Bu
çalışmanın amacı, sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerini
belirlemek ve teknolojik pedagojik alan bilgilerini derslerine entegre edebilme
yeterliliklerini çok yönlü incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
7 faktörden oluşan 37 maddelik 5’li likert tipi “Sosyal Bilgiler
Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği” ile Görüşme
Formu kullanılmıştır. Karma modelin
kullanıldığı bu araştırmanın katılımcılarını, 2015/2016 eğitim öğretim yılında
öğrenime devam eden Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı son sınıf öğretmen
adayları oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, yüzde, frekans, aritmetik ortalama
değerlerini içeren betimleyici istatistiklere bakılmış, TPAB'nin alt boyutları
arasındaki ilişki ele alınmış ve araştırmada ikili karşılaştırmalar için t-testi
kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel analizde ise TPAB'nin alt boyutlarına
uygun olarak öğretmen adayları ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme
yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının, teknolojik bilgi ile pedagojik bilgileri arasında düşük düzeyde
ilişki bulunurken, teknoloji bilgi ile alan bilgisi arasında orta düzeyde
ilişki bulunmuş, alan bilgisi ile pedagojik bilgi arasında yüksek düzeyde
ilişki bulunmuştur. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji pedagoji ve
alan bilgisi boyutu incelendiğinde cinsiyet, aktif bilgisayar kullanımı, aktif
internet kullanımı ve mezun olunan orta öğretim kurumu değişkenlerine göre
anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Görüşme
verilerinden elde edilen analiz sonuçları da istatistiksel verileri destekler
niteliktedir.
Teknolojik pedagojik alan bilgisi sosyal bilgiler öğretmen adayları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |