Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF STORY MAP METHOD ON READING COMPREHENSION

Yıl 2008, Cilt: 10 Sayı: 2, 212 - 225, 01.12.2008

Öz

 

In this study, the effect of story map method on improving of reading com- prehension skills of a student having lack of reading comprehension. The study was carried out on a student, suitably selected according to the aim of the study, in sev- enth class. The selected student was required to read the passages which are suitable to his level in Turkish text book. He was asked totally six questions including 3 basic and 3 deep comprehension questions. He was required to read the sub-class level reading passages because he had difficulty in reading and he was required to answer the questions about each reading passages. In the result of assessment done before application, it was determined that the student’s reading comprehension level is %13 in the 7thclass level, %20 in the 6thclass level and %50 in the 5thclass level. The teaching was started at the level of 5thclass in order to improve the student’s reading comprehension skills. It was seen that there was an improvement in student’s reading comprehension skills in the result of teaching lasting 2.5 months with the method of story map.

Kaynakça

  • Akyol, H. (1999). Hikâye Haritası Yöntemiyle Metin Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 142, 55-57.
  • Bakırcıoğlu, R. (2001). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Özgün Mat- baacılık.
  • Davis, Z. T. ve Mcpherson, M. D. (1989). Story Map Instruction: A Road Map For Reading Comprehension. The Reading Teacher, 43, 232-239.
  • Dana, G., Gersten, R., Dimino, J. ve Douglas, C. (1990). Story Gramer: Effective Literature Instruction For High School Students With Learning Disabilities.Journal Of Learning Disabilities, 23, 335-348.
  • Davis, Z. T. (1994). Effects Of Prereading Story Mapping On Elementary Readers Comprehension. Journal Of Educational Research, 87, 353-360.
  • Dimino, J., Gersten, R., Carnine, D., Blake, G. (1990). Story Gramer: n Approach For Promoting At Risk Secondary Students’ Compehension Of Literature. The Elementary School Journal, 91, 19-32.
  • Gardill, M. C., Jitendra, A. K. (1999). Advanced Story Map Instruction: Effects On Reading Comprehension Of Students With Learning Disabilities. The Journal Of Special Education, 33, 2-17.
  • Güneş, F. (2000). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Ya- yınları.
  • Güleryüz, H. (2004). Yaratıcı Beyin Gücü ve Okuma Yetişeği. Ankara: Tek Ağaç Yayınları.
  • Gül, M., Köktürk, M. (2001). İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Yıldı- rım Yayınları.
  • image
  • Idol, L. (1987). Group Story Mapping: A Comprehension Strategy For Both Skilled And Unskilled Readers. Journal Of Learning Disabilities, 20, 196-205.
  • Kapulu, A. (2003). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Koza Yayınları. Lerner, J. W. (2000). Learning Disabilities Theories Diagnonsis And Teaching
  • Strategies. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Miller, W. H. (1972). The First R Elementary Reading Today. New York: Holt Rinehart And Winston Inc.
  • May, Frank B. (1986). Reading As Communication: An Interactive Approach.
  • Columbus Ohio: Merril Publishing Company.
  • Özdemir, E. (1987). İlkokul Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi Kılavuzu. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Reutzel, D. R. (1986). Investigating A Synthesized Comprehension Instructional Strategy: The Cloze Story Map. Journal Of Educational Research, 79, 343- 349.
  • Robinson, R., Good, T. L. (1987). Becoming On Effective Reading Teacher. New York: Harper And Row Publishers.
  • Salinger, T. (2003). Helping Older Struggling Readers. Preventing School Failure, 47, 79-85.
  • Smith, C. B. (1990). Story Map: Setting, Plot, Mood, Theme. The Reading Teacher, 44, 178-179.
  • Sorrell, A. L. (1990). Three Reading Comprehension Strategies: Tells, Story Mapping and QARS. Academic Therapy, 25, 359-368.

HİKÂYE HARİTASI YÖNTEMİNİN OKUDUĞUNU ANLAMAYA ETKİSİ

Yıl 2008, Cilt: 10 Sayı: 2, 212 - 225, 01.12.2008

Öz

Bu araştırmada okuduğunu anlama güçlüğü olan bir öğrencinin, okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede hikâye haritası yönteminin etkisi incelenmiştir. Araştırma ilköğretim 7. sınıftan araştırmanın amacına uygun olarak seçilen bir öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak seçilen öğrenciye, Türkçe ders kitabından düzeyine uygun olarak seçilen metinler okutulmuş, okutulan metin ile ilgili 3 tane basit anlama, 3 tane de derinlemesine anlama olmak üzere toplam 6 tane okuduğunu anlama sorusu sorulmuştur. Öğrenci metni anlamada zorlandığı için alt sınıf düzeylerinden metinler okutulmuş, her metin ile ilgili okuduğunu anlama sorularını cevaplaması istenmiştir. Uygulama öncesi yapılan değerlendirme sonucunda öğrencinin okuduğunu anlama düzeyinin 7. sınıf seviyesinde %13, 6. sınıf seviyesinde %20 ve 5. sınıf seviyesinde %50 olduğu tespit edilmiştir. Öğrencinin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirmek için sunulacak öğretime 5. sınıf seviyesinden başlanmıştır. Hikâye haritası yöntemiyle 2.5 ay devam eden öğretimin soncunda öğrencinin okuduğunu anlama becerilerinde gelişme olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyol, H. (1999). Hikâye Haritası Yöntemiyle Metin Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 142, 55-57.
  • Bakırcıoğlu, R. (2001). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Özgün Mat- baacılık.
  • Davis, Z. T. ve Mcpherson, M. D. (1989). Story Map Instruction: A Road Map For Reading Comprehension. The Reading Teacher, 43, 232-239.
  • Dana, G., Gersten, R., Dimino, J. ve Douglas, C. (1990). Story Gramer: Effective Literature Instruction For High School Students With Learning Disabilities.Journal Of Learning Disabilities, 23, 335-348.
  • Davis, Z. T. (1994). Effects Of Prereading Story Mapping On Elementary Readers Comprehension. Journal Of Educational Research, 87, 353-360.
  • Dimino, J., Gersten, R., Carnine, D., Blake, G. (1990). Story Gramer: n Approach For Promoting At Risk Secondary Students’ Compehension Of Literature. The Elementary School Journal, 91, 19-32.
  • Gardill, M. C., Jitendra, A. K. (1999). Advanced Story Map Instruction: Effects On Reading Comprehension Of Students With Learning Disabilities. The Journal Of Special Education, 33, 2-17.
  • Güneş, F. (2000). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Ya- yınları.
  • Güleryüz, H. (2004). Yaratıcı Beyin Gücü ve Okuma Yetişeği. Ankara: Tek Ağaç Yayınları.
  • Gül, M., Köktürk, M. (2001). İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Yıldı- rım Yayınları.
  • image
  • Idol, L. (1987). Group Story Mapping: A Comprehension Strategy For Both Skilled And Unskilled Readers. Journal Of Learning Disabilities, 20, 196-205.
  • Kapulu, A. (2003). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Koza Yayınları. Lerner, J. W. (2000). Learning Disabilities Theories Diagnonsis And Teaching
  • Strategies. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Miller, W. H. (1972). The First R Elementary Reading Today. New York: Holt Rinehart And Winston Inc.
  • May, Frank B. (1986). Reading As Communication: An Interactive Approach.
  • Columbus Ohio: Merril Publishing Company.
  • Özdemir, E. (1987). İlkokul Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi Kılavuzu. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Reutzel, D. R. (1986). Investigating A Synthesized Comprehension Instructional Strategy: The Cloze Story Map. Journal Of Educational Research, 79, 343- 349.
  • Robinson, R., Good, T. L. (1987). Becoming On Effective Reading Teacher. New York: Harper And Row Publishers.
  • Salinger, T. (2003). Helping Older Struggling Readers. Preventing School Failure, 47, 79-85.
  • Smith, C. B. (1990). Story Map: Setting, Plot, Mood, Theme. The Reading Teacher, 44, 178-179.
  • Sorrell, A. L. (1990). Three Reading Comprehension Strategies: Tells, Story Mapping and QARS. Academic Therapy, 25, 359-368.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Muammer Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M. (2008). HİKÂYE HARİTASI YÖNTEMİNİN OKUDUĞUNU ANLAMAYA ETKİSİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 212-225.