BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Social Studies Teachers About Alternative Assessment and Evaluation Techniques

Yıl 2016, , 593 - 610, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.38105

Öz

This study was conducted to reveal the opinions of social studies teachers about alternative assessment and evaluation techniques. The research was carried out on 61 social studies teachers working in the provinces of Hatay, Kilis and Gaziantep in the fall semester of 2014-2015 school year. In this study in which the opinions of social studies teachers participating in the research about alternative assessment and evaluation techniques were received, the method of qualitative research was used and since an existing situation is presented, case study technique was used. In accordance with the data obtained at the end of the study, the following results were reached: Social studies teachers mostly prefer the traditional assessment and evaluation techniques, they don't have sufficient knowledge about alternative assessment and evaluation techniques and they use the concept maps among the alternative assessment and evaluation techniques.  Besides, it is understood that the teachers mostly have the problem shortage of time in the application stage of alternative assessment and evaluation techniques and that they generally see the most important benefit of alternative assessment and evaluation techniques as the ability to evaluate students in every aspect.

Kaynakça

  • Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosyal bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Anıl, D., and Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (5)2, 44-61.
  • Atasoy, S., and Akdeniz, A. R. (2006). Yapılandırmacı öğrenme kuramına uygun geliştirilen çalışma yapraklarının uygulama surecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 170, 157-175.
  • Atılgan, H. (2007). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Bal, A. P., and Doğanay, A. (2010). An analysis of problems encountered in the process of measurement and evaluation in teaching mathematics at primary school 5th grade. Educational Administration: Theory and Practice, 16(3), 373-398.
  • Candur, F. (2007). Öğretmenlerin fen ve teknoloji öğretimi, kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve bu yöntemlerin öğretim sürecindeki önemi hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Carnevale, J. (2006). The impact of self-assessment on mathematics teachers beliefs and reform practices. Master Thesis, University of Toronto Ontario, Canada.
  • Century, D. N. (2002). Alternative and traditional assessments: their comparative impact on students’ attitudes and science learning outcomes: An exploratory study. Doctoral Dissertation, Temple University, U.S.A.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çalık, S. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreci hakkındaki düşünceleri üzerine bir araştırma. E. Erginer (Edit.), XVI. Eğitim Bilimleri Kongresi, Cilt 2: 323-330, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çelikkaya, T., Karakuş, U., and Demirbaş Öztürk, Ç. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. Ahi Evran Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 57-76.
  • Çepni, S. (2007). Performansların Değerlendirilmesi, Ölçme ve Değerlendirme. Edit. S. Çepni ve E. Karip (Ankara: Pegem A Yayınları), 193-239.
  • Çepni, S., and Çoruhlu Şenel, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 117-128.
  • DPT. (2000). VIII. Beş yıllık kalkınma planı. Ankara.
  • Gamor, K. I. (2001). Moving virtually into reality: a comparison study of the effectiveness of traditional and alternative assessments of learning in a multisensory, fully immersive vr physics program. Doctoral Dissertation, George Mason University. USA.
  • Gelbal, S., and Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gömleksiz, M. N., and Bulut, İ. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
  • Kabapınar, Y., and Ataman, M. (2010). Teachers’ viewpoints on the measurement and evaluation methods used in the primary social studies courses (4-5th Grades). Elementary Education Online, 9(2), 776-791.
  • Kılıç, G. B. (2006). Yeni Yaklaşımlar Işığında İlköğretim Bilim Öğretimi. Morpa Yayıncılık: İstanbul.
  • Kutlu, Ö. (2007). Öğrenci başarısının belirlenmesinde kullanılan yeni yaklaşımlar. A. Hakan. (Ed.). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Alanındaki Gelişmeler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Marzano, R. J., Mc Tıghe, J., and Pıckerıng, D. (1993). Assessing student outcomes. Alexandria: VA Association for supervision and Curriculum Development.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • MEB. (2001). Anadolu öğretmen liseleri için eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: MEB. Yayınevi.
  • Mueller, J. (2005). Authentic assessment in the classromm an the library media center. Library Media Center, 23(7), 14-18.
  • Nash, L. E. (1993). What they know vs. what they show: An investigation of teachers’ practices and perceptions regarding student assessments. PhD Dissertation, Georgia State University Georgia, United States.
  • Naziro, L. M. (2005). The use of alternative assessments in physical education: why some do but many more don’t. Doctoral Dissertation, The Florida State University, U.S.A.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Pilten, P. (2001). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki anlayış ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sifoğlu, N. (2007). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersinde yapısalcı öğrenme ve probleme dayalı öğrenme yaklaşımlarının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Szymanskı Suan, C., and Haas, M. E. (2005). Social Studies Fort He Elementary And Middle Gredes A Constructıvıst Approach (2. Baskı). Boston: Pearson Educatıoan.
  • Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S., and Çepni, S. (2008). Reflection of an ın-service education course programme for science and technology teachers about alternative measurement and assessment techniques: Trabzon sample. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 1-22.
  • Tavşancıl, E., and Aslan E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme değerlendirme. Ankara: Has-soy Matbaacılık.
  • Turgut, F. M. (1990). Eğitimde ölçme değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Ünver, G. (2002). Öğretmen adaylarının öğrenci-merkezli öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yapıcı, M., and Demirdelen C. (2007). İlköğretim 4. sınıf programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yayla, R.G. (2011). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Yıldırım, A., and Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative assessment on student motivation and self efficiency. Doctoral Dissertation, The Walden University, U.S.A.

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değer- lendirme Teknikleri Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2016, , 593 - 610, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.38105

Öz

Yapılan bu çalışma sosyal bilgiler öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme teknikleri hakkındaki görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz döneminde Hatay, Kilis ve Gaziantep illerinde görev yapan toplam 61 sosyal bilgiler öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan sosyal bilgiler öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme teknikleri hakkındaki görüşlerinin alındığı bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve var olan durumun ortaya konmasından dolayı da durum çalışması tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonunda elde edilen veriler doğrultusunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin daha çok geleneksel ölçme değerlendirme tekniklerini tercih ettikleri, alternatif ölçme değerlendirme teknikleri hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmadıkları, alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinden kavram haritalarını kullandıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin uygulaması aşamasında öğretmenlerin zaman sıkıntısı yaşadıkları ve öğrenciyi her yönüyle değerlendirmede alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin olumlu etkiye sahip olduğuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosyal bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Anıl, D., and Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (5)2, 44-61.
  • Atasoy, S., and Akdeniz, A. R. (2006). Yapılandırmacı öğrenme kuramına uygun geliştirilen çalışma yapraklarının uygulama surecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 170, 157-175.
  • Atılgan, H. (2007). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Bal, A. P., and Doğanay, A. (2010). An analysis of problems encountered in the process of measurement and evaluation in teaching mathematics at primary school 5th grade. Educational Administration: Theory and Practice, 16(3), 373-398.
  • Candur, F. (2007). Öğretmenlerin fen ve teknoloji öğretimi, kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve bu yöntemlerin öğretim sürecindeki önemi hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Carnevale, J. (2006). The impact of self-assessment on mathematics teachers beliefs and reform practices. Master Thesis, University of Toronto Ontario, Canada.
  • Century, D. N. (2002). Alternative and traditional assessments: their comparative impact on students’ attitudes and science learning outcomes: An exploratory study. Doctoral Dissertation, Temple University, U.S.A.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çalık, S. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreci hakkındaki düşünceleri üzerine bir araştırma. E. Erginer (Edit.), XVI. Eğitim Bilimleri Kongresi, Cilt 2: 323-330, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çelikkaya, T., Karakuş, U., and Demirbaş Öztürk, Ç. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. Ahi Evran Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 57-76.
  • Çepni, S. (2007). Performansların Değerlendirilmesi, Ölçme ve Değerlendirme. Edit. S. Çepni ve E. Karip (Ankara: Pegem A Yayınları), 193-239.
  • Çepni, S., and Çoruhlu Şenel, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 117-128.
  • DPT. (2000). VIII. Beş yıllık kalkınma planı. Ankara.
  • Gamor, K. I. (2001). Moving virtually into reality: a comparison study of the effectiveness of traditional and alternative assessments of learning in a multisensory, fully immersive vr physics program. Doctoral Dissertation, George Mason University. USA.
  • Gelbal, S., and Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gömleksiz, M. N., and Bulut, İ. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
  • Kabapınar, Y., and Ataman, M. (2010). Teachers’ viewpoints on the measurement and evaluation methods used in the primary social studies courses (4-5th Grades). Elementary Education Online, 9(2), 776-791.
  • Kılıç, G. B. (2006). Yeni Yaklaşımlar Işığında İlköğretim Bilim Öğretimi. Morpa Yayıncılık: İstanbul.
  • Kutlu, Ö. (2007). Öğrenci başarısının belirlenmesinde kullanılan yeni yaklaşımlar. A. Hakan. (Ed.). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Alanındaki Gelişmeler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Marzano, R. J., Mc Tıghe, J., and Pıckerıng, D. (1993). Assessing student outcomes. Alexandria: VA Association for supervision and Curriculum Development.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • MEB. (2001). Anadolu öğretmen liseleri için eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: MEB. Yayınevi.
  • Mueller, J. (2005). Authentic assessment in the classromm an the library media center. Library Media Center, 23(7), 14-18.
  • Nash, L. E. (1993). What they know vs. what they show: An investigation of teachers’ practices and perceptions regarding student assessments. PhD Dissertation, Georgia State University Georgia, United States.
  • Naziro, L. M. (2005). The use of alternative assessments in physical education: why some do but many more don’t. Doctoral Dissertation, The Florida State University, U.S.A.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Pilten, P. (2001). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki anlayış ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sifoğlu, N. (2007). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersinde yapısalcı öğrenme ve probleme dayalı öğrenme yaklaşımlarının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Szymanskı Suan, C., and Haas, M. E. (2005). Social Studies Fort He Elementary And Middle Gredes A Constructıvıst Approach (2. Baskı). Boston: Pearson Educatıoan.
  • Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S., and Çepni, S. (2008). Reflection of an ın-service education course programme for science and technology teachers about alternative measurement and assessment techniques: Trabzon sample. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 1-22.
  • Tavşancıl, E., and Aslan E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme değerlendirme. Ankara: Has-soy Matbaacılık.
  • Turgut, F. M. (1990). Eğitimde ölçme değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Ünver, G. (2002). Öğretmen adaylarının öğrenci-merkezli öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yapıcı, M., and Demirdelen C. (2007). İlköğretim 4. sınıf programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yayla, R.G. (2011). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Yıldırım, A., and Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative assessment on student motivation and self efficiency. Doctoral Dissertation, The Walden University, U.S.A.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Topkaya

Bayram Yılar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Topkaya, Y., & Yılar, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değer- lendirme Teknikleri Hakkındaki Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 593-610. https://doi.org/10.17556/jef.38105