Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Music Teachers' Opinions on The Professional Usability of Undergraduate Level Field Education Courses

Yıl 2024, , 115 - 125, 28.03.2024
https://doi.org/10.17556/erziefd.1218543

Öz

This study aims to determine the opinions of music teachers on the professional usability of the field education courses they have taken during their undergraduate education. The undergraduate curriculum of the departments of music education consists of three categories as "field education", "professional teaching education", and "liberal education" courses. Among these categories, "field knowledge courses" have the highest number of course hours and credits; therefore, the professional usability of the knowledge and skills acquired in these courses constitute the main problem of the study. The study group of the research consists of 17 music teachers who appointed to schools affiliated to the Ministry of National Education. In this research, in which case study method, -one of the qualitative research techniques- was used, the data were obtained by applying a semi-structured interview form consisting of seven questions and analyzed and interpreted by descriptive analysis method. Within the scope of the findings, music teachers actively use the knowledge they acquired in the undergraduate curriculum field education classes in their working lives. Additionally, they stated that education was disrupted due to inadequate physical conditions and course durations.

Kaynakça

  • Aksakal, B., Çiftçi, S., Olaç, F. T., & Kalaycı, M. (2016). Sınıf öğretmenliği lisans programında yer alan derslerin göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Konferans sunumu]. XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Muğla.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Creswel, J.W.(2013). Nitel araştırma yöntemleri. (3.Baskı). (Çev: M. Bütün ve S. B. Beşir). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çevik, D. D. B. (2009). Müzik öğretmeni adaylarının müzik tarihi dersine yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 9-20. Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Deubefd/İssue/25438/268411
  • Demircan, A. (2010). İlköğretim matematik öğretmenliği programındaki alan derslerinin meslekteki kullanılabilirliğine dair öğretmen ve öğretmen adayı görüşleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Balıkesir Üniversitesi.
  • Dündar, M. (2003). Müzik öğretmeni yetiştirmede alanda eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1) Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6763/90981
  • Er, A., & Albuz, A. (2017). Güzel sanatlar lisesi müziksel işitme okuma ve yazma dersi öğretmenlerinin özel alan bilgisi yeterliklerine ilişkin bir tasarı örneği. Asos Journal, 5(46).302-325 https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16992/asos.12222
  • Gökalp, M. & Şahin, E. (2013). Müzik öğretmenliği ana bilim dalı öğretim elemanları ve öğrencilerinin okul çalgıları dersinin içeriğine yönelik görüşleri . Ondokuz Mayıs University Journal Of Education Faculty , 32 (2) , . Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Omuefd/İssue/20245/214772
  • Gökçe, N. N. (2019). Müzik öğretmeni yetiştirme programı hakkında, öğrencilerin, müzik öğretmenlerinin ve öğretim üyelerinin görüşleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kalaycı, N. & Baysal, S. B. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017-2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (1), 106-129. https://doi.org/10.32709/akusosbil.544022
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. 510-525. https://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/N-Kalyoncu.pdf
  • Kardeş, B. & Akbulut Demirci, Ş. (2019). Müzik derslerinde eşlik kullanımının müzik öğretmenleri görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (42), 157-172. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.500672
  • Karip, F. (2019). Resim iş öğretmenliği lisans derslerinin meslek hayatına katkısına yönelik öğretmen görüşleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (43), 9-19. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.575018
  • Kılınç, U. R., & Bulut, D. (2017) Güzel sanatlar lisesi viyola öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde almış oldukları türk müziği derslerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 6 (4), 60-69. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/08.rustem_kilinc.pdf
  • Konak, A. (2020). Görsel sanatlar öğretmenlerinin lisans atölye derslerinde edindikleri bilgilerin uygulanabilirliğine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (73), 220-236. https://doi.org/10.17755/esosder.520375
  • Lehimler, E. (2015). Müzik öğretmenlerinin derslerinde ana çalgılarını kullanma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (4). 257-267.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park. Cal: Sage.
  • Merriam S B (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Okur, A. B. (2019). Müzik öğretmenliği bölümünde okutulan koro ve yönetimi dersinin süre ve içerik açısından değerlendirilmesi (Sivas örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Öztürk, S. (2011). Müzik öğretmenliği programında alınan piyano eğitiminin müzik öğretmeninin mesleki yaşamına katkısı [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Pala, A., Zahal, O., & Gürpınar, E. Müzik öğretmenlerinin ortaokul müzik derslerinde piyano-org çalgılarını kullanabilme durumları (Malatya İli Örneği). 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi E-Bildiriler Kitabı, 11.
  • Saldana, J. (2016). The Coding Manual for Qualitative Researchers (3rd ed.). London: Sage.
  • Sezgin, H. (2021). 2018 Müzik öğretmenliği lisans programı alan eğitimi ders içeriklerinin MEB müzik öğretmeni özel alan yeterliklerini kapsama durumu [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Sungurtekin, Ş. (2005). Orff çalgılarının okul müzik eğitimindeki yeri ve okul öncesi eğitim kurumlarındaki uygulamalarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (24), 543-559.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, Ankara: Evrensel Müzikevi Yıldırım A ve Şimşek H (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • YÖK [HEC]. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.

Müzik Öğretmenlerinin Lisans Eğitimi Alan Bilgisi Derslerinin Mesleki Kullanılabilirliğine İlişkin Görüşleri

Yıl 2024, , 115 - 125, 28.03.2024
https://doi.org/10.17556/erziefd.1218543

Öz

Bu araştırma, müzik öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde almış oldukları alan bilgisi derslerinin mesleki kullanılabilirliğine ilişkin görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi bölümlerinin lisans öğretim programı “Öğretmenlik Meslek Bilgisi”, “Alan Bilgisi” ve “Genel Kültür” dersleri olmak üzere üç kategoriden oluşmaktadır. Bu üç kategori içerisinde “Alan Bilgisi” derslerinin en çok ders saati ve krediyi içermesi nedeniyle bu derslerde edinilen bilgi ve becerilerin mesleki kullanılabilirliği araştırmanın temel problemini oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2006-2007 eğitim öğretim yılında yürürlüğe giren program ile öğrenim görmüş ve daha sonra Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullara atanmış on yedi müzik öğretmeni oluşmaktadır. Nitel araştırma tekniklerinden durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu araştırmada veriler yedi sorudan meydana gelen yarı yapılandırılmış bir görüşme formunun uygulanmasıyla elde edilmiş ve betimsel analiz yöntemiyle çözümlenerek yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular kapsamında, müzik öğretmenlerinin lisans öğretim programı “Alan Bilgisi” derslerinde edindikleri bilgileri çalışma hayatlarında aktif olarak kullandıkları sonucuna varılmış, ayrıca lisans müfredatına ve hizmet içi eğitime eklenmesini istedikleri dersler tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra çalıştıkları MEB’e bağlı okullardaki fiziki şartların yetersizliği, enstrüman tedarik sorunu, ders saatlerinin azlığı gibi nedenlerle aldıkları eğitimleri yeterince uygulayamadıklarını da ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Aksakal, B., Çiftçi, S., Olaç, F. T., & Kalaycı, M. (2016). Sınıf öğretmenliği lisans programında yer alan derslerin göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Konferans sunumu]. XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Muğla.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Creswel, J.W.(2013). Nitel araştırma yöntemleri. (3.Baskı). (Çev: M. Bütün ve S. B. Beşir). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çevik, D. D. B. (2009). Müzik öğretmeni adaylarının müzik tarihi dersine yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 9-20. Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Deubefd/İssue/25438/268411
  • Demircan, A. (2010). İlköğretim matematik öğretmenliği programındaki alan derslerinin meslekteki kullanılabilirliğine dair öğretmen ve öğretmen adayı görüşleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Balıkesir Üniversitesi.
  • Dündar, M. (2003). Müzik öğretmeni yetiştirmede alanda eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1) Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6763/90981
  • Er, A., & Albuz, A. (2017). Güzel sanatlar lisesi müziksel işitme okuma ve yazma dersi öğretmenlerinin özel alan bilgisi yeterliklerine ilişkin bir tasarı örneği. Asos Journal, 5(46).302-325 https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16992/asos.12222
  • Gökalp, M. & Şahin, E. (2013). Müzik öğretmenliği ana bilim dalı öğretim elemanları ve öğrencilerinin okul çalgıları dersinin içeriğine yönelik görüşleri . Ondokuz Mayıs University Journal Of Education Faculty , 32 (2) , . Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Omuefd/İssue/20245/214772
  • Gökçe, N. N. (2019). Müzik öğretmeni yetiştirme programı hakkında, öğrencilerin, müzik öğretmenlerinin ve öğretim üyelerinin görüşleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kalaycı, N. & Baysal, S. B. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017-2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (1), 106-129. https://doi.org/10.32709/akusosbil.544022
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. 510-525. https://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/N-Kalyoncu.pdf
  • Kardeş, B. & Akbulut Demirci, Ş. (2019). Müzik derslerinde eşlik kullanımının müzik öğretmenleri görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (42), 157-172. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.500672
  • Karip, F. (2019). Resim iş öğretmenliği lisans derslerinin meslek hayatına katkısına yönelik öğretmen görüşleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (43), 9-19. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.575018
  • Kılınç, U. R., & Bulut, D. (2017) Güzel sanatlar lisesi viyola öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde almış oldukları türk müziği derslerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 6 (4), 60-69. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/08.rustem_kilinc.pdf
  • Konak, A. (2020). Görsel sanatlar öğretmenlerinin lisans atölye derslerinde edindikleri bilgilerin uygulanabilirliğine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (73), 220-236. https://doi.org/10.17755/esosder.520375
  • Lehimler, E. (2015). Müzik öğretmenlerinin derslerinde ana çalgılarını kullanma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (4). 257-267.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park. Cal: Sage.
  • Merriam S B (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Okur, A. B. (2019). Müzik öğretmenliği bölümünde okutulan koro ve yönetimi dersinin süre ve içerik açısından değerlendirilmesi (Sivas örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Öztürk, S. (2011). Müzik öğretmenliği programında alınan piyano eğitiminin müzik öğretmeninin mesleki yaşamına katkısı [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Pala, A., Zahal, O., & Gürpınar, E. Müzik öğretmenlerinin ortaokul müzik derslerinde piyano-org çalgılarını kullanabilme durumları (Malatya İli Örneği). 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi E-Bildiriler Kitabı, 11.
  • Saldana, J. (2016). The Coding Manual for Qualitative Researchers (3rd ed.). London: Sage.
  • Sezgin, H. (2021). 2018 Müzik öğretmenliği lisans programı alan eğitimi ders içeriklerinin MEB müzik öğretmeni özel alan yeterliklerini kapsama durumu [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Sungurtekin, Ş. (2005). Orff çalgılarının okul müzik eğitimindeki yeri ve okul öncesi eğitim kurumlarındaki uygulamalarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (24), 543-559.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, Ankara: Evrensel Müzikevi Yıldırım A ve Şimşek H (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • YÖK [HEC]. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Erken Görünüm
Yazarlar

Saadet Kösreli 0000-0002-5746-8232

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2024
Kabul Tarihi 21 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kösreli, S. (2024). Müzik Öğretmenlerinin Lisans Eğitimi Alan Bilgisi Derslerinin Mesleki Kullanılabilirliğine İlişkin Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 115-125. https://doi.org/10.17556/erziefd.1218543