Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF VISUAL ART WORKS WHICH MADE BY HANDICAPPED PERSONS BY THEIR FAMILIES AND EDUCATIONAL STAFF

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 1, 219 - 229, 01.06.2010

Öz

In the research; it has been evaluated the contribution of visual arts works which made by handicapped persons according to their families and educational staff about socialization of handicapped persons and awakening of the community. At the main base of the research (The research universe has been existed) it has been included 40 handicapped persons’ families and educational staff who participated to openning ceremony of special visual arts exhibition hall in the Antal- ya-Murat Paşa Guiding and Researching Center that has been organized as a museum. In the research has been used questionnarie form. The datums which has been comprised of questionnarie forms has been been transferred to SSPS for Windows10.0 Package Programme and Frequency technique has been used for definitive statical analize that the datums has been transferred. Frequency technique that was used for definitive statical analize has been applied for 2 matters of the research that was tabled separately. The conclusions of the research is mentioned that; visual arts works make % 95,0 positive contribution to handicapped persons’ socialization and awakening of the community about the handicapped persons. Depend on these results have been given diverse suggestions.

Kaynakça

  • Baran, N. (2003). İşverenlerin Zihin Engelli Bireylerin İstihdamlarına İlişkin Görüş ve Önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi E- ğitim Bilimleri Enstitüsü, Zihin Engelliler Bilim Dalı.
  • Çakır İlhan, A. (2009). Üniversitelerde Sanat Eğitiminin Gerekliliği. (online erişim: 2009, Eylül 18, <http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/495/ 5838.pdf>)
  • DeNobriga K., Schwarzman, M. (2009, Eylül 17). Community-based Art for Social Change. http://www.communityarts.net/readingroom/archivefiles/1999/10/ communitybased.php> (2009, Eylül 17)
  • Ertuğrul, Y., Güvenilir, E. (2003). İlk Engelli Milletvekili Lokman Ayva ile Özürlü- ler, Özürlülerin Sorunları ve Eğitimi Üzerine. Milli Eğitim Bakanlığı: Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 39 (4) 9-13.
  • Gökaydın, N. (2002). Sanat Eğitimi Öğretim Sistemi ve Bilgi Kapsamı; Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları; Bilim ve Kültür Eserle- ri Serisi; Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Gürsakal, N. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Bursa: Uludağ Üni- versitesi Güçlendirme Vakfı Yayımları.
  • Kavuran, T. (2003). Sanat ve Bilim’de Gerçek Kavramı. Kayseri: Erciyes Üniversi- tesi; Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 225-237. http://sbe.erciyes.edu.tr/ dergi/sayi_15/14_kavuran.pdf (online erişim: 21 Eylül 2009).
  • Kehnemuyi, Z. (2002). Çocuğun Görsel Sanat Eğitimi. İstanbul: Yapı Kredi Yay. Lıttle, E. B., Clements R. D., Clements C. B. (1990). Secondary Art Education: An
  • Anthology of Issues: Teaching Exceptional Students in the Regular High
  • School Art Classroom. The United State of America: National Art Education Association.
  • Mason, C., Steedly, K., Thormann, M. (2004). Arts Integration; How Do the Arts Impact Social, Cognitive and Academik Skills?. The United State of America: Washington, DC: VSA Arts. http://www.vsarts.org/documents/ resources/research/tec_vsa_article_092105.pdf adresinden 21 Mayıs 2006 tarihinde alınmıştır.
  • Mayer, H. (1999). Kompetenzprofil; Staatlich Anerkannte Arbeitserzieherin Staatlich Anerkannter Arbeitserzieher. Deuchland: Schemmerhofen; Bertelsmannverlag Postfach 100633 33J06 Bielefeld. Nr.12.91-284.32
  • Mutluoğlu, L. (2003). Türkiye’de Özürlülerin Çıraklık Eğitim Sisteminden Yarar- lanmaları Konusunda Mesleki Eğitim Merkezleri, Meslek Odaları ve Özür- lülere Yönelik Faaliyette Bulunan Sivil Toplum Örgütleri Yöneticilerinin Görüş, Beklenti ve Önerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sosyal Hizmet- ler Bilim Dalı.
  • Mutluoğlu, L. (2001). Örgün Mesleki Eğitim ve Çıraklık Eğitimi İçerisinde Özürlü- lerin Mesleki Eğitimi. Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınlanmamış Özürlü- ler Uzmanlığı Tezi. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı.
  • Özdamar, K., Odabaşı, Y., Hoşcan, Y., Bir, A. A., Kırcaali-İftar, G. Özmen, A., Uzuner, Y. (1999). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği: Sosyal Bilimlerde Araş- tırma Yöntemleri. Bir, A. A. (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi; Açıköğretim Fakültesi Yayımları
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi; Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşün- sel Temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık Turizm San. Tic. Ltd. Şti.
  • Polloway, E. A., Patton, J. R. (1997). Strategies for Teaching Learner with Special Needs. The United States of America: New Jersey: Merrill, an Imprint of Macmillan Publishing Company.
  • San, İ. (1997). Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları TİSA Matbaası.
  • Salderay, B. (2008). Türkiye’deki Zihin Engelliler İş Okullarında Görsel Sanatlar Dersinin Öğrencilerin Beceri, Davranış ve Meslek Edinimindeki Katkısına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Basılmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Salderay, B. (2002). Zihin Engelli Bireyin Yaptığı Sanatsal Çalışmanın Onun Kabul ve Değer Görmesindeki Etkisi. Antalya: Zihinsel Yetersiz Çocukları Yetiş- tirme ve Koruma Vakfı Antalya Şubesi ve Antalya Koleji Model İnternet ve Bilgisayar Hizmetleri Turizm Ltd. Şti. (Program CD.).

ENGELLİ BİREYLERİN YAPMIŞ OLDUĞU GÖRSEL SANATLAR ÇALIŞMALARININ ENGELLİ BİREY AİLELERİ VE ENGELLİ BİREYLERLE ÇALIŞAN EĞİTİMCİLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 1, 219 - 229, 01.06.2010

Öz

Araştırmada, engelli birey aileleri ve engelli bireylerle çalışan eğitimcilerin ifadelerine göre, engelli bireylerin yapmış olduğu görsel sanatlar çalışmalarının, engelli bireylerin toplumsallaşması ve toplumdaki bireylerin, engelli bireyler hakkında bilinçlenmesine yönelik katkısı değerlendirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Antalya-Murat Paşa Rehberlik ve Araştırma Merkezi binası içerisine müze niteliğinde oluşturulan özel görsel sanatlar teşhir salonunun açılışına katılan 40 engelli birey ailesi ile engelli bireylerle çalışan eğitimciler oluşturmaktadır. Bu araştırmada, anket formu kullanılmıştır. Anket formu ile elde edilen bilgiler, SPSS for Windows 10.0 Paket Programına aktarılmış ve aktarımı yapılan verilerin tanımlayıcı istatistiksel analizi için frekans tekniği kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiksel analiz için kullanılan frekans tekniği, ankette yer alan maddeler için ayrı ayrı uygulanmış ve istatistiksel bilgileri yansıtan tablolar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda; Görsel sanatlar çalışmalarının, engelli bireylerin toplumsallaşmasında ve toplumun, engelli bireyler hakkında bilinçlenmesinde % 95,0’lik oranda anlamlı bir katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Baran, N. (2003). İşverenlerin Zihin Engelli Bireylerin İstihdamlarına İlişkin Görüş ve Önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi E- ğitim Bilimleri Enstitüsü, Zihin Engelliler Bilim Dalı.
  • Çakır İlhan, A. (2009). Üniversitelerde Sanat Eğitiminin Gerekliliği. (online erişim: 2009, Eylül 18, <http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/495/ 5838.pdf>)
  • DeNobriga K., Schwarzman, M. (2009, Eylül 17). Community-based Art for Social Change. http://www.communityarts.net/readingroom/archivefiles/1999/10/ communitybased.php> (2009, Eylül 17)
  • Ertuğrul, Y., Güvenilir, E. (2003). İlk Engelli Milletvekili Lokman Ayva ile Özürlü- ler, Özürlülerin Sorunları ve Eğitimi Üzerine. Milli Eğitim Bakanlığı: Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 39 (4) 9-13.
  • Gökaydın, N. (2002). Sanat Eğitimi Öğretim Sistemi ve Bilgi Kapsamı; Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları; Bilim ve Kültür Eserle- ri Serisi; Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Gürsakal, N. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Bursa: Uludağ Üni- versitesi Güçlendirme Vakfı Yayımları.
  • Kavuran, T. (2003). Sanat ve Bilim’de Gerçek Kavramı. Kayseri: Erciyes Üniversi- tesi; Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 225-237. http://sbe.erciyes.edu.tr/ dergi/sayi_15/14_kavuran.pdf (online erişim: 21 Eylül 2009).
  • Kehnemuyi, Z. (2002). Çocuğun Görsel Sanat Eğitimi. İstanbul: Yapı Kredi Yay. Lıttle, E. B., Clements R. D., Clements C. B. (1990). Secondary Art Education: An
  • Anthology of Issues: Teaching Exceptional Students in the Regular High
  • School Art Classroom. The United State of America: National Art Education Association.
  • Mason, C., Steedly, K., Thormann, M. (2004). Arts Integration; How Do the Arts Impact Social, Cognitive and Academik Skills?. The United State of America: Washington, DC: VSA Arts. http://www.vsarts.org/documents/ resources/research/tec_vsa_article_092105.pdf adresinden 21 Mayıs 2006 tarihinde alınmıştır.
  • Mayer, H. (1999). Kompetenzprofil; Staatlich Anerkannte Arbeitserzieherin Staatlich Anerkannter Arbeitserzieher. Deuchland: Schemmerhofen; Bertelsmannverlag Postfach 100633 33J06 Bielefeld. Nr.12.91-284.32
  • Mutluoğlu, L. (2003). Türkiye’de Özürlülerin Çıraklık Eğitim Sisteminden Yarar- lanmaları Konusunda Mesleki Eğitim Merkezleri, Meslek Odaları ve Özür- lülere Yönelik Faaliyette Bulunan Sivil Toplum Örgütleri Yöneticilerinin Görüş, Beklenti ve Önerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sosyal Hizmet- ler Bilim Dalı.
  • Mutluoğlu, L. (2001). Örgün Mesleki Eğitim ve Çıraklık Eğitimi İçerisinde Özürlü- lerin Mesleki Eğitimi. Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınlanmamış Özürlü- ler Uzmanlığı Tezi. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı.
  • Özdamar, K., Odabaşı, Y., Hoşcan, Y., Bir, A. A., Kırcaali-İftar, G. Özmen, A., Uzuner, Y. (1999). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği: Sosyal Bilimlerde Araş- tırma Yöntemleri. Bir, A. A. (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi; Açıköğretim Fakültesi Yayımları
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi; Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşün- sel Temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık Turizm San. Tic. Ltd. Şti.
  • Polloway, E. A., Patton, J. R. (1997). Strategies for Teaching Learner with Special Needs. The United States of America: New Jersey: Merrill, an Imprint of Macmillan Publishing Company.
  • San, İ. (1997). Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları TİSA Matbaası.
  • Salderay, B. (2008). Türkiye’deki Zihin Engelliler İş Okullarında Görsel Sanatlar Dersinin Öğrencilerin Beceri, Davranış ve Meslek Edinimindeki Katkısına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Basılmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Salderay, B. (2002). Zihin Engelli Bireyin Yaptığı Sanatsal Çalışmanın Onun Kabul ve Değer Görmesindeki Etkisi. Antalya: Zihinsel Yetersiz Çocukları Yetiş- tirme ve Koruma Vakfı Antalya Şubesi ve Antalya Koleji Model İnternet ve Bilgisayar Hizmetleri Turizm Ltd. Şti. (Program CD.).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Bülent Salderay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Salderay, B. (2010). ENGELLİ BİREYLERİN YAPMIŞ OLDUĞU GÖRSEL SANATLAR ÇALIŞMALARININ ENGELLİ BİREY AİLELERİ VE ENGELLİ BİREYLERLE ÇALIŞAN EĞİTİMCİLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 219-229.