Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 321 - 334, 15.08.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.298455

Öz


Bu çalışma Görsel sanatlar öğretmeni
adaylarının görsel okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve görsel okuryazarlık
düzeylerinin bazı değişkenlere göre etkilenip etkilenmediğini ortaya çıkarmak
amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Resim-İş
Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 172 öğrenciden oluşturulmuştur. Genel
tarama modelinde yapılan araştırmanın verilerini toplamak için Kişisel bilgi
formu ve Görsel Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda görsel
sanatlar öğretmen adaylarının görsel okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu
belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre bir farklılık saptanmazken sınıf
düzeyi değişkeninde sınıf düzeyine paralel olarak artan anlamlı farklılıklar
bulunmuştur.




Kaynakça

  • Arnheim, R. (2004). Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley : University of California Press
  • Avgerinou, M. D. & Pettersson, R. (2011). Toward a Cohesive Theory of Visual Literacy. Journal of Visual Literacy. 30, 2, 1–19
  • Cooper, J. (2003 Sınıf Öğretme Becerileri Boston, MA: Houghton Mifflin.
  • Debes, J. (1969). The loom of Visual Literacy:an overview (Cilt 14). Audiovisual Instruction.
  • Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. &Smaldino, S. E. (1989). Instructional Media and Technologies for Learning (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • IVLA-International Visual Literacy Association. What is “visual literacy?”http://www.ivla.org/org_what_vis_lit.htm.adresinden 08.02.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kiper, A., Aslan, S., Kıyıcı, M &Akgün Ö. E. (2012). Vısual Literacy Scale: The Study of Valıdıty and Relıabılıty. TOJNED, 73-83.
  • Kiper, A., Kırksekiz, A. &Çam, E. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Becerileri. 2nd Instructional Technologies & Teacher Education Symposium. 20-22 Mayıs. Afyonkarahisar
  • Kocaarslan, M., & Çeliktürk, Z. (2013). Egitim Fakültesi Ögrencilerinin Görsel Okuryazarlik Yeterliklerinin Belirlenmesi/Determination of Visual Literacy Competencies of the Students of Education Faculty. Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 344.
  • Önür, N. (2007). Dijital bölünme ve gençlik: Bilgi Toplumunun Sınırlarında Erişilen Toplumsallık. Sosyoloji Dergisi Ülgen Oskay’a Armağan Özel Sayısı, 195-233.
  • Pettersson, R. (2013). Wiews of Visual Literacy. Journal on Images and Culture. Issue 1: February
  • Pettersson, R. (1989). Visuals for Information, Research and practice. Englewood Cliffs. N.J. (USA): Educational TeTechnology Publications, p. 14
  • Pettersson, R. (2012a). Information Design 3. Image Design. Tullinge: Institute for Infology. <http://www.iiid.net/Downloads.aspx>, p. 44
  • Rourke, A. & O’Connor, Z. (2009). Examining ways to improve visual teaching material: The role of visual literacy and predominate learning modalities. Albertson, M. L (Ed.) Developments in Higher Education, New York, Nova Science, pp.1-35.
  • Taşpınar, Ş. E. Sanat Eğitiminin Görsel Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Design (TOJDAC), 1(6), 335-342.
  • Stokes, S. (2002) Öğretim ve Öğrenmede Görsel Okur-Yazarlık. Edebiyat perspektifi Eğitimde Teknolojinin Entegrasyonu için Elektronik Dergisi, 1, 171-184.
  • Şahin, Ç. &Kıran, I. (2009). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77-90.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Şeyda Eraslan Taşpınar

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 26 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eraslan Taşpınar, Ş. (2017). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 321-334. https://doi.org/10.17556/erziefd.298455