Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE FIXATION OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES’ UNDEARSTANDING LEVELS ABOUT LIGHT AND ATOM CONCEPTS

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 1, 15 - 38, 01.06.2010

Öz

This study has been conducted to determine the university students’ undear- standing levels and misconceptions about light and atom concepts. This study has been practiced to 62 students of science teacher program on 2003–2004 education session’s autumn term. The study data’s have been obtained from a test which occurs 16 item (for 62 students) and an interview which occurs 12 items (for 12 students). The findings from the test and the interview showed that students’ undear- standing levels are respectively 26% and 84% and students’ misconceptions about these concepts are respectively 34% and 6%. Some of the misconceptions about light concept; “light is a substance which illuminates wherever it devolves,” “light is a beam which breaks outs from a source and outgoing endless”. And about atom con- cept; “atom is the smallest and undividable piece of a substance”. This study shows that students have a nominal learning level about light concept and have a lot of mis- conceptions about light and atom concepts. We believe that this study can be benefi- cial if same studies execute in other education faculties.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R. (2001). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki kavram yanılgıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: (10).
  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U., Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Te- mel Fizik Kavramlarını Anlama Seviyeleri, Hacettepe Üniverisitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-14.
  • Albenese, A., Vicentini, M. (1997). Why do we belive that an atom is colourless?
  • Reflections About the Teaching of the Particle Model, Science & Education, 6, 251-261.
  • Anderson, B., Karrquist, C. (1983). How swedish pupils, aged 12-15 years, understand light and its Properties. Journal of Science Education, 5:(4), 316-322.
  • Ayas, A., Coştu, B. (2001). Lise 1. öğrencilerinin buharlaşma, yoğunlaşma ve kay- nama kavramlarını anlama seviyeleri. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001, İs- tanbul.
  • Aycan, Ş., Yumuşak, A. (2003). Lise müfredatındaki fizik konularının anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Bradley, J. D., ve Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal of Chemistry, 51: (3), 137.
  • Büyükkasap, E., Samancı, O. (1998). İlköğretim Öğrencilerinin Işık Hakkındaki Yanlış Kavrmaları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 4, 109-120.
  • Cansüngü, Ö. (2000). İlköğretim öğrencilerinin (5.,6.,7. sınıflar) ışık ve ışıkla ilgili kavramları algılama şekillerinin tespiti üzerine bir araştırma. Yayınlanma- mış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, An- kara.
  • Epik, Ö., Kalem, R., Kavcar, N., Çallıca, H. (2001). Işık ve görüntü oluşumu ile ilgi- li kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin belirlenmesi üzerine bir ça- lışma. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyu- mu Bildiri Kitabı, Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001, 351-355, İstanbul.
  • Feher, E., Meyer, K. R. (1992). Children's conceptions of color. Journal of Research in Science Teaching, 29: (5), 505-520.
  • Galili, I., Goldberg, F., Bendall, S. (1991). Some reflactions on plane mirrors and images. Physics Teaching, 29 : (7), 471-477.
  • Gemici, Ö., Küçüközer H., Mergen Kocakülah A. (2002). Yeniden yapılanma süre- cinde fizik eğitimi öğrencilerinin genel fizik kavramları ile ilgili bilgi dü- zeylerinin belirlenmesine ilişkin bir çalışma. 5. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Gilbert, J. K., Osborne, R. J., Fensham, P. J. (1982). Children's Science and Its Consequences for Teaching, Science Education, 66(4): 623-633.
  • Goodwin, A. (2000). The teaching of chemistry: Who is the learner? Chemistry Education: Research And Practice In Europe, 1: (1), 51.
  • Guesne, E., Driver, R., Tiberghien, A. (1985). Children's Ideas in Science. UK: Open University Pres, Milton Keynes.
  • Gülçiçek, Ç., Bağı, N., Moğol, S. (2003). Öğrencilerin atom yapısı-güneş sistemi pedagojik benzeştirme (anoloji) modelini analiz yeterlilikleri, Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Hewson, P. W., Hewson, M. G. (1984). The role of conceptual conflict in conceptual change and the design of science instruction. Instructional Science, 13, 1- 13.
  • Kara, İ., Avcı, D., Çekbaş, Y. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışık kavramı ile ilgili bilgi düzeylerinin araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, I: (I), 46-57.
  • Kara, M. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili zor ve yanlış anla- şılan kavramların tespiti üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayas, A., Coştu, B. Sınıf öğretmeni adaylarının çözeltiler ko- nusundaki kavram yanılgıları ve bu yanılgıların kavram haritası tekniği ile giderilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ- Ankara.
  • Kruger, C.J., Summers, M.K.. (1989). An investigation of some primary teachers' understanding of change in materials. School Science Review, 71: (255), 17.
  • Osborne, R., Freyberg, P. (1996). Learning in Science the Implications of Children’s Science. Published by Heinnemann Education.
  • Özmen, H., Ayas, A., Çoştu, B. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı hakkındaki anlama seviyelerinin ve yanılgılarının belirlen- mesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB,) 2: (2), 507-529.
  • Ramadas, J., Driver, R. (1989). Aspects of Secondary Students' Ideas About Light, Children's Learning in Science Project, CSSME Universityof Leeds.
  • Şen, A. İ. (2003). İlköğretim öğrencilerinin ışık, görme ve aynalar konusundaki kav- ram yanılgılarının ve öğrenme zorluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 176-185.
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students' misconceptions in science, International Journal of Science Education, 10: (2), 159-169.
  • White, R. T., Gunstone, R. F. (1992). Probing Understanding. The Falmer Press, London.
  • Yeşilyurt, M., Bayraktar, Ş., Kan S., Orak, S. (2005). İlköğretim öğrencilerinin ışık konusu ile ilgili düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: (1), 1-24.
  • Yıldız, İ. (2000). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki kavram yanılgı- ları. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ IŞIK VE ATOM KAVRAMLARINI ANLAMA SEVİYELERİNİN TESPİTİ

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 1, 15 - 38, 01.06.2010

Öz

Bu çalışma, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin ışık ve atom kavramlarını anlama seviyelerini ve onların bu kavramlarla ilgili yanlış anlamalarının olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma verileri, 2003–2004 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Fen Bilgisi Öğretmenliği programı 3. sınıf öğrencilerinden 62 öğrenciye geliştirilen 16 maddelik bir test uygulanması ve 12’si ile de mülakat yapılmak suretiyle elde edilmiştir. Test ve mülakatlardan elde edilen bulgular, öğrencilerin ışık ve atom kavramlarını anlama düzeylerinin sırasıyla % 26 ve % 84 olduğu yine bu kavramlarla ilgili sırasıyla % 34 ve % 6 oranlarında yanlış anlamalara sahip oldukları tespit edilmiştir. Bu yanlış anlamalardan ışık kavramı ile ilgili olan bazıları; “Işık ulaştığı yüzeyi aydınlatan maddedir”, “Işık, belli bir kaynaktan çıkıp sonsuza kadar giden doğrular topluluğudur” şeklinde ve atom kavramı ile ilgili ise; “Atom, maddenin bölünemeyen en küçük yapı taşıdır” şeklindedir. Öğrencilerin ışık kavramı konusunda oldukça düşük bir anlama seviyesine sahip oldukları ve iki kavramla ilgili olarak da yanlış anlamalarının olduğu görülmektedir. Benzer çalışmaların diğer eğitim fakültelerinde de gerçekleştirilerek bu konuların sunumunda elde edilen araştırma sonuçlarının dikkate alınmasının yararlı olacağına inanılmaktadır.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R. (2001). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki kavram yanılgıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: (10).
  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U., Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Te- mel Fizik Kavramlarını Anlama Seviyeleri, Hacettepe Üniverisitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-14.
  • Albenese, A., Vicentini, M. (1997). Why do we belive that an atom is colourless?
  • Reflections About the Teaching of the Particle Model, Science & Education, 6, 251-261.
  • Anderson, B., Karrquist, C. (1983). How swedish pupils, aged 12-15 years, understand light and its Properties. Journal of Science Education, 5:(4), 316-322.
  • Ayas, A., Coştu, B. (2001). Lise 1. öğrencilerinin buharlaşma, yoğunlaşma ve kay- nama kavramlarını anlama seviyeleri. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001, İs- tanbul.
  • Aycan, Ş., Yumuşak, A. (2003). Lise müfredatındaki fizik konularının anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Bradley, J. D., ve Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal of Chemistry, 51: (3), 137.
  • Büyükkasap, E., Samancı, O. (1998). İlköğretim Öğrencilerinin Işık Hakkındaki Yanlış Kavrmaları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 4, 109-120.
  • Cansüngü, Ö. (2000). İlköğretim öğrencilerinin (5.,6.,7. sınıflar) ışık ve ışıkla ilgili kavramları algılama şekillerinin tespiti üzerine bir araştırma. Yayınlanma- mış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, An- kara.
  • Epik, Ö., Kalem, R., Kavcar, N., Çallıca, H. (2001). Işık ve görüntü oluşumu ile ilgi- li kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin belirlenmesi üzerine bir ça- lışma. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyu- mu Bildiri Kitabı, Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001, 351-355, İstanbul.
  • Feher, E., Meyer, K. R. (1992). Children's conceptions of color. Journal of Research in Science Teaching, 29: (5), 505-520.
  • Galili, I., Goldberg, F., Bendall, S. (1991). Some reflactions on plane mirrors and images. Physics Teaching, 29 : (7), 471-477.
  • Gemici, Ö., Küçüközer H., Mergen Kocakülah A. (2002). Yeniden yapılanma süre- cinde fizik eğitimi öğrencilerinin genel fizik kavramları ile ilgili bilgi dü- zeylerinin belirlenmesine ilişkin bir çalışma. 5. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Gilbert, J. K., Osborne, R. J., Fensham, P. J. (1982). Children's Science and Its Consequences for Teaching, Science Education, 66(4): 623-633.
  • Goodwin, A. (2000). The teaching of chemistry: Who is the learner? Chemistry Education: Research And Practice In Europe, 1: (1), 51.
  • Guesne, E., Driver, R., Tiberghien, A. (1985). Children's Ideas in Science. UK: Open University Pres, Milton Keynes.
  • Gülçiçek, Ç., Bağı, N., Moğol, S. (2003). Öğrencilerin atom yapısı-güneş sistemi pedagojik benzeştirme (anoloji) modelini analiz yeterlilikleri, Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Hewson, P. W., Hewson, M. G. (1984). The role of conceptual conflict in conceptual change and the design of science instruction. Instructional Science, 13, 1- 13.
  • Kara, İ., Avcı, D., Çekbaş, Y. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışık kavramı ile ilgili bilgi düzeylerinin araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, I: (I), 46-57.
  • Kara, M. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili zor ve yanlış anla- şılan kavramların tespiti üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayas, A., Coştu, B. Sınıf öğretmeni adaylarının çözeltiler ko- nusundaki kavram yanılgıları ve bu yanılgıların kavram haritası tekniği ile giderilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ- Ankara.
  • Kruger, C.J., Summers, M.K.. (1989). An investigation of some primary teachers' understanding of change in materials. School Science Review, 71: (255), 17.
  • Osborne, R., Freyberg, P. (1996). Learning in Science the Implications of Children’s Science. Published by Heinnemann Education.
  • Özmen, H., Ayas, A., Çoştu, B. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı hakkındaki anlama seviyelerinin ve yanılgılarının belirlen- mesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB,) 2: (2), 507-529.
  • Ramadas, J., Driver, R. (1989). Aspects of Secondary Students' Ideas About Light, Children's Learning in Science Project, CSSME Universityof Leeds.
  • Şen, A. İ. (2003). İlköğretim öğrencilerinin ışık, görme ve aynalar konusundaki kav- ram yanılgılarının ve öğrenme zorluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 176-185.
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students' misconceptions in science, International Journal of Science Education, 10: (2), 159-169.
  • White, R. T., Gunstone, R. F. (1992). Probing Understanding. The Falmer Press, London.
  • Yeşilyurt, M., Bayraktar, Ş., Kan S., Orak, S. (2005). İlköğretim öğrencilerinin ışık konusu ile ilgili düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: (1), 1-24.
  • Yıldız, İ. (2000). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki kavram yanılgı- ları. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Ali Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, A. (2010). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ IŞIK VE ATOM KAVRAMLARINI ANLAMA SEVİYELERİNİN TESPİTİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 15-38.