Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANA SINIFI ÖĞRENCİLERİ VE İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN CANLI VE CANSIZ KAVRAMLARINI ANLAMA DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2003, Cilt: 5 Sayı: 2, 83 - 96, 01.12.2003

Öz

Bu çalışmada farklı okullardaki ana sınıfı öğrencileri ile ilköğretim 1. sınıf öğrenci-lerinin canlı ve cansız kavramlarını anlama düzeyleri araştırılmıştır. Canlı ve cansızlara ait resimler bir sayfalık anket ile öğrencilere gösterilmiş ve böylece öğrencilerin okullarında aldıkları bilgi ve bu bilgiyi kullanma yetenekleri ölçülmüştür. Bu yolla farklı seviyelerdeki öğrencilerin zihinlerinde canlı ve cansız kavramlarının doğru bir şekilde oluşup oluşmadığı araştırılmıştır. SPSS 11.0 paket programı yardımıyla elde edilen analiz sonuçları değerlendi-rilerek, müfredatta bulunan canlı ve cansız kavramlarının daha iyi öğretilebilmesine ışık tutacağı kanısıyla bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Atasoy, B. (2002). Fen Öğrenimi ve öğretimi. Ankara, Gündüz Eğitim ve Yayıncı- lık.
  • Bahar, M., Cihangir, S. ve Gözün, Ö. (2002). Okul Öncesi Ve İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Canlı Ve Cansız Nesneler İle İlgili Alternatif Düşünce Kalıp- ları (V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, 16-18 Eylül 2002), 02.02.2004. Web üzerinde: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/t65d.pdf.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim Teknolojisi ve Eğitim. Ankara, Kadıoğlu Matbaası. Dikmenli, M., Çardak, O. ve Türkmen, L. (2002). İlköğretim Öğrencilerinin “Hay-
  • image
  • vanlar Alemi Ve Sınıflandırılması” Kavramlarıyla İlgili Alternatif Görüşle- ri (V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi ODTÜ Kültür Ve Kongre Merkezi, 16-18 Eylül 2002), 25.03.2004. Web üzerinde: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/ t69d.pdf.
  • Erbaş, S., Ergül, R., Şimşekli, Y. ve Özdilek, Z. (2002). Okul Öncesi Dönemde Fen Öğretimi. Bursa, Ekin Kitapevi.
  • Gilbert, J.K., Osborne, R.J. ve Fensham, P.J. (1982). Children’s science and its con- sequences for teaching. Science Education, 66(4), 623-633.
  • image
  • Güler, U. (2000). Türkçe ders notları. Web üzerinde; http://www.geocities.com/
  • uguler2000/ 07kavram.htm. 14.10.2002.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, Ç. (1997). Genel Öğretim Yöntemleri. Öz Eğitim Yayın- ları, Konya.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: 3229, Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi: 1144, Öğretmen Kitapları dizisi: 204, İs- tanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M., ve Ercan, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L., Külâhoğlu, Ş. Ö., Güçlü, N., Çalık, T., Topses, G., Öksüzoğlu, A.
  • F. ve Korkmaz, A., (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul öncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik: Anoloji. Milli Eğitim dergisi, Sayı: 157, kış. Web üzerinde: http://yayim.meb.gov.tr/ yayimlar/157/kucukturan.htm.
  • Leeds Üniversitesi Eğitim Fakültesi ders notları (1990). (Holding, B., Johnston, K. And Scott, P., Interactive Teaching In Science: Workshops For Training Courses, Workshop 9: Diagnostic Teaching In Science Classrooms, CLIS Project, Hatfield: Association For Science Education, Crown copyright, 1990).
  • Ö. Demirel, Kaya, Z. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Pegem Yayıncılık.
  • Piaget, J. (1929). The Child's Conception of the World, London: Routledge & Ke- gan Paul.
  • Tamir, P., Gal-Choppin, R. ve Nussinovitz, R. (1981). How do intermediate and junior high schools students conceptualize living and non-living? Journal of Research in Science Teaching, 18, 241-248.

A STUDY ON UNDERSTANDING LEVELS OF LIVE AND NONLIVE CONCEPTS OF KINDERGARTEN AND FIRST YEAR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Yıl 2003, Cilt: 5 Sayı: 2, 83 - 96, 01.12.2003

Öz

In this study, understanding levels of live and non-live concepts of kindergarten and first year primary school students from different schools have been studied. Live and non-live pictures have been presented to the students as a one-sheet questionnaire and the answers indicating their understandings involved live and non-live concepts have been investigated. The data were analyzed by using SPSS 11.0 software. Students’ conceptions of live and non- live concepts have been identified and some suggestions were proposed for better teaching of live and non-live concepts covered in the curriculum.

Kaynakça

  • Atasoy, B. (2002). Fen Öğrenimi ve öğretimi. Ankara, Gündüz Eğitim ve Yayıncı- lık.
  • Bahar, M., Cihangir, S. ve Gözün, Ö. (2002). Okul Öncesi Ve İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Canlı Ve Cansız Nesneler İle İlgili Alternatif Düşünce Kalıp- ları (V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, 16-18 Eylül 2002), 02.02.2004. Web üzerinde: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/t65d.pdf.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim Teknolojisi ve Eğitim. Ankara, Kadıoğlu Matbaası. Dikmenli, M., Çardak, O. ve Türkmen, L. (2002). İlköğretim Öğrencilerinin “Hay-
  • image
  • vanlar Alemi Ve Sınıflandırılması” Kavramlarıyla İlgili Alternatif Görüşle- ri (V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi ODTÜ Kültür Ve Kongre Merkezi, 16-18 Eylül 2002), 25.03.2004. Web üzerinde: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/ t69d.pdf.
  • Erbaş, S., Ergül, R., Şimşekli, Y. ve Özdilek, Z. (2002). Okul Öncesi Dönemde Fen Öğretimi. Bursa, Ekin Kitapevi.
  • Gilbert, J.K., Osborne, R.J. ve Fensham, P.J. (1982). Children’s science and its con- sequences for teaching. Science Education, 66(4), 623-633.
  • image
  • Güler, U. (2000). Türkçe ders notları. Web üzerinde; http://www.geocities.com/
  • uguler2000/ 07kavram.htm. 14.10.2002.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, Ç. (1997). Genel Öğretim Yöntemleri. Öz Eğitim Yayın- ları, Konya.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: 3229, Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi: 1144, Öğretmen Kitapları dizisi: 204, İs- tanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M., ve Ercan, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L., Külâhoğlu, Ş. Ö., Güçlü, N., Çalık, T., Topses, G., Öksüzoğlu, A.
  • F. ve Korkmaz, A., (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul öncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik: Anoloji. Milli Eğitim dergisi, Sayı: 157, kış. Web üzerinde: http://yayim.meb.gov.tr/ yayimlar/157/kucukturan.htm.
  • Leeds Üniversitesi Eğitim Fakültesi ders notları (1990). (Holding, B., Johnston, K. And Scott, P., Interactive Teaching In Science: Workshops For Training Courses, Workshop 9: Diagnostic Teaching In Science Classrooms, CLIS Project, Hatfield: Association For Science Education, Crown copyright, 1990).
  • Ö. Demirel, Kaya, Z. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Pegem Yayıncılık.
  • Piaget, J. (1929). The Child's Conception of the World, London: Routledge & Ke- gan Paul.
  • Tamir, P., Gal-Choppin, R. ve Nussinovitz, R. (1981). How do intermediate and junior high schools students conceptualize living and non-living? Journal of Research in Science Teaching, 18, 241-248.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Selâmi Yeşilyurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2003
Yayımlandığı Sayı Yıl 2003 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, S. (2003). ANA SINIFI ÖĞRENCİLERİ VE İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN CANLI VE CANSIZ KAVRAMLARINI ANLAMA DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 83-96.