Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REVISED BLOOM TAXONOMY AND ITS APLLICATION IN ALGEBRA AREA

Yıl 2008, Cilt: 10 Sayı: 2, 185 - 196, 01.12.2008

Öz

 

The aim of this study was to introduce “Revised Bloom Taxonomy” and apply it to field of learning algebra in New Elementary Turkish Mathematics Pro- grams (for grades 6-8). Anderson at all (2001) revised Bloom Taxonomy in order to eliminate defi- ciencies and contradictions, improve and make it more modern, and renamed it as “Revised Bloom Taxonomy”. It has a two-dimension framework: Knowledge which indicates subject matter (content) and cognitive process which indicates a description of what is to be done with or to that content. Each dimension was categorized into two-dimensional table, the vertical dimension of which table consists of four types of knowledge: Factual Knowledge, conceptual knowledge, procedural knowledge, and meta-cognitive knowledge, and the horizontal dimension of which consists of six categories of cognitive processes: Remember, understand, apply, evaluate, and cre- ate. Thus, revised taxonomy gave us the opportunity to evaluate the objectives and learning from not only knowledge point but also process point. When the objectives in field of learning algebra were evaluated with revised taxonomy, Mathematics Education Program seemed to aim to more generally conceptual and procedural knowledge than the other knowledge categories. In cognitive processes, it is aimed to develop upper-thinking skills like “analyze” and “create” even if low thinking skills such as “understand” and “apply” weight more.

 

Kaynakça

  • Altun, M. (2002). Matematik Öğretimi, Alfa Yayıncılık, Bursa.
  • Anderson, L. W. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education.
  • Studies in Education Evaluation, 31, 102–113.
  • Çelik, D. (2005). Okullarda Ölçme Değerlendirme Nasıl Olmalıdır? Devlet Kitapla- rı Müdürlüğü, İstanbul.
  • Doğan, N. (2006). Davranışların Ölçülmesi, (ed. H. ATILGAN) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, 140–155, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kratwohl, D. R. (2002). A revision of Blom’s taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41( 4), 212–218.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim İlke ve Yöntemler (Gözden geçirilmiş 12. baskı) 14–16. Nobel Ayın Dağıtım, Ankara.
  • MEB (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6-8. Sı- nıflar), Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya (12.
  • Baskı), Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Şahin, İ. (2005). Hedeflerin aşamalı sınıflanması, (ed. M. Öztürk) Öğretimde Plan- lama ve Değerlendirme, 102–117, Lisans Yayıncılık, İstanbul.

REVİZE EDİLMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ VE CEBİR ÖĞRENME ALANI ÖRNEĞİNDE UYGULAMASI

Yıl 2008, Cilt: 10 Sayı: 2, 185 - 196, 01.12.2008

Öz

Bu çalışmada, “Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi”nin tanıtımı ve Yeni İlköğretim Matematik Programındaki Cebir Öğrenme Alanı örneğinde uygulanması yapılmıştır. Bloom Taksonomisi, Anderson ve diğerleri (2001), tarafından, eksiklikleri, çelişkileri gidermek ve daha modern hâle getirmek için revize edilerek “Revize Edilmiş Bloom Taksonomi” olarak adlandırılmıştır. Revize edilen taksonomide, hedefin içeriğini gösteren “bilgi (knowledge) boyutu”; “olgular bilgisi”, “kavramlar bilgisi”, “işlemler bilgisi” ve “biliş ötesi bilgisi” kategorilerine ve hedefin nasıl gerçekleşeceğini (eylem) gösteren “bilişsel süreç (cognitive process) boyutu” “hatırla”, “anla”, “uygula”, “analiz et”, “değerlendir” ve “yarat” kategorilerine ayrılmıştır. Bu bilgi ve bilişsel süreç boyutu bir matrisle birleştirilmiştir. Matrisin sütununa bilgi boyutunu oluşturan kategoriler, satırına ise bilişsel süreci oluşturan kategoriler yazılmıştır. Böylece revize edilmiş taksonomiyle (revised taxonomy) öğrenmeleri veya hedefleri, sadece bilgi açısından değil aynı zamanda süreç açısından da değerlendirme imkânı ortaya çıkmıştır. Yeni İlköğretim Matematik Programı cebir öğrenme alanındaki kazanımlar revize edilmiş taksonomiye göre değerlendirildiğinde, bilgi boyutu açısından daha genel olarak matematiksel kavram ve işlemlerinin geliştirilmesi hedeflendiği görülmektedir. Bilişsel süreç açısından ise, anlama ve uygulama yapma ağırlıklı olmasına rağmen çok az da olsa analiz etme ve yaratma gibi üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi hedeflendiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Altun, M. (2002). Matematik Öğretimi, Alfa Yayıncılık, Bursa.
  • Anderson, L. W. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education.
  • Studies in Education Evaluation, 31, 102–113.
  • Çelik, D. (2005). Okullarda Ölçme Değerlendirme Nasıl Olmalıdır? Devlet Kitapla- rı Müdürlüğü, İstanbul.
  • Doğan, N. (2006). Davranışların Ölçülmesi, (ed. H. ATILGAN) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, 140–155, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kratwohl, D. R. (2002). A revision of Blom’s taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41( 4), 212–218.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim İlke ve Yöntemler (Gözden geçirilmiş 12. baskı) 14–16. Nobel Ayın Dağıtım, Ankara.
  • MEB (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6-8. Sı- nıflar), Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya (12.
  • Baskı), Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Şahin, İ. (2005). Hedeflerin aşamalı sınıflanması, (ed. M. Öztürk) Öğretimde Plan- lama ve Değerlendirme, 102–117, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Mehmet Bekdemir Bu kişi benim

Yavuz Selim Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bekdemir, M., & Selim, Y. (2008). REVİZE EDİLMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ VE CEBİR ÖĞRENME ALANI ÖRNEĞİNDE UYGULAMASI. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 185-196.