BibTex RIS Kaynak Göster

Data Distortions Word Property Researches And Its Reflections To Education

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 2, 115 - 129, 01.12.2010

Öz

 

This study has aimed to determine the distortions of data seen in word prop- erty researches and to show its consequences into educational environment. In terms of word property, it can be seen considerable inconsistencies between the data di- rectly taken from the researches in abroad and the data acquired from the researches in Turkey. The fact that the criteria about this situation are uncertain affects many educational environments, especially textbooks and reading books. Common word using in textbooks prepared for same class grade has very degree. Same situation is also seen in reading books written in different genres. It is seen that reading materi- als written for gaining word property to a particular target group seem to gain very different components from each other. The main reason of this inconsistency is the fact that the lists of word property components like word, idiom, proverb and repeti- tion have not been prepared by considering class grades.

Kaynakça

  • Aksoy, Ömer Asım. (1936). Bir dili öğrenmek için en lüzumlu kelimeler ve bu ke- limelerin belirtme usulü, Gaziantep: Gaziantep Halkevi Dil, Edebiyat, Tarih Şubesi Yayınları.
  • Akyol, (2001). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Ya- yıncılık.
  • Aşık, U. (2007). Yabancılar için temel Türkçe söz varlığının oluşturulması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Avkapan, Altan. (2006). Orta öğretim 11. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesi üzeri- ne bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Baker, S.K., Simmons. C.D., Kameenui, J.E. (2005). “Vocabulary Acquisition: Synthesis of the Research.”http://idea.uoregon.edu/∼ncite/dokuments/
  • techrep/tech13. html.
  • Baş, B. (2006). 1985-2005 yılları arasında çocuk edebiyatı sahasında yazılmış tah- kiyeli metinlerin söz varlığı üzerine bir araştırma, Ankara: Gazi Üniversite- si, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Baş, B., Karadağ, Ö. (2010). Söz Varlığına Dair Yurtdışında ve Türkiye’de Yapılan Temel
  • Araştırmalar. Okuma kültürü ve söz varlığının geliştirilmesi çalıştayı. MEB TTKB. 19-23 Ekim Ankara / Kızılcahamam.
  • Baştürk, M. (2004). Dil edinim kuramları ve türkçenin anadili olarak edinimi. Anka- ra: Pegema Yayıncılık.
  • Cole, L., John Morgan, J.B. (2001). Çocukluk ve gençlik psikolojisi. (Çev. Belkıs Halim Vassaf). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2005). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çiftçi, M. (1991). Bir grup yükseköğrenim öğrencisi üzerinde kelime serveti araş- tırması.. Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • İpek Eğilmez, N. (2010). İlköğretim türkçe ders kitaplarındaki söz varlığının ilköğ- retim dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarına aktarımı. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Karadağ, Ö., Baş, B., Kurudayıoğlu, M. (2008). Eski ve Yeni 6,7, 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Söz Varlığı Açısından Karşılaştırılması. Başkent Üniver- sitesi ve Türk Dil Kurumu I. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu. 20-21 Kasım 2008. Ankara.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayın- lanmamış Doktora Tezi).
  • Karakuş, İ. (2000). Türkçe türk dili ve edebiyatı öğretimi. Ankara: Sistem Ofset Yayınları.
  • Koçak, H. (1999). Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin kelime hazinesi ile ilgili bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kurudayıoğlu, M., Karadağ, Ö. (2005). Kelime Hazineleri Çalışmaları Açısından Kelime Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergi- si, (25), 2005-2.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üze- rine bir araştırma, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Maviş, İ. (2006). Çocukta anlam bilgisi gelişimi.. Dil ve Kavram Gelişimi. (Ed.: S.Seyhun Topbaş). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Pars, V. B., Pars, C. B. (1954). Okuma psikolojisi ve ilk okuma öğretimi, İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Pıerce, J. E. (1960). Türkçe kelime sayımı (a frequency count of turkish words).
  • Ankara: MEB Yayım Müdürlüğü Basılı Eğitim Malzemeleri Hazırlama Merkezi.
  • Pilav, S. (2008). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araş- tırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlan- mamış Doktora Tezi).
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazi- nelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ankara: Gazi Üniversite- si, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Türkçe Sözlük. (2005). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yazı, Z. (2005). Orta öğretim 10. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Yiğittürk, H. (2005). Orta öğretim 9. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi).

Söz Varlığı Araştırmalarında Veri Çarpıklığı Ve Eğitime Yansımaları

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 2, 115 - 129, 01.12.2010

Öz

Bu araştırma söz varlığı araştırmalarında ortaya konan verilerin çarpıklığını belirtmek ve bunun eğitim ortamına nasıl yansıdığını göstermek amacıyla yapılmıştır. Söz varlığı açısından yabancı ülkelerdeki araştırmalardan doğrudan aktarım suretiyle değerlendirmeye alınan verilerle, ülkemizdeki araştırmalardan elde edilen veriler arasında büyük tutarsızlıklar bulunmaktadır. Buna dair ölçütlerin belirsiz olması, ders kitabı ve okuma kitapları başta olmak üzere birçok eğitim ortamını da etkilemektedir. Aynı sınıf düzeyinde hazırlanan ders kitaplarının ortak kelime kullanımları çok düşük seviyededir. Bu durum farklı türlerde yazılmış okuma kitapları için de geçerlidir. Belirli bir hedef kitleye söz varlığı edinimi için yazılmış okuma materyalleri birbirlerinden çok farklı unsurları kazandırma yolundadırlar. Bu tutarsızlığın temel sebebi, sınıf seviyelerini dikkate alan söz varlığına dair kelime, deyim, ikileme, atasözü vb. unsurları içeren listelerin hazırlanmamış olmasıdır.

Kaynakça

  • Aksoy, Ömer Asım. (1936). Bir dili öğrenmek için en lüzumlu kelimeler ve bu ke- limelerin belirtme usulü, Gaziantep: Gaziantep Halkevi Dil, Edebiyat, Tarih Şubesi Yayınları.
  • Akyol, (2001). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Ya- yıncılık.
  • Aşık, U. (2007). Yabancılar için temel Türkçe söz varlığının oluşturulması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Avkapan, Altan. (2006). Orta öğretim 11. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesi üzeri- ne bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Baker, S.K., Simmons. C.D., Kameenui, J.E. (2005). “Vocabulary Acquisition: Synthesis of the Research.”http://idea.uoregon.edu/∼ncite/dokuments/
  • techrep/tech13. html.
  • Baş, B. (2006). 1985-2005 yılları arasında çocuk edebiyatı sahasında yazılmış tah- kiyeli metinlerin söz varlığı üzerine bir araştırma, Ankara: Gazi Üniversite- si, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Baş, B., Karadağ, Ö. (2010). Söz Varlığına Dair Yurtdışında ve Türkiye’de Yapılan Temel
  • Araştırmalar. Okuma kültürü ve söz varlığının geliştirilmesi çalıştayı. MEB TTKB. 19-23 Ekim Ankara / Kızılcahamam.
  • Baştürk, M. (2004). Dil edinim kuramları ve türkçenin anadili olarak edinimi. Anka- ra: Pegema Yayıncılık.
  • Cole, L., John Morgan, J.B. (2001). Çocukluk ve gençlik psikolojisi. (Çev. Belkıs Halim Vassaf). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2005). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çiftçi, M. (1991). Bir grup yükseköğrenim öğrencisi üzerinde kelime serveti araş- tırması.. Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • İpek Eğilmez, N. (2010). İlköğretim türkçe ders kitaplarındaki söz varlığının ilköğ- retim dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarına aktarımı. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Karadağ, Ö., Baş, B., Kurudayıoğlu, M. (2008). Eski ve Yeni 6,7, 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Söz Varlığı Açısından Karşılaştırılması. Başkent Üniver- sitesi ve Türk Dil Kurumu I. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu. 20-21 Kasım 2008. Ankara.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayın- lanmamış Doktora Tezi).
  • Karakuş, İ. (2000). Türkçe türk dili ve edebiyatı öğretimi. Ankara: Sistem Ofset Yayınları.
  • Koçak, H. (1999). Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin kelime hazinesi ile ilgili bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kurudayıoğlu, M., Karadağ, Ö. (2005). Kelime Hazineleri Çalışmaları Açısından Kelime Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergi- si, (25), 2005-2.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üze- rine bir araştırma, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Maviş, İ. (2006). Çocukta anlam bilgisi gelişimi.. Dil ve Kavram Gelişimi. (Ed.: S.Seyhun Topbaş). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Pars, V. B., Pars, C. B. (1954). Okuma psikolojisi ve ilk okuma öğretimi, İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Pıerce, J. E. (1960). Türkçe kelime sayımı (a frequency count of turkish words).
  • Ankara: MEB Yayım Müdürlüğü Basılı Eğitim Malzemeleri Hazırlama Merkezi.
  • Pilav, S. (2008). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araş- tırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlan- mamış Doktora Tezi).
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazi- nelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ankara: Gazi Üniversite- si, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Türkçe Sözlük. (2005). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yazı, Z. (2005). Orta öğretim 10. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Yiğittürk, H. (2005). Orta öğretim 9. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Bayram Baş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baş, B. (2010). Data Distortions Word Property Researches And Its Reflections To Education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 115-129.