Bu çalışma, cosplay kültürünü sokak modasının temel dinamikleri çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Cosplay, başlangıçta popüler kültür karakterlerinin birebir kostümlü temsilleri olarak ortaya çıksa da zamanla sokak modasının bireysellik, estetik deneyselcilik, kültürel melezlik ve cinsiyet normlarının sorgulanması gibi dinamiklerinden beslenerek çok katmanlı bir ifade biçimine dönüşmüştür. Özellikle Harajuku merkezli Japon sokak modasının alt kültürleri (Lolita, Decora, Visual Kei gibi) cosplay tasarımlarında estetik referans noktaları haline gelmiştir. Bu etkileşim, renk skalasından kumaş seçimine, aksesuar kullanımından karakter yorumlamalarına kadar pek çok düzlemde kendini göstermektedir. Türkiye özelinde ise cosplay kültürü, 2000’li yıllardan itibaren gelişim göstermiş; sokak modası etkisiyle özgünleşmiş, yerel kültürel motiflerle zenginleşmiştir. Torucon 2013 gibi etkinlikler, cosplay’in Türkiye’de kamusal alanda görünürlük kazandığı dönüm noktaları olmuştur. Çalışmada elde edilen bulgular, cosplay’in yalnızca bir hobi değil, sokak modasının dinamikleriyle beslenen yaratıcı, bireysel ve kültürel bir ifade alanı olduğunu ortaya koymaktadır.
This study aims to examine the culture of cosplay through the lens of street fashion dynamics. Though cosplay first emerged as an accurate costume representation of pop culture figures, it has evolved into a multidimensional form of expression shaped by the core dynamics of street fashion—such as individuality, aesthetic experimentation, cultural hybridity, and the deconstruction of gender norms.In particular, subcultural styles originating from Japan’s Harajuku district (including Lolita, Decora, and Visual Kei) have become prominent aesthetic references in cosplay design. This interaction is evident across various dimensions, from color palettes and fabric choices to accessory use and character reinterpretation. In the Turkish context, cosplay culture began to take shape in the early 2000s and has since become more original and enriched with local cultural elements through the influence of street fashion. Events such as Torucon 2013 marked significant milestones, increasing the public visibility of cosplay in Turkey. The findings of this study reveal that cosplay should not be viewed merely as a hobby, but rather as a creative, personal, and cultural form of expression nourished by the dynamic and inclusive nature of street fashion.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tekstil ve Moda Tasarımı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 2 |