The purpose of this study is to evaluate an in service education program which is developed with the help of university partnership for physics teachers and aimed to provide their professional developments about science laboratory works. Sample of this research were constituted by four physics teachers working in the centre of Trabzon in July 2002 whom were participated in serve course programmed that was planned for thirty of them. Data were collected by being developed semistructured observation chart and interview method. At the end of this analysis and assessment, it has been deduced that participated physics teacher have not used the laboratory methods effectively in their lessons yet. But they were successful on fulfilling the expected behaviors at the rate of 83 %, while they were applying INSET (in-service education and training) program and it has been established that three fourth of them could use the information and talents gained from INSET prog- ram, in their own lessons. To apply these information and talents it will be useful to set a system aimed at being awarded to that of successful teachers and consisting short-term and long-term assessment.
Physics Education In Service Education Long Times Evaluation
Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmenlerinin laboratuar çalışmaları konusunda mesleki gelişimlerini sağlamak için üniversite destekli olarak geliştirilen bir hizmet içi eğitim programının uzun süreli değerlendirmesini yapmaktır. Araştırmanın örneklemini Haziran 2002’de Trabzon il merkezindeki okullarda çalışan ve iki hafta süreli uygulanan hizmet içi kurs programına katılan otuz fizik öğretmeninden dört’ü oluşturmaktadır. Veriler, geliştirilen yarı yapılandırılmış gözlem çizelgesi ve mülakat yöntemi ile toplanmıştır. Yapılan bu izleme değerlendirmesi sonucunda, katılımcı fizik öğretmenlerinin derslerinde laboratuar yöntemini hâlâ etkili olarak kullanmadıkları, fakat kendilerine uygulanan HİE programındaki etkinlikleri uygularken gözlenmesi beklenen davranışları gerçekleştirmede % 83 oranında başarılı oldukları ve dörtte üçünün de HİE programında kazandıkları bilgi ve becerileri derslerinde kullanabildikleri tespit edilmiştir. HİE programlarında edinilen bilgi ve becerilerin uygulamaya geçirilebilmesi için, programların kısa ve uzun süreli değerlendirilmesinin yapılması ve başarılı olan öğretmenlerin ödüllendirilmesine yönelik bir sistemin oluşturulması yararlı olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 8 Sayı: 2 |