The aim of this study is to adapt Perceived School Support Scale in Inclusive Education (Ahmmed, 2013) to Turkish. In the scope of the research, adapted scale was applied to 221 teachers. In confirmatory factor analysis, it is observed that one dimensional model which consists of eight items adapted well. In order to examine the psychometric properties of the scale, internal consistency, item and factor analysis were conducted. Internal consistency analysis results of the scale is .85 were found, it was seen that the required rate was achieved with reliability by analyzes. Original single factor structure of PSSSIE (Perceived School Support Scale in İnclusive Education) was determined to comply with Turkish sample in accordance with the results from item distinctiveness and confirmatory factor analysis (x²= 97.57, sd= 20, RMSEA= .133, NFI=.92, NNFI= .91, CFI = .93, IFI=.93,SRMR=066, GFI= .90).In this condition, for the Turkish sample group of the scale is expected to be applied to determine “Perceived School Support in İnclusive Education” levels of teachers in education process.
Bu araştırmanın amacı Kaynaştırma Eğitiminde Algılanan Okul Desteği Ölçeğini (KEAODÖ) (Ahmmed, 2013) Türkçe ’ye uyarlamaktır. Araştırma kapsamında uyarlanan ölçek 221 öğretmene uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde 8 maddeden oluşan tek boyutlu modelin iyi uyum verdiği gözlemlenmiştir. Ölçeğin psikometrik özelliklerini inceleyebilmek amacıyla iç tutarlılık, madde ve faktör analizi çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık analizleri sonucu .85 bulunulmuş olup, yapılan analiz ile güvenirlik için gerekli olan orana ulaşıldığı görülmüştür. KEAODÖ'nin orijinal tek faktörlü yapısının, madde ayırt ediciliği ve doğrulayıcı faktör analizinden alınan sonuçlar doğrultusunda Türk örneklemine uygunluğu belirlenmiştir. (x2= 97.57, sd= 20, RMSEA= .133, NFI=.92, NNFI= .91, CFI = .93, IFI=.93,SRMR=066, GFI= .90). Bu durumda ölçeğin Türk örneklem grubu için eğitim sürecinde öğretmenlerin "Kaynaştırma Eğitiminde Algılanan Okul Desteği" düzeylerinin belirlenmesi için uygulanabileceği düşünülmektedir
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |