Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE KARŞI TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2006, Cilt: 8 Sayı: 2, 13 - 27, 01.12.2006

Öz

Günümüz öğretmen yetiştirme programları toplumun ihtiyaç duyduğu insan gücü çerçevesinde yeniden şekillenmektedir. Bu çalışma, farklı alanlarda öğrenimlerini sürdüren öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarını karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2004–2005 yılı bahar ve güz dönemlerinde Okul Deneyimi-I ve Okul Deneyimi-II derslerine devam eden 865 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır (α=0,92). Yapılan anket çalışması sonuçlarından öğretmen adaylarının devam ettikleri programa ve sınıflara göre öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında önemli bir farkın olduğu, ancak cinsiyet yönünden anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acat, B. ve Yenilmez, K. (2004).“Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mes- leğine İlişkin Motivasyon (Güdülenme) Düzeyleri ve Sorunları”. XII. Eği- tim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı. S: 99-120.
  • Atıcı, B. (2000). Öğretmen Eğitiminde Yeni Bir Olanak: WWW ve Sosyal Oluştur- macılık. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 10–12 Mayıs 2000, Onsekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Can, N. (2001).“Öğretmenlik Uygulamasının Yönetimi İle İlgili Yeni Düzenlemenin Getirdikleri ve Yaşanan Sorunlar”. Erciyes Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 11.
  • Çelenk, S. (1988), Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İliş- kin Yutumları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gökçe, E. (2003) “Gelişmiş Ülkelerde Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları”.
  • Eğitimde Yansımalar: VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiş- tirme Ulusal Sempozyumu. Sivas.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S., Z. (1997) “Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları ile Akademik Başarıları Arasın- daki İlişki–Atatürk Üniversitesi Örneği”. III. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Adana.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M..Bayrak, R. ve Yalçın, M. (2005) “Alan Öğretmeni Yetiştirmede Tezsiz Yüksek Lisans Eğitiminin Sonuçları- nın Değerlendirilmesi”. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 9, SS. 1-10
  • Karamustafaoğlu, O. ve Akdeniz, A., R. (2002) “Fizik Öğretmen Adaylarının Ka- zanmaları Beklenen Davranışları Uygulama Okullarında Yansıtabilme Ola- nakları”. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E. (2005) “Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:13, No:2, SS.367-380.
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999) “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimine İlişkin Algı- ları” Çağdaş Eğitim Dergisi. Cilt: 254, SS. 18-24.
  • Özgür, F. N. (1994), Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. S 35, 170-171.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). “Öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik tutumları.” XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı. S: 413-423.
  • Sürücü, A. (1997), Öğretmenlik Formasyonu Alan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesle-
  • ğine Yönelik Tutumları, Selçuk Üniversitesi, Konya. S: 80-85.
  • Şahin, N. (1992), Arifiye Anadolu Öğretmen Lisesi 3. Sınıf Öğrencilerinin Öğret- menlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Ankara.
  • Şen, H., Ş. ve Erişen, Y. (2002) “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Eleman- larının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 22, Sayı:1, SS. 99-116.
  • Şenel, E. A. (1999), Öğretmenlik Sertifikası Programına Katılan Öğretmen Adayla- rının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına Öğretim Uygulamaları- nın Etkisi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. SS, 68-71.
  • Şimşek, H. (2005) “Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı- na Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sa- yı:1, s. 1-26.
  • Temel, A. (1990) “Fen-Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarına Öğretmenlik Formasyon Programının Etkisi”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 1, Sayı: 3, SS. 180-192.
  • Yetim, A ve Göktaş, Z. (2004) “Öğretmenin Mesleki Ve Kişisel Nitelikleri” Kasta- monu Eğitim Dergisi, Cilt:12, No:2, ss.541-550.

THE INVESTIGATION OF STUDENT TEACHERS’ ATTITUDES TOWARDS THEIR OCCUPATIONS

Yıl 2006, Cilt: 8 Sayı: 2, 13 - 27, 01.12.2006

Öz

Education systems have been reconstructed due to rapidly developments at science and technology and society the need for qualitative human. The aim of this study is to find out different prospective student teachers’ attitudes towards their professions. Sampling consists of 865 student teachers, which are attending “School Experience-I” and “School Experience-II” courses at semester of 2004-2005. The survey has been used as data collection tool (α=0.92). As a result, there is a signifi- cant difference among the student teachers’ attitudes considering the ongoing pro- grams and classes, but not gender at significant level of p<0.05.

Kaynakça

  • Acat, B. ve Yenilmez, K. (2004).“Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mes- leğine İlişkin Motivasyon (Güdülenme) Düzeyleri ve Sorunları”. XII. Eği- tim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı. S: 99-120.
  • Atıcı, B. (2000). Öğretmen Eğitiminde Yeni Bir Olanak: WWW ve Sosyal Oluştur- macılık. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 10–12 Mayıs 2000, Onsekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Can, N. (2001).“Öğretmenlik Uygulamasının Yönetimi İle İlgili Yeni Düzenlemenin Getirdikleri ve Yaşanan Sorunlar”. Erciyes Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 11.
  • Çelenk, S. (1988), Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İliş- kin Yutumları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gökçe, E. (2003) “Gelişmiş Ülkelerde Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları”.
  • Eğitimde Yansımalar: VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiş- tirme Ulusal Sempozyumu. Sivas.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S., Z. (1997) “Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları ile Akademik Başarıları Arasın- daki İlişki–Atatürk Üniversitesi Örneği”. III. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Adana.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M..Bayrak, R. ve Yalçın, M. (2005) “Alan Öğretmeni Yetiştirmede Tezsiz Yüksek Lisans Eğitiminin Sonuçları- nın Değerlendirilmesi”. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 9, SS. 1-10
  • Karamustafaoğlu, O. ve Akdeniz, A., R. (2002) “Fizik Öğretmen Adaylarının Ka- zanmaları Beklenen Davranışları Uygulama Okullarında Yansıtabilme Ola- nakları”. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E. (2005) “Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:13, No:2, SS.367-380.
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999) “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimine İlişkin Algı- ları” Çağdaş Eğitim Dergisi. Cilt: 254, SS. 18-24.
  • Özgür, F. N. (1994), Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. S 35, 170-171.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). “Öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik tutumları.” XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı. S: 413-423.
  • Sürücü, A. (1997), Öğretmenlik Formasyonu Alan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesle-
  • ğine Yönelik Tutumları, Selçuk Üniversitesi, Konya. S: 80-85.
  • Şahin, N. (1992), Arifiye Anadolu Öğretmen Lisesi 3. Sınıf Öğrencilerinin Öğret- menlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Ankara.
  • Şen, H., Ş. ve Erişen, Y. (2002) “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Eleman- larının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 22, Sayı:1, SS. 99-116.
  • Şenel, E. A. (1999), Öğretmenlik Sertifikası Programına Katılan Öğretmen Adayla- rının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına Öğretim Uygulamaları- nın Etkisi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. SS, 68-71.
  • Şimşek, H. (2005) “Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı- na Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sa- yı:1, s. 1-26.
  • Temel, A. (1990) “Fen-Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarına Öğretmenlik Formasyon Programının Etkisi”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 1, Sayı: 3, SS. 180-192.
  • Yetim, A ve Göktaş, Z. (2004) “Öğretmenin Mesleki Ve Kişisel Nitelikleri” Kasta- monu Eğitim Dergisi, Cilt:12, No:2, ss.541-550.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Hüseyin Bulut Bu kişi benim

Çetin Doğar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, H., & Doğar, Ç. (2006). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE KARŞI TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 13-27.