Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. Sınıf Öğrencilerinin Anlam Bilgisi İle İlgili Başarı Durumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Erzurum Örneklemi)

Yıl 2017, , 48 - 68, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.295272

Öz

Bu
araştırmada,  6. sınıf öğrencilerinin
anlam bilgisi konularındaki başarı durumlarına çeşitli değişkenlerin etkisi
ortaya konmuştur. Araştırmanın örneklemini, Erzurum ilinde farklı ilköğretim
okullarında öğrenim gören 708 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, liseye
geçiş sınavlarında sorulan Türkçe soruları, bu sınavı uygulayan kurumların
internet sitesinden alınarak incelenmiştir. Bu sorulardan 6. sınıf düzeyine
uygun anlam bilgisi konularıyla ilgili olanlar seçilerek geliştirilen “Türkçe
Testi”, araştırmacı tarafından 2005 Türkçe programına uygun şekilde
etkinliklerle oluşturulmuş “Yazılı Sınav”, örneklemdeki 6. sınıf öğrencilerine
uygulanmıştır. Ayrıca, araştırmada kullanılan bağımsız değişkenlerin
öğrencilerin anlam bilgisi konularındaki başarılarıyla olan ilişkilerini tespit
etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Anketi”,
örneklemi oluşturan 6. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Elde edilen veriler
ışığında, öğrencilerin başarısının bu değişkenlere göre istatiksel açıdan
anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Ateş, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile Türkçe dersine karşı tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksan, D. (2005). Anlambilim konuları ve Türkçenin anlam bilimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Banguoğlu, T. (1998). Türkçenin grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Başkan, Ö. (2003). Bildirişim. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Benveniste, E. (1995).Genel dilbilim sorunları. (Çev. Erdim Öztokat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bilgin, M. (2002).Anlamdan anlatıma Türkçemiz. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gencan, T. N. (1966). Dilbilgisi, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • http://www.psikoloji.gen.tr/modules.php?name=news&file=article&sid=51
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kıran, Z. Ve Eziler Kıran A. (2006).Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Komisyon. (2005).İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar) (taslak basım). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Komisyon. (2006).İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sabak, E. (2007), İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin türkçe dersinde okuduğunu anlama becerilerini etkileyen ekonomik ve demografik faktörler [economic and demographic factors affecting elementary school third-grade students' reading comprehension skills in turkish course] Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep: Unpublished Master's Thesis.
  • Sağır, M. (2002). İlköğretim okullarında dil bilgisi öğretimi. Türk Dili, 601, 56-59.
  • Şahin, A. (2006). İlköğretim ve ortaöğretimde oks-öss uygulamaları ve sonuçları (erzurum örneklemi). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, E. (2006). Açık ilköğretim ve ilköğretim Türkçe ders kitaplarındaki soruların oks türkçe sorularıyla örtüşme düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dil bilim terimleri sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Yiğit, F. (2013). 6. sınıf öğrencilerinin anlam bilgisindeki başarı durumlarını etkileyen değişkenlerin incelenmesi: Rize örneği. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 165-175.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem İşcan

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA İşcan, A. (2017). 6. Sınıf Öğrencilerinin Anlam Bilgisi İle İlgili Başarı Durumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Erzurum Örneklemi). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 48-68. https://doi.org/10.17556/erziefd.295272