This study examined the effect of interactive videos, created by adding various interactive elements to instructional videos, on learning achievement, cognitive load, and video engagement. The study group of this research, which was carried out using the quasi-experimental method, consisted of 83 secondary school students. In the experimental process, the students carried out the learning process with a course in which interactive videos for the experimental group and non-interactive videos for the control group were broadcast through the learning management system. As a result of the research, both groups improved in terms of academic performance and completed the process with similar development. In terms of cognitive load, similar levels of cognitive load occured in both groups of students learning with interactive and non-interactive videos. Finally, when the videos were assessed in terms of engagement, the only difference between the groups was in terms of attention, in favor of the non-interactive videos. In conclusion, interactive elements added to the videos did not cause cognitive load, they only had a negative effect on the attention dimension.
Achievement cognitive load interactive video video engagement
Bu çalışmada öğretimsel videolara çeşitli etkileşim ögeleri eklenerek oluşturulan etkileşimli videoların başarı, bilişsel yük ve video kapılma üzerine etkisi incelenmiştir. Yarı deneysel yöntem kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubunu bir ortaokulun 83 öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenciler bir öğrenme yönetim sistemi üzerinden deney grubu için etkileşimli ve kontrol grubu için etkileşimsiz videoların yayınlandığı bir ders ile altı haftalık deneysel sürece katılmışlardır. Araştırma sonucunda, başarı açısından her iki grubun da anlamlı bir şekilde gelişim gösterdiği ancak gruplar arasında bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Bilişsel yük açısından, etkileşimli ve etkileşimsiz videolarla öğrenen her iki öğrenci grubunda da benzer düzeyde bilişsel yüklenmenin gerçekleştiği görülmüştür. Son olarak video kapılma açısından değerlendirildiğinde gruplar arasında sadece dikkat boyutunda etkileşimsiz videolar lehine bir sonuç elde edilmiştir. Özetle videolardaki etkileşim ögelerinin ekstra bilişsel yük oluşturmadığı, dikkat boyutunda olumsuz bir etkisinin olabileceği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |