BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect Of Television To Perception On Related To Profession Choice Of Elementary Seventy Grades Students

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 2, 55 - 74, 01.12.2010

Öz

This study is to determine if there is any effect of television on seven grade students of primary school with regard to their perception of profession choice. The research has been conducted in different schools where socio-economically lower, middle and high class students attend. A descriptive analysis has been done in the research in which qualitative method has been employed. As a result of the analysis in which the data have been collected by interviews, it has been found out that of 52 seven graders, 14 have been directly affected and 12 have been indirectly affected by television. It has been indicated that most students watch local series. The content of series dependion on socio-economic differences has an effect on the choice of students professions. In conclusion, it is clear that television affects the decision and the consolidation of this decision of the individuals during their vocational growth.

Kaynakça

  • Amerıcan Academy of Pediatrics, (2001). Children, adolescents, and television, pediatrics, 107: (2), 423–426.
  • Arslan F., Ünal S. A., Güler H., Kardaş, K. (2006). Okul çağı çocuklarının televiz- yon izleme alışkanlıklarının incelenmesi, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 5: (6). 391–401.
  • Arslan, M. M., Kılıç, Ç. (2000). Bazı avrupa ülkelerinde ve türkiye'de zorunlu eği- timde yönlendirme çalışmalarının değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 148, http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/148/10.htm adresinden 12.04.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Association of American Pediatry, (2008). Media education in the practice setting: an overview of media and pediatrician’s role, Retrieved July 18, 2009 http://www.aap.org/advocacy/mmgay.pdf.
  • Atay, M.; Öncü E. Ç. (2006). Elektronik Bakıcı Televizyon, http://www.isnet.net.tr.
  • Sitesinden 06.14.2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Auger, R. W., Blackhurst, A., Herting Wahl, K. (2005). The development of elementary-aged children’s career aspirations and expectations. Professional School Counseling, 8: (4), 322–329.
  • Bogdan, C.R., Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education; an indroduction to theory and methods, Pearson, Boston.
  • Cynthia A. Hoffner, Kenneth J. Levine, Quintin E. Sullivan, Dennis C., Laura P., Patricia B. (2006). Tv characters at work: television’s role in the occupational aspirations of economically disadvantaged youths, Journal of Career Development, 33: (1), 3–18.
  • Çelik, K. (2007). İlköğretim ikinci kademede çoklu zekâ kuramına dayalı yönlen- dirme etkinliklerinde öğrenciyi çok yönlü tanıma sürecinde karşılaşılan so- runlar, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi. 6: (1), 73–82.
  • Deniz, S. (2001). Bireyin meslek seçimini etkileyen kaynaklar: yeni teknolojilerden internet, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 6, 36–44.
  • Deryakulu, D. (2007). Seçmeli bilgisayar dersi ve bilgisayar öz-yeterlik algısının 8. sınıf öğrencilerinin seçmek istedikleri mesleklerle ilişkisi, Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40: (2), 122.
  • Dönmez, A. (1988). Televizyon ve saldırganlık, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21: (1–2), 25–52.
  • Elma C., Kesten A., Dicle N. A., Mercan E., Çınkır Ş., Palavan Ö. (2009). İlköğre- tim 7. sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tu- tumları, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 93–113.
  • Erjem, Y. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma dav- ranışı üzerindeki etkisi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30: (1), 15–30.
  • Galıcıan, Mary-Lou (2004). Introduction: high time for "dis-ıllusioning" ourselves and our media: media literacy in the 21st century, part II: strategies for ge- neral public, American Behavioral Scientist, 48: (7).
  • Ginzberg, E. (1952). Toward a theory of occupational choice. Occupations, 30, 491–494.
  • Kızılçelik, S., Erjem, Y. (1996). Açıklamalı sosyoloji sözlüğü, Saray Kit., İzmir.
  • King M. M., Multon D. K. (1996). The effects of television role models on the career aspirations of african american junior high school students, Journal of Career Development, 23: (2), 111–125.
  • Kuzgun, Y. (1986). Mesleki rehberlik gereksinmesi, uygulamalar ve sorunlar, Eği- timde Psikolojik Hizmetler ve Sorunları, Şafak Ofset Matbaası.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6,7. sınıf öğretim programı ve kıla- vuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Öztürk, E. H. (2002). Kişilik gelişimi açısından çocuk ve televizyon, Beyan Yayın- ları, İstanbul.
  • Sedat C. (2009). Televizyon izleyici araştırması sonuçları 2009, Üniversite ve Top- lum, Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 9: (1), 1–5, http://www.universite- toplum.org/text.php3?id=387
  • Şenay Y. (2006). Bir eğitim aracı olarak televizyon ve etkileri, Üniversite ve Top- lum, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6: (2), 20–25. http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=272
  • Televizyona Kilitlendik! Ntvmsnbc.com.2004. http://www.ntvmsnbc.com/news/.
  • Warren R. (2005). Parental mediation of children’s television viewing in low income families, Journal of Communication, 55, 847–863.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seç- kin Yayıncılık, Ankara.

Televizyonun İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçimiyle İlgili Algılarına Etkisi

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 2, 55 - 74, 01.12.2010

Öz

Bu çalışma, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin meslek seçimi konusunda aldıkları kararlarda televizyon etkisinin var olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma sosyo-ekonomik açıdan alt, orta ve üst düzey öğrencilerin öğrenim gördüğü üç farklı okulda yapılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıl-dığı araştırmada betimsel analiz yapılmıştır. Görüşme tekniği kullanılarak yapılan araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonrasında 52 ilköğretim 7. sınıf öğrenci-sinin (n=14)’ünün televizyondan doğrudan etkilendiği, (n=12)’sinin ise dolaylı olarak televizyondan etkilendiği görülmüştür. Öğrencilerin ağırlıklı olarak yerli dizileri izledikleri tespit edilmiştir. İzlenen dizilerin ise sosyo-ekonomik düzeye göre içeriklerinin değiştiği görülmektedir. Sosyo-ekonomik farklılığa bağlı olarak değişen dizi içeriklerinin öğrencilerin meslek tercihlerine de yansıdığı görülmektedir. Sonuç olarak televizyonun mesleki gelişim sürecinde karar verme ve verilen kararın pekiştirilmesi konusunda bireyler üzerinde bir etkisinin var olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Amerıcan Academy of Pediatrics, (2001). Children, adolescents, and television, pediatrics, 107: (2), 423–426.
  • Arslan F., Ünal S. A., Güler H., Kardaş, K. (2006). Okul çağı çocuklarının televiz- yon izleme alışkanlıklarının incelenmesi, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 5: (6). 391–401.
  • Arslan, M. M., Kılıç, Ç. (2000). Bazı avrupa ülkelerinde ve türkiye'de zorunlu eği- timde yönlendirme çalışmalarının değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 148, http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/148/10.htm adresinden 12.04.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Association of American Pediatry, (2008). Media education in the practice setting: an overview of media and pediatrician’s role, Retrieved July 18, 2009 http://www.aap.org/advocacy/mmgay.pdf.
  • Atay, M.; Öncü E. Ç. (2006). Elektronik Bakıcı Televizyon, http://www.isnet.net.tr.
  • Sitesinden 06.14.2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Auger, R. W., Blackhurst, A., Herting Wahl, K. (2005). The development of elementary-aged children’s career aspirations and expectations. Professional School Counseling, 8: (4), 322–329.
  • Bogdan, C.R., Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education; an indroduction to theory and methods, Pearson, Boston.
  • Cynthia A. Hoffner, Kenneth J. Levine, Quintin E. Sullivan, Dennis C., Laura P., Patricia B. (2006). Tv characters at work: television’s role in the occupational aspirations of economically disadvantaged youths, Journal of Career Development, 33: (1), 3–18.
  • Çelik, K. (2007). İlköğretim ikinci kademede çoklu zekâ kuramına dayalı yönlen- dirme etkinliklerinde öğrenciyi çok yönlü tanıma sürecinde karşılaşılan so- runlar, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi. 6: (1), 73–82.
  • Deniz, S. (2001). Bireyin meslek seçimini etkileyen kaynaklar: yeni teknolojilerden internet, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 6, 36–44.
  • Deryakulu, D. (2007). Seçmeli bilgisayar dersi ve bilgisayar öz-yeterlik algısının 8. sınıf öğrencilerinin seçmek istedikleri mesleklerle ilişkisi, Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40: (2), 122.
  • Dönmez, A. (1988). Televizyon ve saldırganlık, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21: (1–2), 25–52.
  • Elma C., Kesten A., Dicle N. A., Mercan E., Çınkır Ş., Palavan Ö. (2009). İlköğre- tim 7. sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tu- tumları, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 93–113.
  • Erjem, Y. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma dav- ranışı üzerindeki etkisi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30: (1), 15–30.
  • Galıcıan, Mary-Lou (2004). Introduction: high time for "dis-ıllusioning" ourselves and our media: media literacy in the 21st century, part II: strategies for ge- neral public, American Behavioral Scientist, 48: (7).
  • Ginzberg, E. (1952). Toward a theory of occupational choice. Occupations, 30, 491–494.
  • Kızılçelik, S., Erjem, Y. (1996). Açıklamalı sosyoloji sözlüğü, Saray Kit., İzmir.
  • King M. M., Multon D. K. (1996). The effects of television role models on the career aspirations of african american junior high school students, Journal of Career Development, 23: (2), 111–125.
  • Kuzgun, Y. (1986). Mesleki rehberlik gereksinmesi, uygulamalar ve sorunlar, Eği- timde Psikolojik Hizmetler ve Sorunları, Şafak Ofset Matbaası.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6,7. sınıf öğretim programı ve kıla- vuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Öztürk, E. H. (2002). Kişilik gelişimi açısından çocuk ve televizyon, Beyan Yayın- ları, İstanbul.
  • Sedat C. (2009). Televizyon izleyici araştırması sonuçları 2009, Üniversite ve Top- lum, Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 9: (1), 1–5, http://www.universite- toplum.org/text.php3?id=387
  • Şenay Y. (2006). Bir eğitim aracı olarak televizyon ve etkileri, Üniversite ve Top- lum, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6: (2), 20–25. http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=272
  • Televizyona Kilitlendik! Ntvmsnbc.com.2004. http://www.ntvmsnbc.com/news/.
  • Warren R. (2005). Parental mediation of children’s television viewing in low income families, Journal of Communication, 55, 847–863.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seç- kin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

İhsan Ünlü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlü, İ. (2010). The Effect Of Television To Perception On Related To Profession Choice Of Elementary Seventy Grades Students. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 55-74.