İnsan yaşamını derinden etkileyen pandemi/küresel salgın süreci, beraberinde birçok değişikliği de getirmiştir. Bu süreçte zorunlu olarak birtakım tedbirler alınmıştır. Ülkemizde de bu tedbirler kapsamında okullar kapatılmış ve uzaktan eğitime geçilmiştir. Millî Eğitim Bakanlığı, okuldan uzak kalan öğrencileri desteklemek amacıyla “Arkadaş” isimli tatil kitaplarını yayımlamıştır. İlkokul öğrencileri için hazırlanan bu tatil kitaplarının ülkedeki bütün öğrencilere ulaştırılması amaçlanmıştır. Eğitim, çocukları sadece bilgi yönünden geliştirmek demek değildir. Eğitim, çocukları karakter olarak da geliştirmeyi hedefler. Bu da değerler eğitimiyle mümkündür. Çocuklar için hazırlanmış kitaplarda, onların gelişim özelliklerine uygun şekilde evrensel ve millî değerlere yer verilmesi önemlidir. Bu çalışmada doküman incelemesi yöntemiyle “Arkadaş” tatil kitapları değerler bakımından incelenmiştir. Dokümanlara, betimsel analiz yapılarak kitaplarda hangi değerlere yer verildiği tespit edilmiştir. Betimsel analizin temasını Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan “Değerler Eğitimi Yönergesi” oluşturmuştur. Çalışmanın sonucunda ilkokul 1, 2, 3 ve 4. sınıflar için ayrı ayrı hazırlanan bu kitapların, içerisinde birçok değeri barındırdığı görülmüştür. Bu değerlerden en çok yardımlaşma değerinin kullanıldığı, onu kültürel mirasa sahip çıkma ve sorumluluk değerlerinin takip ettiği saptanmıştır. Kitaplarda; iyimserlik, şefkat, empati, özgüven gibi değerlere ise yer verilmediği görülmüştür. Söz konusu kitapların değerler bakımından zenginleştirilebileceği ve sadece salgın dönemiyle sınırlı tutulmaması gerektiği düşünülmektedir.
The pandemic process that deeply affects human life has brought many changes with it. In this process, some necessary measures have been taken. In our country, within the scope of these measures, schools were closed and distance education started. The Ministry of National Education published holiday books called “Arkadaş” in order to support students who are out of school. It is important to include universal and national values in books prepared for children in accordance with their developmental characteristics. In this study, the holiday books ‘’Arkadaş’’ were examined in terms of values by document analysis method. It has been determined which values were included in the books by making a descriptive analysis of the documents. As a result of the study, it was seen that these books, which were prepared for primary school 1st, 2nd, 3rd and 4th grades separately, contain many values. It has been determined that among these values, the value of cooperation is used the most, followed by the values of protecting cultural heritage and responsibility. It has been observed that values such as optimism, compassion, empathy and self-confidence are not included in the books. It is thought that these books can be enriched in terms of values and should not be limited only to the pandemic period.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |