının cosplay yansımaları (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Polhemus, T. (1994). Streetstyle: From sidewalk to catwalk. London: Thames and Hudson.
  • Sabre, C. (2013). New images of Japan in France: A survey to Japan Expo. Regioninės studijos, (7), s. 95-122.
  • Simon, P., Bahl, M., & Dropa, M. M. (2016). Estudo de caso animeventos: a demanda do Anime Friends. Rosa dos Ventos, 8(2), s. 239-253.
  • Taşkın, M. (2015). Sokak modası ve iki farklı metropolde (Milano ve İstanbul) karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yano, C. R. (2009). Wink on pink: Interpreting Japanese cute as it grabs the global headlines. The Journal of Asian Studies, 68(3), s. 681–688.
  • Görsel 1: Vogue Vocal. (2025, 20 Ocak). Explore Tokyo street style: Harajuku fashion with Vogue Vocal. https://voguevocal.com/explore-tokyo-street-style-harajuku-fashion-with-vogue-vocal/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 2: https://j-fashion.fandom.com/wiki/Lolita_Fashion, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 3: https://www.yokogaomag.com/editorial/decora-kei-harajuku, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 4: https://www.incontrolclothing.com/blogs/news/fairy-kei, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 5: https://savvytokyo.com/tokyo-fashion-subculture-the-iconic-shibuya-gyaru/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 6: https://j-fashion.fandom.com/wiki/Visual_Kei, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 7a: People. (2025, 13 Nisan). Barbiecore fashion trend: Everything to know. https://people.com/style/barbiecore-fashion-trend-everything-to-know/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 7b: Us Magazine. (2025, 13 Nisan). Barbie: Everything to know about Margot Robbie’s live-action movie. https://www.usmagazine.com/entertainment/pictures/barbie-everything-to-know-about-margot-robbies-live-action-movie/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 8: Comiket (Comic Market), https://travel.gaijinpot.com/comiket-comic-market/ Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 9: Comic-Con 2025 July 24-27 San Diego Convention Center, https://www.comic-con.org/cc/ Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 10: Japan Expo Paris & Tour in France in July 2023 Merci!, https://yuzumusic.net/en/2023/09/01/2798/ Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 11: File:Seoul Comic World October 2014 50.JPG, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seoul_Comic_World_October_2014_50.JPG, Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 12: Torucon 2013 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fındıklı kampüsü https://www.facebook.com/photo/?fbid=10151684513008221&set=a.10151684417973221.1073741838.680828220, Erişim tarihi: 17.05.2025

EVALUATION OF COSPLAY ON STREET FASHION DYNAMICS

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 2, 155 - 175, 27.11.2025

Öz

This study aims to examine the culture of cosplay through the lens of street fashion dynamics. Though cosplay first emerged as an accurate costume representation of pop culture figures, it has evolved into a multidimensional form of expression shaped by the core dynamics of street fashion—such as individuality, aesthetic experimentation, cultural hybridity, and the deconstruction of gender norms.In particular, subcultural styles originating from Japan’s Harajuku district (including Lolita, Decora, and Visual Kei) have become prominent aesthetic references in cosplay design. This interaction is evident across various dimensions, from color palettes and fabric choices to accessory use and character reinterpretation. In the Turkish context, cosplay culture began to take shape in the early 2000s and has since become more original and enriched with local cultural elements through the influence of street fashion. Events such as Torucon 2013 marked significant milestones, increasing the public visibility of cosplay in Turkey. The findings of this study reveal that cosplay should not be viewed merely as a hobby, but rather as a creative, personal, and cultural form of expression nourished by the dynamic and inclusive nature of street fashion.

Kaynakça

  • Anderson, K. (2015). Becoming Batman: Cosplay, performance, and ludic transformation at Comic-Con. İçinde L. K. Friedman & D. D. Johnson (Der.), Play, performance, and identity, s. 105–116. Routledge.
  • Cansever, C. (2019). Çizgi romanda kahraman olgusu ve kimliklendirme göstergesi olarak kostüm (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Chao, S. C. (2017). Cosplay, cuteness, and weiniang. Boys’ love, cosplay, and androgynous idols: Queer fan cultures in Mainland China, Hong Kong, and Taiwan, s. 20.
  • Crane, D. (2000). Fashion and its social agendas: Class, gender, and identity in clothing. Chicago: University of Chicago Press.
  • Crawford, G., & Hancock, D. (2019). Cosplay and the art of play: exploring sub-culture through art. Springer.
  • Duran, C. Y. (2024). Türkiye’de manga, anime, K-Drama ve K-Pop: Toplumsal etki ve hayranların deneyimleri. Journal of Migration and Political Studies, 2(1), s. 61–82.
  • Güngör, A. G. Z. (2013). Dijital dünyanın alternatif modası: Simülasyonun manipülasyonu cosplay’ler. Proceedings Book, 101.
  • Holroyd, C. (2019). Digital content promotion in Japan and South Korea: Government strategies for an emerging economic sector. Asia & the Pacific Policy Studies, 6(3), s. 290-307.
  • Kawamura, Y. (2013). Fashioning Japanese subcultures. London: Berg.
  • Kim, E., Kim, H., Payne, A., & Fiore, A. M. (2021). Fashion trends: Analysis and forecasting.Toorso Online Digital Bookstore.
  • Lamerichs, N. (2011). Stranger than fiction: Fan identity in cosplay. Transformative Works and Cultures, 7.
  • Lotecki, A. (2012). Cosplay culture: the development of interactive and living art through play. Toronto, Ontario, Canada.
  • Parlak, İ. (2019). Japon manga ve anime sanatının cosplay yansımaları (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Polhemus, T. (1994). Streetstyle: From sidewalk to catwalk. London: Thames and Hudson.
  • Sabre, C. (2013). New images of Japan in France: A survey to Japan Expo. Regioninės studijos, (7), s. 95-122.
  • Simon, P., Bahl, M., & Dropa, M. M. (2016). Estudo de caso animeventos: a demanda do Anime Friends. Rosa dos Ventos, 8(2), s. 239-253.
  • Taşkın, M. (2015). Sokak modası ve iki farklı metropolde (Milano ve İstanbul) karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yano, C. R. (2009). Wink on pink: Interpreting Japanese cute as it grabs the global headlines. The Journal of Asian Studies, 68(3), s. 681–688.
  • Görsel 1: Vogue Vocal. (2025, 20 Ocak). Explore Tokyo street style: Harajuku fashion with Vogue Vocal. https://voguevocal.com/explore-tokyo-street-style-harajuku-fashion-with-vogue-vocal/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 2: https://j-fashion.fandom.com/wiki/Lolita_Fashion, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 3: https://www.yokogaomag.com/editorial/decora-kei-harajuku, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 4: https://www.incontrolclothing.com/blogs/news/fairy-kei, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 5: https://savvytokyo.com/tokyo-fashion-subculture-the-iconic-shibuya-gyaru/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 6: https://j-fashion.fandom.com/wiki/Visual_Kei, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 7a: People. (2025, 13 Nisan). Barbiecore fashion trend: Everything to know. https://people.com/style/barbiecore-fashion-trend-everything-to-know/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 7b: Us Magazine. (2025, 13 Nisan). Barbie: Everything to know about Margot Robbie’s live-action movie. https://www.usmagazine.com/entertainment/pictures/barbie-everything-to-know-about-margot-robbies-live-action-movie/, Erişim tarihi: 10.05.2025
  • Görsel 8: Comiket (Comic Market), https://travel.gaijinpot.com/comiket-comic-market/ Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 9: Comic-Con 2025 July 24-27 San Diego Convention Center, https://www.comic-con.org/cc/ Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 10: Japan Expo Paris & Tour in France in July 2023 Merci!, https://yuzumusic.net/en/2023/09/01/2798/ Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 11: File:Seoul Comic World October 2014 50.JPG, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seoul_Comic_World_October_2014_50.JPG, Erişim tarihi: 17.05.2025
  • Görsel 12: Torucon 2013 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fındıklı kampüsü https://www.facebook.com/photo/?fbid=10151684513008221&set=a.10151684417973221.1073741838.680828220, Erişim tarihi: 17.05.2025
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cansu Öztunç 0009-0003-6823-3302

Evrim Demir Öztürk 0000-0002-3534-6437

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 19 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztunç, C., & Demir Öztürk, E. (2025). COSPLAY’IN SOKAK MODASI DİNAMİKLERİ ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. ERKİN (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi), 3(2), 155-175.