Günümüzde aydınlatma tasarımı, mimarlığın dördüncü boyutu olarak tanımlanmakta olup, mekan algısı ve kişi üzerindeki psikolojik etkisinin önemi yapılan çalışmalarla ortaya konmuştur. Aydınlatma tasarımı birçok mekan tipolojisinde olduğu gibi; yeme içme mekanlarında da beklenen atmosferin oluşturulmasında en önemli faktörler arasında yer almaktadır. Bu çalışmada; yeme içme mekanlarının aydınlatılmasına ilişkin temel bilgilere dayanarak, “mağaza aydınlatması” ile paralelliklerin belirlenmesi ve bu bilgiler ışığında, mağaza aydınlatması için geliştirilen Dört Köşe Yöntemi’nin yeme içme mekanları aydınlatmasına uygulanabilirliğinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Yeme içme mekanlarında, yiyeceğin hedef tüketiciye sunulması, mağazalarda herhangi bir ürünün satışa sunulmasıyla benzer özellikler göstermektedir. Yeme içme mekanları ile mağazalar arasındaki benzerlikler, mimari tasarım ve aydınlatma tasarımında da gözlenmekte olup mağazalar için uygulanan yöntemin yeme içme mekanlarına uyarlanabileceği öngörülmektedir. Çalışmada Philips tarafından mağazalar için geliştirilmiş olan Dört Köşe Yöntemi tanıtılarak yeme içme mekanlarındaki aydınlatma tasarımı genel kriterlerinin, Dört Köşe Yöntemi’ne uygulanabilirliği ortaya konmuştur. Bu çalışmanın; yeme içme mekanları aydınlatma tasarımının sistematize edilmesi yolunda etkili bir yöntem oluşturmak için atılan bir adım niteliğinde olması hedeflenmiştir ve çalışmanın, daha sonra bu alanda yapılabilecek araştırmalar için yararlı olabileceği düşünülmektedir
: Mimari Aydınlatma Mağaza aydınlatması Dört Köşe Yöntemi Aydınlatma Tasarımı Restoran Aydınlatması Dekoratif aydınlatma Yeme-içme alanlarında Aydınlatma
Nowadays; lighting design is defined as the fourth dimension of architecture, spatial perception and the importance of psychological impact on the people is demonstrated by latest studies . For catering spaces, lighting is one of the most important factors to set the appropriate atmosphere. Supported by lighting, this atmosphere has a distinctive mark in perceiving the space, identifying the target clients of the place and the amount of time to be spent in that place. In catering spaces, the presentation of foods to target clients has similarities with the presentation of any good in shops. There is necessity of planning and organisation in catering sales as in other goods. The similarities between catering and retail spaces can also be seen both in architectural and lighting design. As a result, catering spaces can be analysed underneath shopping area concept. Aim of this paper is, depending on the basic knowledge about lighting of catering spaces, to identify the common properties with retail lighting; and to discuss the applicability of the Four Corner Philosophy developed for retail lighting to the catering spaces. By the methodology of the paper, firstly the Four Corner Philosophy for retail spaces developed by Phillips is identified and the applicability of the general criteria of lighting design in catering spaces to the existing diagrams in the Four Corner Philosophy is considered. It is expected also in this study is to be worthwile for the future researchs in this field
Architectural Lighting Retail Lighting The Four Corner Philosophy Lighting Design Restaurant Lighting Ornamental Lighting Lighting of Catering spaces
Diğer ID | JA78NT37ZC |
---|---|
Bölüm | Makaleler / Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 39 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.